کاربران و کاربردهای جستجوی صوتی

کاربردهای جستجوی صوتی : جستجوی صوتی با سرعت زیادی در حال گسترش و فراگیریست . طبق پیش بینی اعجاب انگیز comScore ، تا سال ۲۰۲۰ نیمی از جستجوهای اینترنتی به صورت صوتی انجام می پذیرد ، در حالی که حتی عده فراوانی از این مخاطبین به صفحه وسیله خود نیز نگاه نکرده و تنها فرمان آوایی را صادر می کنند .

شاید بتوان گفت که این فناوری به لطف افزایش علاقه مردم به اسپیکرهای هوشمند و دستیاران مجازی خانه همچون الکسای آمازون تا این حد و با این سرعت پیشرفت داشته است . با آنکه در کشورمان برخی از تکنولوژی ها به دلایل گوناگون با سرعت کمتری همه گیر می شوند (که شاید عدم تعریف زبان فارسی در این سخت افزارها و برنامه های مرتبط با آنان یکی از ده ها عامل این رویداد باشد) ، اما در کشوری مانند آمریکا که مهد بسیاری از این فناوری ها می باشد ، در حالی که در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۳ درصد خانوار ها وجود چنین سیستمی در خانه را ضروری دانسته و از آن استفاده می کردند ، پیشبینی می شود که تا اواخر سال ۲۰۲۲ درصد آن ها به ۵۰ الی ۶۰ درصد رسیده باشد .

کاربردهای جستجوی صوتی

کاربرد جستجوی صوتی

در همین خلال که ما قصد داریم تا از اهمیت کاربردهای جستجوی صوتی و تاکید بر روی قدم گذاشتن در این راه که هنوز هم دیر نیست سخن بگوییم ، مجموعه های فراوانی وجود دارند که گوی سبقت را از ما ربوده و همینک بر روی تقویت اسکلتی که مدت هاست بنا نهاده اند کار می کنند .

در حال حاضر در هر ماه میلیون ها جستجوی صوتی در اینترنت صورت می پذیرد . بی تردید این آمار و ارقام با سرعتی بیش از پیش در آینده گسترش می یابد ، به همین دلیل هم اکنون بازاریابان دیجیتالی و تجاری ملزم به بهینه سازی سایت و محتوای صوتی خود هستند .

“جستجوی صوتی” عبارتیست که خودش ، مفهوم خود را تفسیر می کند و چنانچه فردی آشنا با تکنولوژی یک دهه اخیر بدون پیش مقدمه به این پدیده بر بخورد – مانند فردی که از کما برخواسته یا پس از یک ماجراجویی یک دهه ای در دل طبیعت به تمدّن باز میگردد – می تواند به ماهیتش پی ببرد . این در حالیست در مراحل بعدی و با ابهام بیشتری نیز می تواند دریابد که افرادی که جستجوی صوتی انجام می دهند ، چگونه آن را محقق کرده و در پی چه چیزی در محتوا هستند !

با توجه به این مقدمه بگذارید تا بحث را بشکافیم و از چگونگی و ماهیت رفتار کاربران و کاربردهای جستجوی صوتی آگاهی یابیم ؟

کاربران چگونه از فرمان صوتی استفاده می کنند! ( کاربردهای جستجوی صوتی)

عنصری حیاتی که پیش از بهینه سازی محتوای صوتی ، یا بهبود سئو سایت باید به آن پرداخته شود ، پی بردن به ماهیت این فناوریست . زمانی که ما از صدای خود به جای انگشتانمان استفاده می کنیم ، ساختار و ضوابط تا جستجو تا حدودی تغییر می نماید که دلیل آن نیز کاملاً مشخص است : ما همانطور که صحبت می کنیم نمی نویسیم و بالعکس . به عنوان مثال اگر به هر دلیلی تمایل و امکان نگارش دستی و تایپ با صفحه کلید را نداشته و از نرم افزارهایی که گفتار را به نوشتار تبدیل می کنند استفاده کرده باشید ، حتماً دیده اید که کلام شما تا چه میزان با خروجی درج شده تفاوت داشته و خود آن نیازمند سلسله ویرایشاتی اساسی می باشد .

به عنوان مثال :

در هنگام جستجوی صوتی می پرسید : پرویز پرستویی چند سال دارد؟

در حالی که به هنگام جستجوی نوشتاری فقط می نویسید : سن پرویز پرستویی

 

در خلال جستجوی صوتی ، ما شاهد ارائه سیاهه ای از عبارات مرتبط با موضوع جستویمان خواهیم بود که همه آن ها مبتنی بر کلمه کلیدی و عبارتی که جستجو کرده ایم نمی باشد . جستجوی معنایی بُعد عظیمی از کاربردهای جستجوی صوتی را در بر می گیرد ، مخصوصاً زمانی که مجموعه ای از سوالات را در بر می گیرد .

