جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی

جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی : امروزه به سختی می توان فردی را یافت که متعلق به دوره ما بوده و به عنوان جوانی امروزی ، حسابی کاربری در هیچ یک از شبکات اجتماعی نداشته باشد . این نوع نگرش که روزی با آی-دی های یاهو و صفحات ۳۶۰ این مجموعه شروع شده و اینک با وجود ده ها سایت و “اپ” وابسته به آن ها گسترش یافته ، به طرق گوناگون کاربران بیشماری را از سراسر دنیا به سوی خود جذب کرده و به عنوان تحولی بزرگ در تاریخ بشریت که شاید به دلیل اینکه در دل آن زندگی می کنیم ، نتوانیم عظمت و بزرگی آن را به خوبی درک کنیم ، مطرح گردیده است .

جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی

در همین رابطه از فیسبوک گرفته تا توئیتر ، از اینستاگرام گرفته تا لینکدین ، از پینترست و ساوند کلاود گرفته تا همه نرم افزارهای ارتباط جمعی مانند تلگرام ، واتس اپ و … به میدان خودنمایی و جذب مخاطب برای مجموعه های گوناگون در راستای سیاست های دیجیتال مارکتینگ آن ها تبدیل شده است . اگرچه میل به دیده شدن در اشخاص حقیقی نیز به تمایل معرفی مجموعه های عرضه کننده کالا و خدمات در مواردی طعنه می زند ، اما در سلسله مقالات پیش روی قصد معرفی عناصری را داریم که کاربردشان برای تجزیه و تحلیل عملکرد مخاطبین یک صفحه عمومی یا Public با رویکردی تجاری بیشتر بوده و از بطن این داده ها می توان اطلاعاتی ثمر بخش بیرون کشید .

 

اگر در آموزش سئو از شاخص‌ های شناسایی میزان علاقه مندی مخاطبین به پستی خاص در شبکه ‌های اجتماعی صحبت کنیم ، اولین چیزی که به ذهن شما می آید چیست ؟ بدون شک عناصری همچون تعداد پسندها (Like) ، تعداد نقطه نظرات (Comment) و همچنین تعداد اشتراک گذاری های یک مطلب (Share) به ذهن شما خطور می کند .  با وجود اینکه این عناصر تا حد زیادی نشان دهنده میزان علاقه مند شدن بینندگان به یک پست خاص هستند و به خوبی می توانند نمایی کلی از کیفیت آن ها به نمایش بگذارند ، اما نه تنها در مواردی گره ای از کار بازاریابان دیجیتالی باز نکرده و پیام هایی کاربردی به آن ها منتقل نمی کنند ، بلکه حتی در مواردی جزء داده های کاربردی و اولویت آنان نیز قرار نگرفته و جای خود را به آمار و ارقامی تخصصی تر که این سایت و نرم افزارها در اختیارشان می گذارند ، می دهند .

به همین دلیل بر آن شدیم تا در این یادداشت (و قسمت های بعدی آن) با معرفی شاخص های موجود در راه ارزیابی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و بازاریابی اینترنتی ، معنا و اهمیت هر کدام از عناصری که در سایه عوامل فوق الذکر مانده اند را بازگو کرده و به بهبود هر یک بپردازیم .

نا گفته نماند که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی هم اکنون نیز با برخی از این عناصر آشنایی داشته و آن ها را در محیط کاربری خود اعمال می کنند ، با این حال می توان با شناخت و اعمال قسمت هایی که پیش از این با آن ها آشنا نبوده اید ، وضعیت کنونی خود را ارتقا بخشید !

  • جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی

 

  • منظور از جذابیت چیست؟

جذابیت ، کشش یا حصول که با واژه Reach آن را می شناسیم ، در این حوزه به معنای تعداد حساب های منحصر بفردیست که در خصوص یک پست خاص اظهار نظر کرده ، آن را پسندیده اند و یا آن را با دیگران به اشتراک گذاشته اند . تعریف دیگری که می توان از ” به دست آوردن ” داشت ، اشاره به تعداد کاربرانی غیر تکراری و حقیقی دارد که دنبال کننده یک صفحه خاص از یک شبکه اجتماعی بوده ،  در رابطه دوستی با فرد یا کمپین خاصی می باشند و به هر پستی که به هر طریقی بتوان آن را منتشر کرد (مانند متن ، تصویر یا ویدئو ) عکس العملی نشان دهند .

