سئو و بازاریابی محتوا

سئو و بازاریابی محتوا با فرض اینکه شما ، شخصاً مطالبی را برای سایت خود یا کارفرمایتان می نویسید و در عمل به تولید ، سئو و بازاریابی محتوا مشغول هستید ، در موارد بسیاری پیش می آید که نگاره خود را در حد غایی خود دیده و پتانسیل آن را برای جذب مخاطب آنچنان زیاد می بینید که تصور می کنید مطلبی جامع ، روان و پر مغز تر از این نوشته در اینترنت یافت نمی شود . شاید این نوشته دقیقاً همان ویژگی هایی که بدان اشاره شد را داشته باشد ، شاید هم به عنوان نویسنده اثر ارزش های آن را بزرگنمایی کرده و دیده اغراق به آن دارید ! اما چطور می توان عیار واقعی این یادداشت را سنجید ؟! پاسخ این سوال کاملاً ساده و قابل درک می باشد ؛ آیا این نوشته دارای تعداد بازدید های قابل توجهی بوده است ؟ آیا ارجاع خوانندگان به آن از سایر نوشته های شما بیشتر بوده است ؟ آیا همان دامنه خاص ، جایگاه ایده آلی در موتورهای جستجوگر دارد ؟ آیا این نوشته به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای شما درآمدزایی کرده است ؟ اگر چنین نیست باید بگوییم که نوشته شما هم به آن اندازه ای که از آن توقع داشته اید مثمر ثمر عمل نکرده و عملاً نگاره محبوب و مطلوبی در نظرگرفته نمی شود .

سئو و بازاریابی محتوا

مشاهده همین تصورات نادرست در میان تولید کنندگان محتوا یی که روزانه با آن ها سروکار داریم ، ما را بر آن داشت تا حول مطالبی که سبب می شوند تا نوشته معمولی شما به یک مطلب عالی تبدیل شود صحبت کنیم ؛ پس با ما همراه باشید .

۵ نکته مهمی که باید در مورد بازاریابی محتوا بدانید !

بهترین محتوا ≠ موفق ترین محتوا

  1. بهترین محتوا موفق ترین محتوا

 

گاهی برای نگارش یک مقاله روزها و ساعت ها به مطالعه و تحقیق می پردازیم ، با تهیه گزارشات میدانی و پشت سر نهادن منابع مکتوب ، موارد و نکاتی که پیش از این در هیچ کجای دیگر یافت نمی شوند را در مطلب خود می گنجانیم ، با خلاقیت فراوان جلوه های بصری را در قالب تصویر و ویدئو در مقاله خود می گذاریم ، پس از دفعات متعدد بازخوانی و اعمال تغییرات فراوان و پالایش کردن نکات نامطلوب آن آماده بارگزاری بهترین مقاله ای که در مورد آن موضوع خاص نوشته شده است می شویم و نهایتاً پس از قرار دادن این نوشته در سایت ،  با قریب به صد بازدید در اوج توجه به این نگاره ، آن را به دست فراموشی می سپاریم .

همه اینها در حالیست که روزها و ماه ها بعد ، در سایتی که شاید از تارنمای ما سرشناس تر بوده و از جایگاه بهتری نیز برخوردار است ، با مطلبی رو در رو می شویم که به مراتب از نوشته مذکور ضعیف تر بوده و حتی شاید بخشی از آن را نیز از نوشته خود ما الهام گرفته باشند . مطلبی که توسط نویسنده ای تازه کار و ارزان قیمت نوشته شده است هریک از ما را به مرز نا امیدی و سرخوردگی می رساند ! ناراحتی از این نکته که چرا این نوشته بیش از هزار بازدید منحصر بفرد داشته ، اینکه در کامنت های زیر این پست تا چه حد تعریف و تمجید وجود دارد و اینکه تا چرا در نتایج گوگل ، این نوشته بالاتر از ماحصل زحمات ما قرار گرفته است .

شاید در دنیایی ایده آل و آرمانی این حق شما بود که در مکان بهتری قرار بگیرید ، اما این جهان مملو از رویدادهای به ظاهر غیر منصفانه است ؛ درست مانند مسابقه فوتبالی که تیمی نود دقیقه سراپا حمله است اما قادر به عبور از دفاع اتوبوسی حریف نیست ، اما در دقایق اضافه بازی روی یک ضد حمله گل خورده و بازی را می بازد !

