سنجش خوانایی سئو

سنجش خوانایی سئو : در مقاله گذشته دو ابزار از ابزار هایی که برای خوانایی سئو کاربرد دارند معرفی کردیم . در اینجا به معرفی برخی دیگر از این ابزار ها می پردازیم.

سنجش خوانایی سئو

  1. تجربه محتوایی SearchMetrics

همانند بسیار دیگری از ابزارهایی که در این لیست قرار دارند ، Content Experience نیز نمره خود را بر اساس کیفیت و کمیت کلمات محتوا ، ساختار جمله ، نحوه پوشش کلمات کلیدی ، تکرار عبارات و سایر عناصر ساختاری مقاله شما اعلام می کند . با این حال ویژگی های خاصی در این ابزار تعریف شده است که سبب می شود به یکی از محبوترین برنامه و سایت های متخصصین تولید محتوا برای فضای مجازی تبدیل شود ، قابلیت هایی نظیر بینش در خصوص هدف کاربران از جستجوی این کلمه کلیدی ، انتخاب کلمه کلیدی ایده آل و بهترین زمان سال برای انتشار یک مقاله خاص !

  1. ابزار سنجش خوانایی سئو WebFX

همانطور که از نامش پیداست ، ابزار سنجش خوانایی سئو وسیله ای برای ارتقاء کیفیت خوانده شدن یک مطلب است . به همین منظور برای کار کردن با این محصول تنها کافیست تا مطلبی را که روی آن کار می کنیم را درون ابزار قرار داده و یا دامنه مطلبی را که از پیش آپلود شده است در قسمت مربوطه بچسبانیم ، بدین ترتیب عملیات سنجش عناصر مختلف این مطلب آغاز شده و خروجی مربوطه آماری از شش امتیاز زیر ارائه می دهد :

  • میزان سختی یا سهولت در خواندن
  • خوانایی بر اساس تست Flesch–Kincaid
  • امتیاز مه شکن یا Gunning Fog (تستی مربوط به نوشتار انگلیسی)
  • SMOG Indexیا Simple Measure of Gobbledygook (مقیاس ساده ای از یک نوشته پیچیده )
  • نمره Coleman-Liau (آزمون کلمن – تیائو به منظور درک مطلب یک نوشته توسط خواننده )
  • نمره شاخص خوانایی خودکار

 

علاوه بر اینها گزاره های زیر نیز نمایش داده می شوند که به بهبود خوانایی مطلب کمک می کنند .

 

  • تعداد جملات
  • تعداد کلمات
  • تعداد کلمات پیچیده
  • درصد کلمات سخت و پیچیده
  • میانگین کلمات در هر جمله
  • میانگین بخش و هجاهای هر کلمه

 

  1. بهینه ساز متن یا Text Optimizer

زمانی که از این ابزار سنجش خوانایی سئو سایت استفاده می کنید ، می توانید در ازای قرار دادن متن مورد نظرتان در پنجره مربوطه ، گزارش کاملی از سلامت محتوا و میزان خوانایی آن دریافت کنید . اگر شما در سئو و استراتژی محتوا تازه کار هستید ، استفاده از این ابزار می تواند نقطه شروع خوبی برایتان باشد ! چرا که نه نیازمند اطلاعاتی تخصصی در خصوص محتوا نویسی یا درج مطلب در یک وب سایت است ، نه به ارتقاء جایگاه گوگل وابسته است و نه طرزکاری سخت در انتظار شماست . از این گذشته ، این بهینه ساز با بررسی همه کلمات استفاده شده در متن (به ویژه افعال آن) به شما می گوید که چه کلماتی اضافه هستند و حذفشان مفیدتر است یا جای چه کلماتی خالیست و حضورشان می تواند مفیدتر باشد .  بنا به ادعای گردانندگان این ابزار سنجش خوانایی سئو ، بیش از ۷۰ درصد افرادی که از این نرم افزار استفاده کرده اند ، پس از ۵ هفته تاثیر مستقیم و پررنگ آن در ارتقای جایگاهشان مشاهده کرده اند .

Readability Analyzer یاتحلیلگر خوانایی

 

  1. Readability Analyzer یاتحلیلگر خوانایی

پیش از ادامه دادن مطلب ۱۰ ابزار خوانایی برای بهبود سئوی محتوا لازم است تا به چند سوال مهم پیرامون  آزمون های خوانایی پاسخ دهیم !

