رسیدگی به صفحات بی کیفیت سئو سایت

رسیدگی به صفحات بی کیفیت سئو سایت : آیا تا به حال با صفحات خالی از مطلب در سایت های مختلف مواجه شده اید ؟ آیا این سایت ها ، تارنماهایی معتبر و دارای رتبه خوبی بوده اند ؟ آیا شما هم در پایگاه اینترنتی خود دارای برگه هایی هستید که به کلی خالی بوده و یا با چند خط اطلاعات غیر مفید پر شده باشند ؟وجود این صفحات چه خطری برای یک وبسایت داشته و چگونه سئوی آن را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ روش پیدا کردن این صفحات و از بین بردن دردسرهای احتمالی آن ها کدام است ؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید .

 رسیدگی به صفحات بی کیفیت سئو سایت

با بررسی روند تولید علم خواهیم دید که پیشرفته ترین مباحثی که امروزه در شاخه های مختلف مورد بحث قرار گرفته و در حال گسترش نیز می باشند ، روزی فرضیه ساده ای بوده اند که خود از نظریه های ساده تری نشأت گرفته اند . با توجه به این پیوستگی ، می توان علم را فرزند تجربه دانست . زمانی که انسان ها پدیده ای را برای نخستین بار تجربه می کنند چیزی از ماهیت یا ساختار آن نمی دانند .

زمانی که این برخورد و درگیری تکرار می شود آشنایی بشر با این پدیده نیز بیشتر شده و نهایتاً این مشاهدات و تجربیات عینی به اندازه ای زیاد می شود که قوانینی پذیرفته شده در لفافه علم به وجود آمده و سنگ بنای رویدادهای بعدی می شود .

به عنوان مثال برای اولین باری که انسان بواسطه دخالت طبیعت با آتش آشنا می شود ، چیزی از ماهیت این پدیده نمی داند ، اما با تکرار این رویداد به ویژگی هایی از قبیل داغ و سوزان بودن آن ، قابلیت روشن کردن محیط توسط این ساختار ، ترسیدن موجودات وحشی از آن ، روش های تولید و تکثیر آتش و دیگر ویژگی های آن پی می برد ؛ مجموعه تجاربی که پس از چندی به صورت یک دانش ، حقیقت اثبات شده و امری بدیهی به وی می گوید که می توان از این عامل برای پختن غذا استفاده کرد .

فضای مجازی و دنیای اینترنت

در فضای مجازی و دنیای اینترنت نیز این امر صادق بوده و ساختار باشکوه و پیچیده ای که امروزه با آن سرو کار داریم ، خود روزی از سازوکاری ابتدایی و ساده ای برخوردار بوده است . با گذر از اینکه تولید روزافزون علم و تجربه سبب شده است تا امروزه هوش مصنوعی موتورهای جستجوگر ، خزندگان آن ها و تحلیلگران انسانی به تغییر و تکامل روزانه الگوریتم های ارزیابی هریک بپردازند ، باید گفت که این تکامل در وجود خود ما نیز شکل گرفته و بی آنکه متوجه شویم ما را به سطوحی بالاتر در یک مهارت رسانده است .

مثالی در مورد این نکته

به عنوان مثال فردی که برای نخستین بار پشت فرمان اتومبیلی نشسته و با ترس زیاد حرکت می کند ، پس از یک سال آنچنان در این کار متبحّر می شود که حتی یادش نمی آید به چه ترتیبی طول مسیری طولانی را پیموده است . درست همانند متخصص تولید محتوایی که به اولین نوشته رسمی خود افتخار کرده ، اما با گذشت یک سال ، وقتی به ایم متن خود نگاه می کند آن را سرشار از اشتباه ، نقص و ناهمخوانی و در بهترین حالت اندازه ای کوتاه و مختصر می بیند .

این اصل سرگذشتیست که همه تولیدکنندگان محتوا آن را تجربه کرده اند ؛ پس اگر احساس نمی کنید که نسبت به گذشته خود دارای قلم قدرتمندتری هستید ، یا پیشرفتی نداشته و هنوز در این راه نیاز به کسب مهارت و تجربه دارید و یا از روز اول بسیار به این امر مسلط بوده اید که با توجه به ویژگی انسان ها در تقویت یک توانایی ، باز هم عدم بهتر شدن شرایطتان اندکی عجیب و نامطلوب به نظر می رسد .