دردنیای سئو و تولید محتوا نیز کمابیش چنین اتفاقی می افتد ، جایی که با وجود برتری مطلق شما نسبت به حریف ، این رقیب شماست که پیروز می شود ! اما اشکال کار کجاست ؟ در مثال فوق ما گرفتار روش بازی حریف شده ایم و دقیقاً همانطور که مطلوب وی بوده و در نقشه هایش فکرش را کرده است در حال بازی هستیم ، حال اینکه استراتژی صحیح این است که ما نیز بازی خود را داشته و آنان را مجبور به حرکت در چارچوب خواسته های خود کنیم .

  • پیشنهاد ما برای غلبه بر اینگونه مشکلات

 

– برای اینکه وارد چنین چالشی نشویم ، به جای اینکه به موضوعاتی بپردازیم که رقبای سرشناسمان به آن پرداخته اند ( موضوعاتی که حتی با نمایش ضعیف نیز تحت نام بزرگ رقبای سرشناسمان ، سئو و بازاریابی محتوا قدرتمندشان به سرعت جایگاه مطلوبی می یابند ) در حوزه هایی قدم برداریم که هنوز اقدامی از سوی آنان صورت نگرفته باشد و پیشرو در آن ها باشیم ، به گونه ای که چاره دیگری برای گوگل نگذاریم ، به جز اینکه ما را در صدر دامنه های خود نشان دهد .

– نقاط قوت خود و نقاط ضعف نزدیکترین رقبایتان را شناسایی کنید ! شاید شما قلم قدرتمندتری داشته و شاید هم ذهنتان آماده درنوردیدن مرزهای ناشناخته تری در این حوزه کاری باشد . همه اینها در حالیست که این مقایسه ای مستمر در ساده ترین اثر خود ممکن است حباب زائد ” توهم بهترین بودن ” شما را شکسته و به شما اثبات کند که نویسندگان بهتری با موضوعات جذابتری نیز به موازات شما در حال نویسندگی هستند .

– برای خود یک استراتژی محتوای تبلیغاتی ، سئو و بازاریابی محتوا تعریف کنید ، پدیده ای که شاید در کوتاه مدت نتیجه ای آنچنانی در بر نداشته باشد ، اما در بلند مدت به تشکیل نام تجاری شما – از طریقی طبیعی – منجر شده و به جذب مخاطبینی ثابت منجر می شود .

محتوایی چند هدفه تولید کنید

  1. محتوایی چند هدفه تولید کنید !

وقتی شما مطلبی را می نویسید ، بی آنکه حتی بدانید در نتیجه جستجوهای مختلفی دیده می شوید ، پس ورق را به سمت خود برگردانده و به صورت هدفمند ، خود را درگیر این کنکاش های ناشناس کنید . با فرض اینکه محتوای مورد نظر نوشته ای سنتی باشد ، معمولاً منبعی واحد داشته ، به موضوع واحدی پرداخته و به طریقی واحد نیز عرضه می شود ، حال اینکه ما می توانیم علاوه بر جمع آوری اطلاعات از مجاری مختلف ، در خلال این مطلب به دو یا چند موضوع جداگانه اما بسیار نزدیک بپردازیم و نهایتاً اینکه به صُور مختلف نیز آن را در اختیار مخاطبین خود قرار دهیم .

به عنوان مثال با فرض اینکه محتوایی همیشه سبز تولید کرده ایم که در قیدوبند زمان و مناسبت خاصی نباشد ، ما می توانیم آن را بواسطه بحث های کنفرانسی ، مقالات پشتیبان و تکمیلی ، موضوعات پادکستی یا پست های مهمان به روز رسانی کرده و از سقوط در منجلاب نوشته های قدیمی تر نجاتش دهیم . علاوه بر اینها با کمک محتوای چندگانه یا چند هدفی می توان ROI یا نرخ بازشت سرمایه را نیز افزایش دهید ، زحمتی یکباره و بازدهی چندگانه !

در ادامه گفتنیست که لینک دهی های صریح و هدفمند داخل سایتی و نه صرفاً وجود کلماتی در قالب متن می تواند به این چندگانگی دامن بزند ! به عنوان مثال در پست های مرتبطی که در انتهای یک نوشته می آید ، صرفاً قرابت کلمات کلیدی مد نظر نبوده و در خلال خود نوشته و درست همان جایی که ذهن مخاطب درگیر موضوعی خاص است از لینک های مذکور با تیتر های مشخص و قابل تشخیص استفاده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...