  • Reading Ease یا آزمون خوانایی فِلِش چیست ؟

این آزمون یک تست خوانایی است که نشان می دهد یک نوشته تا چه میزان سخت بوده و میزان فهم آن تا چه حد سخت یا آسان است . لازم به ذکر است که در این تست توجه ویژه ای به طول کلمات و جملات می شود .

  • نمره ایده آلی که از این آزمون می توان دریافت کرد چند است ؟

بیشینه نمره ای که از این آزمون می توان گرفت ۱۰۰ بوده که عموماً به متونی با جملات کوتاه و کلماتی کمتر از دو بخش داده می شود . از آنجایی که تالیف چنین نوشته هایی وقتگیر و کمی دشوار است ، باید گفت که میانگین نمرات خوب سایت های سرشناس چیزی بین ۷۰ تا ۸۰ است ؛ در نتیجه قرار گیری در این بازه خیلی هم بد نیست.

  • Flesch-Kincaid Grade Level یا آزمون فلش کینکید چیست ؟

این آزمون شاخه موازی Flesch Reading Ease می باشد که عیناً از یک  طریق به نتیجه می رسد ، با این تفاوت که در این آزمون ، سطح نمرات هرچه پایین تر باشد بهتر است . چنانچه بخواهیم به صورت مصداقی موردی را بررسی کنیم ، گرید پنجم هم ارز با نمره ای میان ۹۰ تا ۱۰۰ است که خواندن مقاله مورد نظر بسیار آسان بوده و دانش آموزی ۱۰- ۱۲ ساله نیز به راحتی مفهوم آن را درک می کند .

  • Gunning fog index چیست ؟

این آزمون که شاید بتوانیم با عنوان «مه زدایی» از آن یاد کنیم ، همانند موارد قبلی تستی برای میزان خوانایی یک مطلب است ، با این تفاوت که در این تست که نخستین بار در اوایل سال ۵۰ میلادی به منظور سنجش میزان سختی و آسانی کتب مدرسه ای در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت ، توجه ویژه ای به سطح سواد مخاطب شده و نوشته مذکور با نمره ای که نشان دهنده مخاطبین واجدالشرایط نوشته است ، افرادی که شاید قدرت درک آن را نداشته باشند از پیش مشخص می کند . در این تقسیم بندی ۱۲ درجه ای به عنوان مثال عدد ۶ نشان دهنده کلاس ششم ، ۱۱ بیانگر سال آخری های دبیرستان ، ۱۴ مخصوص سال دومی های کالج و یا ۱۷ مختص فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشد . در نتیجه اینکه متنی که گرید ۱۴ دارد بدین معناست که افراد تحصیل کرده با آن ارتباط بیشتری برقرار کرده و برای کمتر از این سطح سواد اندکی ثقیل می باشد .

پس از آشنایی با روش های فوق باید گفت که ابزار تحلیلگر خوانایی در کنار موارد فوق ، از آزمون های SMOG Grade و Fry Readability Level نیز به منظور سنجش سطح خوانایی یک مطلب استفاده کرده و نه تنها به محتوای کلی شما نمره ای را می دهد ، بلکه قابلیت ارزیابی بخش به بخش آن را نیز دارد .

  1. Grammarly (گرامرلی)

اگر جامه مقاله نویسی به تن شما نمی نشیند ، باید بدانید که گرامرلی خیاطیست که آن را از ابتدا اندازه زده ، دوخته ، آراسته کرده و با رفع عیوب و اضافات آن در پی عرضه محصولی ایده آل به شما می آید . اگرچه شاید عدم تطابق برخی از ویژگی های گرامرلی با زبان فارسی خط بطلانی روی بسیاری از ویژگی های مثبت آن بکشد ، اما اولاً باید بدانید که همه امکانات آن مختص به انگلیسی نبوده و ما نیز می توانیم از آن ها در زبان فارسی استفاده کنیم . ثانیاً اگر به صورت تخصصی کار سئو کرده یا روی بهینه سازی سایت خود کار می کنید ، لازم است تا برخی از مهمترین ابزارهای حوزه کار خود را شناخته تا در صورت نیاز از آن ها استفاده نمایید .