 

  • چگونه بفهمیم که چقدر جذابیت داریم ؟

چگونه بفهمیم که چقدر جذابیت داریم ؟

شناسایی میزان جذابیت در پلتفرم های مختلف متفاوت بوده و حتی برخی از آن ها ، آمار دقیقی از مخاطبینمان به ما نمی دهند ؛ در نتیجه راهی مشترک برای همه آن ها وجود ندارد . با این حال در مسیر بررسی رایگان سئو سایت ، با بررسی موردی شبکات مطرح و پرطرفدار ، به نحوه شناسایی میزان جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی می پردازیم .

 

  • فیسبوک (Facebook)

در سطح شناسایی جذابیت یک پست ، فیسبوک میزان مشاهده مطلب مورد نظرمان را در پایین صفحه اصلی هر کدام از آن ها نمایش می دهد . بدیهیست که این اطلاعات (اطلاعاتی کامل و موشکافانه بود و منظور داده هایی که همگان می توانند در زیر پست دیگری مشاهده کنند نیست) تنها برای افرادی که با نام کاربری صفحه مذبور وارد شده اند قابل دیدن بوده و فقط به افراد ذیصلاح ارائه می گردند .

در همین رابطه اگر بر روی شماره های گزینه ” people reached” کلیک کنید ، بخشی به نام ” Post Insights” که گزاره هایی در خصوص بازخورد و عکس العمل مخاطبین این پدیده به شما می دهد باز می گردد ، اطلاعاتی که با تجزیه و تحلیل ارتباط مردم با این پست ، اعم از سن ، جنسیت ، موقعیت مکانی ، زمان مشاهده و … داده های فراوانی برای تصمیم گیری در اختیارتان قرار می دهد .

 شما همچنین می توانید تعداد افرادی که نه تنها کل محتویات سایت ، بلکه یک پست به خصوص را دیده اند با انتخاب کردن گزینه ” Posts” از منوی سمت چپ فیسبوک دسکتاپ مشاهده نمایید . این در حالیست که در برنامه ای که روی تلفن های هوشمند قرار دارد ، این آمار و ارقام تنها در خصوص تمامی پیج ارائه شده و از نمایش جزئی اطلاعات عاجز است .

در نسخه دسکتاپی فیسبوک ، بخش نشانه ها این امکان را به شما می دهد تا لیستی از کم و کیف برخورد مخاطبین با پست ها بر حسب دوره های زمانی و سایر طبقه بندی هایی که خود مایل به بررسیشان هستید ببینید .

در سطح شناسایی جذابیت یک صفحه ، شما می توانید در “تب بینش” یا کلی نگری (Insights tab) همه فعل و انفعالاتی که در یک دوره زمانی خاص در صفحه مورد نظرتان افتاده است را ببینید . در همین رابطه ورود به این بخش سبب می شود تا نمودارهای چگونگی جذب مخاطب را در طول مدتی خاص به نمایش گذاشته و آن ها را بر اساس میزان بازدهی مالی ، بر اساس ماهیت بنیادین و ویژگی های دیگر مورد نظر شما سازماندهی کند .

 

  • توئیتر (Twitter)

 توییتر آماری ملموس و مجزایی از توئیت های سازماندهی شده و جذابیت آن ها به کاربر ارائه نمی دهد .

 

  • لینکدین (LinkedIn)

در لینکدین باید بر روی آواتار پروفایل خود که در قسمت بالا – سمت راست صفحه قرار دارد کلیک کرده و نام کمپانی خود را که در منوی آبشاری نمایش داده می‌شود انتخاب کنید . بدیهیست که در این راه باید یکی از ادمین های (administrator) صفحه مذکور باشید .

 از تب  “Analytics ”  یا تجزیه و تحلیل در بالای صفحه ، گزینه بازدیدکنندگان  یا ” Visitors ” را انتخاب کنید . طبق تنظیمات پیش فرض این صفحه ، گزینه مورد نظر می تواند آمار کلی بازدید از صفحه شما طی ۱۵ روز گذشته را نمایش دهد . در همین رابطه شما می توانید با عوض کردن زاویه دید خود به بازدید کنندگان منحصر به فرد یا ” Unique visitors ”  در همان منوی آبشاری ، اطلاعاتی جزئی تر از فعالیت بازدیدکنندگان در صفحه خود ببینید .