با ادامه صحبت در خصوص رسیدگی به صفحات بی کیفیت سئو سایت باید گفت که هر برگه ، دسته یا صفحه ای که در سایت شما موجود بوده و دارای محتوایی کم ، تکراری با دیگر صفحات ، کپی از سایر سایت ، دارای اطلاعات اشتباه و غیر مستند یا دارای نگارشی پر عیب و ایراد باشد در زمره آثار بی کیفیت قرار می گیرد .

  • صفحات بی کیفیت چگونه به وجود می آیند ؟

می توان ادعا کرد که همه مقدمه این یادداشت برای پاسخ به این سوال بیان شده است .

در روزهای ابتدایی کار در حوزه سئو و تولید محتوا ، زمانی که قصد خلق و پردازش مطلبی برای سایت خود یا مشتریانتان را داشته اید ، هدفتان نگارش بهترین مقالات و عرضه بهترین اطلاعات بوده است.

کمااینکه در آن زمان از همه انرژی خود استفاده کرده اید . بی تردید این صفحه با گذر زمان زیر آوار مطالب بعدی که به کیفیتشان اضافه می شده است مدفون شده و نهایتاً از دیدگان شما پنهان شده است .اما آیا این صفحه به کلی از بین رفته است ؟ خیر ! پس این بخش از سایت به انضمام محتویاتی که روزی تصور می کردید که خوب و کافی هستند به بدنه تارنمای شما چسبیده و بی آنکه از وجودشان آگاه بوده یا آن ها را مهم تصور کنید ، توسط گوگل و برخی کاربرانتان رصد می شوند .

اطلاعات ناقض و پر از ایراد توانایی رقابت ندارند

لازم به توضیح بیشتری نیست که این اطلاعات ناقض و پر از ایراد توانایی رقابت با دامنه های دیگر را نداشته و به عنوان عاملی منفی رتبه شما را در این مسابقه حساس کاهش می دهد . در نتیجه اینکه بر ماست تا آن ها شناسایی کرده و با بینشی که هم اکنون به دست آورده ایم ( قدرتی که با گذر زمان بیشتر هم می شود ) ساختار هریک را تقویت کنیم .

وجود صفحات بی کیفیت در ساختار قالبی که از آن استفاده کرده اید (مثلاً پوسته های آماده وردپرس) در کنار ساخت سهوی صفحات خالی نیز از دیگر علل پیدایش صفحات بی کیفیت می باشد .

با نگاهی اجمالی به این صفحات خواهیم دید که پیدایش این برگه ها به دلیل بی دقتی ، کمبود دانش و همچنین تجربه می باشد ، پس بی دلیل نیست که طراحان حرفه ای وبسایت ، متخصصین سئو سایت و همچنین کارشناسان افزایش رتبه الکسا در دام ساخت یا رسیدگی به صفحات بی کیفیت سئو سایت نمی افتند .

 

  • نحوه شناسایی صفحات بی کیفیت

پس از اینکه منظور از بی کیفیت بودن صفحات را فهمیدیم ، می توانیم با بررسی صفحه به صفحه آن ها عوامل نامطلوبشان را شناسایی کنیم . اما آیا این روش در سایت هایی چند صد صفحه ای هم امکان پذیر است ؟!  با فرض اینکه امکان پذیر هم باشد استفاده از این روش وقت گیر بوده و احتمال جا افتادن برخی صفحات بسیار زیاد است .

الگوریتم پاندای گوگل

از سویی دیگر الگوریتم پاندای گوگل نیز که اینک نه به عنوان افزونه ای با زمانی از پیش مشخص در اعمال و به روز رسانی ، بلکه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سیاست های رتبه دهی گوگل مشغول به فعالیت است ، لحظه ای بی حرکت ننشسته و پیوسته در حال ارزیابی محتوای سایت های مختلف است ، در نتیجه سرعت عمل نیز در این راه اهمیت فراوانی دارد .

