ساده سازی یک نوشته برای مخاطب و سئو

ساده سازی یک نوشته برای مخاطب و سئو : پس از شرح نکاتی در خصوص اهمیت عدم استفاده از لغات پیچیده در مقاله “محتوای ساده” و ۴ عامل تاثیر گذار در افزایش جذابیت محتوا در یادداشتی با همین نام ، در متن پیش روی به استقبال بررسی ۵ نکته کلیدی و مکمل دیگر برای حصول نوشته ای کوتاه اما تاثیر گذار و همچنین ساده سازی یک نوشته برای مخاطب می رویم .

ساده سازی یک نوشته برای مخاطب

  • اینفوگرافیک ها

در صورت امکان برای مطالب خود اینفوگرافیک بسازید اما یادتان باشد که با ارائه متون خلاصه و تصاویری ساده ، ماهیت بی آلایش آن را حفظ نمایید .

اینفوگرافیک ها

این قسمت مربوط به علاقه مندان به جلوه های بصری است : زمانی که در پی آموزش دادن مطلبی سخت به مخاطبین خود هستید ، اینفوگرافیک ها با ترکیب کردن مفاهیم نوشتاری و تصاویر دیداری ، به قالبی ساده و خلاصه تبدیل می شوند تا در کوتاهترین زمان و با بالاترین کیفیت خلاصه ای از مطلب مورد نظرتان به خواننده منتقل شود ؛ از آن گذشته به دلیل اینکه اینفوگرافیک ها در قالب یک تصویر ارائه می شوند و قابلیت ذخیره سازی و انتقال را دارند ، خلاصه ای از محتوای شما با سرعت بیشتر و دردسر کمتری در میان علاقه مندانش منتشر می شود.

  • به متخصصین شناخته شده ارجاع دهید!به متخصصین شناخته شده ارجاع دهید

 یکی دیگر از راه های ساده سازی یک نوشته برای مخاطب که سبب می شود تا فهم نوشته های پیچیده برای آنان آسان تر گردد ، رجوع به تحقیقات یا سخنان کارشناسان دیگریست که امکان بررسی موضوع خارج از دید نویسنده و مشاهده از منظری دیگر را برای مخاطب فراهم می کند .

در همین رابطه هر چه  فرد مورد نظر مشهور تر و محبوب تر باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت ، بعلاوه اینکه این روش کمک می‌کند تا در ذهن خود و همچنین مخاطبینتان ، رابطه ای  فرضی میان خود و کارشناسان مذکور که در حوزه موضوع خاص اظهار نظر کرده است برقرار کرده و نوعی همکاری در عین همفکری به وجود آورید .

هدف ما از  انجام این کار خلاصه کردن یک مفهوم سنگین و ساده سازی آن برای مخاطب عام می باشد ، لذا از نقل قول هایی که خود دارای عبارت های سنگین و اصطلاحاتی پیچیده و غیر رایج هستند خودداری کنید .  در ادامه لازم به ذکر است که استفاده از نقل قول سبب می شود تا به عکس العملی قدرتمندتر و بینشی سریعتر دست یابیم و بدین واسطه سخنانی که به هر دلیلی گفتنشان برای ما سخت می باشد از زبان دیگری بیان کنیم .

 

  • از سرفصل‌های بیشتری استفاده کنید!

 

سرفصل های فرعی در طبیعت خود باعث می شوند تا در ورای خلاصه شدن یک متن ، فهم و برقراری ارتباط با آن نیز ساده تر گردد .

تقسیم کردن یک موضوع به سرفصل های متنوع و متعدد سبب می شود تا از یک سو چشم خواننده از مشاهده مقاله شما خسته نشده و وی بتواند با فراغ بال بیشتری نوشته مد نظر را دنبال و هضم کند و از سوی دیگر چنانچه فردی در پی جستجوی مطلب خاصی در نوشته شما باشد با کمک فهرست بندی که ماحصل همین تقسیم بندی هاست می تواند به سرعت به خواسته خود برسد ؛ پس هرچه مقاله ما پیچیده تر باشد باید سرفصل های بیشتری نیز داشته باشیم .

در صورتی که مقالات شما دارای پیوستگی زیادی نبوده و هر سرفصل می تواند به بیان موضوعی جداگانه بپردازد این امکان برای خواننده بوجود می آید که در صورت عدم تمایل و علاقه به خواندن یک زیر مجموعه از روی آن پرش کرده و به قسمت بعدی بپردازد .

  • از فضا استفاده کرده و پاراگراف های خود را کوتاه تر کنید!

از فضا استفاده کرده و پاراگراف های خود را کوتاه تر کنید

ما در استفاده از صفحات – چه به صورت دیجیتالی و چه به صورت دستی – محدودیتی نداریم پس باید از آن ها به نحو احسن استفاده کنیم . زمانی که پاراگراف های خود را کوتاه‌تر می‌کنیم در حقیقت استفاده بیشتری هم از فضا می کنیم . شاید جالب باشد که بدانید از نظر روانی هم این کار به درک و فهم آسان تر و عمیق تر یک مطلب منجر می شود . اگر به نوشته های ارنست همینگوی که در مقاله “محتوای ساده ” به آن اشاره شد بازگردیم ، خواهیم دید که یکی از ویژگی های مهم کتب وی سهولت خواندن در اثر کوتاهی پاراگراف هایش می باشد . پس به فکر این مسئله باشید که کوتاه کردن بندها و خرد کردن آن ها به قسمت های کوچکتر باعث برقراری بهتر ارتباط مخاطب با آن می‌شود .