 

پرویز پرستویی در حال حاضر کجاست ؟

کجا به دنیا آمده است ؟

چند فیلم سینمایی بازی کرده است ؟

پرفروش ترین فیلم وی کدام است ؟

 

دانستن نیت طرح سوالاتی صوتی بسیار مهم می باشد ، چرا که در این روش دستیابی به اطلاعات ، به جای اینکه تنها پاسخ سوال مربوطه را بگیرید ، با سلسله جواب هایی از مجموعه سوالاتی مرتبط برخورد خواهید کرد که به تکمیل شدن محتوای مد نظرتان ختم می گردد . این بدان معناست که وقتی یک کاربر در پی دانستن سن هنرپیشه ای خاص می باشد و یا در کسوت یک نویسنده در جستجوی اطلاعاتی برای نوشتن شرحی از زندگی این شخصیت است ، عموماً اطلاعات بیشتری نیاز دارد ، لذا پیش از اینکه خود کاربرد بخواهد سوالات و پاسخ هایی درباره محل زندگی ، کار در دست ساخت وی ، تعداد خواهران ، برادران یا فرزندان ، علایق و سلایق و سایر نکات جذاب زندگی وی مطرح کند ، خود موتور جستجوگر این دانسته ها را به وی اهدا می کند .

فکر کردن به جای مخاطب انسانی سبب می شود تا بتوانید به جای او فکر کرده و پیش از اینکه سوالی در ذهن او نقش ببندد ، شما پاسخ آن را هم آماده کرده باشید .

یکی از مصادیق دیگر استفاده از جستجوی صوتی ، شرح اطلاعات محلیست . زمانی که کاربران با تلفن های همراه خود مطلبی را  به صورت صوتی جستجو می کنند ، احتمال اینکه نتیجه ای که بدان دست می یابند محلی باشد ۳ برابر حالت های دیگر است ؛ به عبارتی دیگر محتوایی بومی سازی شده با احتمال بیشتری در مسیر تجسس کلامی قرار می گیرد .

کاربران با جستجوی صوتی چه چیزی را بیشتر طلب می کنند ؟

کاربران با جستجوی صوتی چه چیزی را بیشتر طلب می کنند ؟

نمونه های فراوانی از کاربردهای جستجوی صوتی یا اطلاعات دیجیتالی که مردم به وسیله فرمان آوایی آن ها را فرا می خوانند وجود دارد که از شاخص ترین آن ها می توان به پخش موسیقی (%۱۴) ، تنظیم یا لغو هشدار ها (۱۲٫۵%) ، دانستن پیش بینی هوا (۱۲%) ، دنبال شماره مخاطب خاصی گشتن (۹٫۵%) ، پرسیدن سوالی بامزه برای سرگرمی (۹%) و پخش پیغام های صوتی (%۸) به عنوان بیش از نیمی از مصارف پر طرفدار این پدیده و مشاهده رویداد های آتی در تقویم ، مشاهده سرفصل اخبار ، بررسی ترافیک راه ها ، جستجوی ترانه ای در رادیو ، افزودن یا مدیرت قرار ملاقاتی در تقویم ، یافتن کسب و کاری محلی یا کسب اطلاعاتی پیرامون آن ها ، فراخواندن ماشین حساب یا ابزار تبدیل واحد و یافتن نتایج مسابقات ورزشی به عنوان قریب به ۴۰% دیگر جستجوها اشاره کرد . نا گفته نماند که در این میان بخش زیادی از اقدامات تنها جنبه فراخوانی و دستوری داشته و قسمت کوچکی از آن کاربردهای جستجوی صوتی به معنای واقعی می باشد .

در این آمار و ارقام ، با اینکه جستجویی مانند یافتن دستور پخت غذا یا مدت زمان یک فیلم درصد ناچیزی از کاوش های مذکور را در بر می گیرد (این دو مورد روی هم ۷% می باشند) ، اما باید توجه داشت که این درصد ، نسبتی از میلیون های جستجو و میلیون ها کاربر است که سبب می شود تا خود این تعداد نیز بسیار زیاد و قابل توجه باشند .

با تکامل همه جانبه دستیار یا منشی های صوتی و مجموعه سخت افزارهایی که بر این اساس کار می کنند ، محبوبیت آن ها نیز افزایش یافته و عموم مردم از اینکه با یک دستگاه هم کلام می شوند احساس راحتی بیشتری خواهند داشت . به طور مثال اگر بخواهیم با قرار گرفتن در شرف تعطیلاتی مانند عید نوروز که دغدغه و کارهای زیادی هم برای انجام داریم ، استفاده از این محصولات که روز به روز از نظر کارایی بهبود می یابند ، می تواند به کمک ما برای انجام برخی کارها بیاید .

بطور مثال :

جستجوی صوتی : عیدی برای همسر خود چه هدیه ای بگیرم ؟

محتوایی که در نتایج آمده است :

هدایایی که همسرتان به آن ها نیاز دارد .

۱۰ هدیه ای که خانم ها دوست دارند عیدی بگیرند .

بهترین کادو های زنانه برای عید امسال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...