بررسی مطالب ایندکس شده

استفاده از ابزارهایی مانند Copyscape یا امکانات گوگل که مطالب ایندکس شده را مورد بررسی قرار می دهد سبب می شود تا در صورت وجود تشابه و تکرار میان مطالب داخلی سایت یا نمونه های برون سایتی ، آن ها را شناسایی و در صدد رفع ان ها برآییم . گفتنیست که به عنوان مثال می توانید با جستجوی عبارت

site:دامنه سایت inurl:کلید واژه های مورد نظر در گوگل ، همه مطالب ایندکس شده در مورد موضوعی خاص در سایتی دلخواه را ببینید .

روش های رسیدگی به صفحات بی کیفیت

  • روش های رسیدگی به صفحات بی کیفیت

در حالت کلی زمانی که با یک عامل نامطلوب مواجه هستیم یا باید آن را به کلی از بین ببریم (مانند آلودگی نشسته روی لباس) ، یا قسمت های خوب آن را برداشته و بخش های نامطلوبش را دور بریزیم ( مانند وسیله ای برقی که ارزش تعمیر دوباره را نداشته و سال هاست از بین رفته ، اما الکتروموتور آن سالم و قابل استفاده مجدد می باشد) و یا اگر امیدی به احیای آن بوده و مزایای وجودش از فقدان آن بیشتر است ، دست به مرمّت این ساختار بزنیم (مانند تعمیر همین وسیله برقی در صورتی که با تغییراتی جزئی عمری دوباره می یابد ) .

علف های هرز

در هنگام رسیدگی به صفحات بی کیفیت سئو سایت باید بدانید که این برگه ها همانند علف های هرز سایت شما هستند . اگر توجهی که گوگل به مطالب شما می کند را به آب تشبیه کنیم ، این علف های هرز بخش قابل توجهی از آن را دریافت می کنند ، بی آنکه بازدهی به خصوصی داشته باشند . در نتیجه اینکه رسیدگی به امور آن ها به معنای خلوت تر شدن سایت ، افزایش امکان دیده شدن هریک و شکوفایی این صفحات را فراهم می کند .

  • روش اول : حذف صفحات بی کیفیت

اگر صفحه ای را یافتید که مطلب مفیدی در آن نبوده و با آنالیز آن مطمئن شدید که ترافیکی هم به آن سرازیر نمی شود ، می توانید با پاک کردن این صفحه کمک بزرگی به سئوی سایت خود کنید . بدیهیست که جای خالی این صفحه تا مدت ها باقی خواهند ماند ، پس یا با استفاده از ریدایرکت ۴۰۴ آن را به مرتبط ترین مطلب ارجاع دهید و یا با کد وضعیت ۴۱۰ از گوگل بخواهید که آثار این صفحه را از ایندکس خود حذف نماید .

  • روش دوم : noindex کردن صفحه مورد نظر

گاهی می توان صفحه بی کیفیتی را به دلایلی نگه داشت اما به گوگل اعلام کرد که این صفحه را نادیده گرفته و در معرض دید مخاطبین هم قرار ندهد . در مواقعی که این صفحه همانند مورد قبلی بوده اما ترافیکی را به سایت می کشاند و توأمان از بک لینک های قدرتمند و موثری نیز برخوردار است ، می توان وارد متا تگ robots آن شده و با عبارت noindex, follow ، در عین استفاده از نکات مثبت آن ، از دسترس خارجش کرد .

  • روش سوم : تقویت محتوای موجود

این روش که به نحوی راهکار دلخواه متخصصین بهینه سازی سایت به منظور رسیدگی به صفحات بی کیفیت سئو سایت است ، به تولید محتوای مجدد و تقویت ساختار قدیمی تأکید می کند . فراموش نکنید که این صفحه قدیمیست !

اگرچه قدیمی و جدید بودن به خودی خود عامل مفید و موثری در بهینه سازی سایت قلمداد نمی شود ، اما اصالت لینک های احتمالی آن سبب می شود تا نسبت به موارد مشابه کم سن و سال خود ارزش بیشتری داشته و از مدت ها قبل توجه گوگل را به خود جلب کرده باشد . در نتیجه اینکه می توان با استناد به توانایی هایی که از زمان نگارش این مطلب قدیمی تا به امروز به دست آورده اید ، آن را بازنویسی کرده و مهیای قرار گرفتن در معرض دید مخاطبینش کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...