با صرف نظر از پریمیوم بودن برخی از امکانات این ابزار سنجش خوانایی سئو ، گرامرلی با تمرکز خود روی اصول نوشتاری ، نگارشی و ویرایشی ، دست به اصلاح یک متن زده و ساختار آن را به تناسب سن ، ماهیت ، حرفه و سلیقه مخاطبین تنظیم می کند . اگرچه در نظر اول این نرم افزار هیچگونه همخوانی و تطابقی با سئو سایت ندارد ، اما در عمل ماحصل عملکرد آن به بهبود جایگاه سایت می انجامد . این ابزار که در مُد ادیت خود دارای گزینه های محیط آموزشی ، کسب و کار ، توضیحات فنی ، ویرایش خلاقانه و گویش عامیانه می باشد ، با توجه به هریک از این زیرشاخه ها روشی را برای تصحیح نوشته ها انتخاب کرده و با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف ، بهترین نوشته ای که می تواند به مخاطب عرضه شود را نشان می دهد .

مثلاً چنانچه شما برای امور تجاری خود وبسایتی داشته و به تولید محتوا برای آن بپردازید ، مُد کسب و کار این وسیله می تواند با حذف جملاتی با بار منفی ، جملاتی با درون مایه مطالب امیدبخش و جذاب را ارائه داده و بدین ترتیب با تقویت ساختار جمله ها ، تغییر لحن – بررسی گرامر ، user experience یا تجربه مخاطبی قدرتمند را خلق نماید . در نهایت گفتنیست که نه تنها برای بهبود ساختار تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ ، بلکه برای اصلاح ساختار ایمیل های ارسالی ، پست های رسانه های اجتماعی ، نامه نگاری های اداری یا صدور پیام ها ، بیانیه ها و سخنرانی ها نیز می توان از این ابزار سنجش خوانایی سئو استفاده کرد .

 

  1. Hemingway App یا نرم افزار همینگوی

کار کردن با این نرم افزار نیز علاوه بر حصول نتایجی مطلوب و مورد پسند ، بسیار ساده و دوست داشتنی می باشد ، به طریقی که تنها با کپی و چسباندن متن مورد نظر در نسخه رومیزی این برنامه رایگان می توان به

  • سطح خوانایی مقاله با درج گرید یا سطح استاندارد (که پیشتر بدان اشاره شد)
  • شرایط استفاده از گویشی مختصرتر
  • استفاده از صدایی منفعل
  • بهبود وضعیت جملاتی که خوانایی بالایی ندارند
  • نمایش جاهایی که می توانند به عبارات ساده تری مزین شوند
  • شمارش کاراکتر و کلمات و
  • ارائه زمانی تقریبی و میانگین به منظور مطالعه تمامی متن رسید .

 

  1. Bulk SEO Tools

گاهی اوقات مشکل شما در ویرایش یک متن به هم ریختگی انشایی یا عدم توزیع اصولی کلمات کلیدی در متن نمی باشد . گاهی پیش می آید که با وجود خوانایی خوب مطلب ، علائم یا حروف آنطور که باید و شاید در جای خود قرار نداشته که این ناهمخوانی ها از چشم تیز بین اهل فن دور نمی ماند . از این رو نرم افزاری مانند Bulk SEO Tools این امکان را فراهم می آورد که هرجا مشکلی جزئی در لایه های عمیق قواعد ، دستور زبان یا گرامر وجود داشت (مانند کوچک و بزرگ بودن حروف) بتوان بسادگی دستور به حذف آن ها داد .

  1. Cliché Finder یا کلیشه یاب

یکی دیگر از آفاتی که سبب می شود تا نوشته ای به ظاهر کامل از سوی مخاطبین طرد شود ، وجود کلیشه هاست . کلیشه ها به عنوان عباراتی که بارها و بارها توسط خوانندگان شما دیده و شنیده شده اند ، سبب می شوند تا علاوه بر اینکه حاصل زحمات شما مطلبی کپی شده دیده شود ، مبهم نیز به نظر رسیده و مخاطبین را از پذیرش کلامتان دور کند ، لذا این برنامه با قرمز کردن کلیشه ها ، نشانی از خود به منظور تصحیح به جای گذاشته و این فرصت را فراهم می آورد تا در صورت نیاز بتوان آن را تغییر داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...