در این خصوص تجربه ای که خود من به شخصه دارم مطالعه رمان ترس و نفرت در لاس وگاس هانتر-اس تامسون  (Fear and Loathing in Las Vegas – Hunter S. Thompson ) می باشد . کتابی که به دلیل زیبایی کلام و صد البته کوتاهی پاراگراف ها سبب می‌شود تا خواننده خسته نشده به مطالعه یک تکه و بی وقفه این کتاب بپردازد .

اگر چه نوشته ای با پاراگراف های بلند و بی انفصال سبب می شود تا اطلاعات بیشتری در فضایی محدود به مخاطب منتقل شود اما باور داشته باشید که کوتاهی آنها ، پخش شدنشان در فضای مقاله و همچنین در نظر داشتن عوامل روانشناسی سبب می‌شود تا رسیدن به عمق مقاله با سادگی بیشتری تحقق یابد .

 

  • مطالب خود را قسمت بندی کنید!

 

 اگر محتوای تولید شده توسط شما دارای مراحل و لایه‌های متعددی می باشد ،  با سریالی کردن آنها و  بیان هر مبحث در هر قسمت باعث شوید تا علاوه بر تقسیم موضوع که سبب می شود تا مخاطب تنها به خواندن بخش مورد نیاز و علاقه خود بپردازد ، در اثر کوتاهی مطلب ، درک آن نیز برای خواننده آسانتر گردد .

به عنوان مثالی ملموس و در دسترس ، چنانچه مقالات هفته اخیر سئویاب را  دنبال کرده باشید ، می دانید که سه مقاله بهبود جستجوی صوتی ، تصویری و موضوعی سایت در حالی که درون مایه ای تقریباً یکسان دارند ، بنا به رعایت اصل فوق در مقالات جداگانه ای عرضه شده اند .

از این گذشته سریالی کردن مقاله ها سبب می شود تا مخاطب پس از پایان یک مقاله ،  در صورت جذب شدن توسط آن و برای مطالعه باقی ماجرا به سایت شما بازگشته و علاوه بر تاثیرگذاری مثبت بر روی روند سئو و بهینه سازی آن ، به مخاطب دائمیتان نیز تبدیل شود .

 

سخن پایانی ساده سازی یک نوشته برای مخاطب و سئو

 زمانی که نیت به تولید محتوایی پیچیده می‌کنیم ، باید در نظر داشته باشیم که در خلال ساده سازی یک نوشته برای مخاطب ، قدرت متقاعد کنندگی آن نیز حفظ شود .این کار سبب می‌شود تا پیغام شما بدون هیچ ابهامی به مخاطب منتقل شده و از سویی دیگر طیف وسیع تری از علاقه مندان بتوانند افکار ، عقاید و توضیحات شما را درک کند .

اگر شما بخواهید مقاله ای تخصصی تنها برای فعالین حوزه تجاری خود بنویسید – به عنوان مثال مقاله تخصصی در خصوص سئو تضمینی و بهینه سازی ساختار یک سایت برای همه افرادی که به طور اختصاصی در این زمینه فعالیت می کنند – استفاده از کلمات کارشناسانه و عبارات سنگین نه تنها عاملی نامطلوب نیست بلکه سبب می شود تا به جای شرح یک مطلب طولانی با زبان ساده ، با به کارگیری چند عبارت تخصصی منظور خود را بیان کنید که این کار سبب می شود تا همه مخاطبین خاص با آن ارتباط برقرار کنند ، حال چنانچه مخاطب شما مردم کوچه و خیابانی باشند که همه روزه با آن ها کار داریم و هر یک با فعالیت در حوزه یا رشته ای دیگر جز موضوع بحثتان جذب مقاله شده نباشند ، شما ملزم به نگارش مطلبی هستید که بتواند مخاطبینی با هر سن ، جنسیت ، ملیت ، زبان و فرهنگی را ارضا کند .

فراموش نکنیم که ساده سازی یک نوشته برای مخاطب به سود خود شماست چرا که سبب می شود تا با درک مطالب توسط مخاطبین گوناگون ، افرادی که دنباله روی شما شده و نظراتتان برایشان مهم است بیشتر شوند .

در پایان لازم به تاکید است که سعی کنید در مقدمه مقاله خود شرح ساده و کاملی از اتفاقاتی که قرار است در ادامه نوشته بیفتد رسم کنید و به سرعت وارد آن شوید ، چرا که این نکات باعث می شوند تا علاوه بر توضیحاتی که موتور های جستجوگر در اختیار عموم کاربران قرار می‌دهند و در رده بندی ها موثر است ، خود مخاطب نیز در صورت عدم تمایل به خواندن آنچه که در انتظار اوست بتواند از زمانش استفاده بهینه تری کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...