 

  • اینستاگرام (Instagram)

در برنامه ای که روی تلفن های هوشمند نصب است ، به صفحه پروفایل خود مراجعه کرده و بر روی آیکونی که شامل چند خط موازی بوده و در سمت راست نام شما قرار دارد کلیک کنید . (این گزینه مخصوص صفحاتیست که به صورت تجاری ساخته شده و یا در آمده اند ؛ پس در پروفایل شخصی خود به دنبال آن نگردید ! )

در تب فعالیت ها (Activity) ، مجموعه تحرکات کاربران درون صفحه شما نمایان است و اگر به گزینه های پایین تر مراجعه کنید ، می توانید در بخش اکتشاف یا Discovery ، آمار هفت روز گذشته پیج خود را مطالعه کنید . ناگفته نماند که در این بخش شما قادر نخواهید بود تا تعداد روزهای مذکور را عوض کرده و همواره گزارش یک هفته ای در این قسمت دریافت خواهید کرد .

برای اینکه آمار دقیق تری از یک پست خاص مشاهده کنیم ، بر روی تب محتوا (Content tab) ضربه زده ، صفحه را حرکت دهید تا به پست دلخواه خود برسید و سپس با ورود به ” View Insights ” یا همان بینش کلی، عملکرد مخاطبین خود را بسنجید .

 

  • پینترست (Pinterest)

برای اینکه به منظور بهبود سئو وب سایت ، آمار فعالیت مخاطبین خود در پینترست را بگیرید ، می توانید به منوی کشویی موجود در بالا – سمت چپ وارد شده و در آنجا با کلیک بر روی گزینه ” People You Reach” یا افرادی که جذب کرده اید ، اطلاعاتی در خصوص اقدامات مخاطبینتان به دست آورید . در این قسمت نمودار هایی که وجود دارند قادر خواهند بود تا آمار روزانه افرادی که هر پست را در دوره ای مشخص مشاهده کرده اند ارائه داده و با زبانی ساده ، شما را از کم و کیف ماجرا آگاه کنند . این آمار که فقط شما قادر به دیدن آن خواهید بود ، در لایه ‌های عمیق تر خود به چهار زیر مجموعه دیگر تقسیم می شود که شاید استفاده از آن ها برای همگان عمومیت نداشته اما با استفاده از این ابزارها می توانید اطلاعات بیشتری از چگونگی جذب مخاطبین مطالبتان کسب کنید . لازم به ذکر است که پینترست به صورت تکی برای میزان جذّابیت هر پست آماری را نشان نمی دهد .

 

  • چگونه جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی را بهبود ببخشیم ؟

چگونه جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی را بهبود ببخشیم ؟

اولین نکته‌ای که باید پیش از افزایش جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی خود به آن توجه کنیم این است که آیا اصلاً افزایش این جذابیت و دیده شدن سودی برای ما داشته ! و آیا در اولویت کارمان می باشد یا خیر ؟! چرا که در موارد متعددی بالا رفتن تعداد بازدید کنندگان به معنای افزایش بازدهی استفاده از این راه های ارتباطی نیست .

این را به خاطر داشته باشید که افزایش تعداد بازدید کنندگان در مجموع به دو گونه کلی نمایان می شود :

 

  • آگاهی مقامات ارشد یک نام تجاری یا سلسله مراتب اداری از فعل و انفعالات در حال وقوع .
  • کشف نقاطی که پتانسیل بالایی در بازاریابی دیجیتالی داشته و تاکنون به آن توجه نمی شده است .

 

سریع ترین راه برای افزایش جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی و کمپین های هزینه زا در آن ها معمولاً :

  • افزایش بودجه و
  • گسترش مرزهای تعریف شده و بازار هدف می باشد .

جمع بندی جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی

افزایش جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی سازمان دهی شده سخت تر بوده اما دور از دسترس نیست ؛ برای این کار :

 

  • به مخاطبین همیشگیتان تکیه کرده و از آن ها بخواهید تا پست های شما را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارند .
  • گستره محتوای خود را افزایش داده و مطالبی که مخاطبینتان تمایل دارند تا با دوستانشان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند منتشر کنید .
  • گزینه‌های به اشتراک گذاری یا عضویت را در صفحه ، کانال یا محتوای خود تعبیه کنید.
  • به خلق پست هایی جذاب و درگیر کننده که شاخص های کلیدی جذب کنندگی را در خود دارند مبادرت ورزید تا عموم کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آن ها را بین خود رد و بدل کنند ،
  • و نهایتاً ؛ در شبکه هایی اجتماعی مانند فیسبوک که امکان مکالمه و بحث زیر یک پست وجود دارد ، این ارتباط کلامی و گفتگو تاثیر بیشتری در جذب مخاطب دارد ، پس از آن غافل نشوید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...