روش های تعامل با کارفرما

روش های تعامل با کارفرما : پس از اینکه در قسمت اول « پنج راه برای برقراری بهتر ارتباط با کارفرمای سئو » ، دو مورد ” توجه به عدم آگاهی کارفرما ” و ” لزوم توضیح مسائل برای وی ” را بررسی کردیم ، اینک در مقاله روش های تعامل با کارفرما به شرح سه مورد بعدی می پردازیم :

 روش های تعامل با کارفرما

  1. پیغام درست را به گیرنده مناسب آن برسانید !

 پیغام درست را به گیرنده مناسب آن برسانید !

 

اینکه چه اطلاعاتی را در اختیار چه مخاطبی قرار می دهیم ، به صورت کاملاً مستقیم به این بستگی دارد که سطح اطلاعات و دانش وی در چه حدی می باشد !

به طور مثال چنانچه با یک کارشناس I.T صحبت می کنیم – فردی که خود دستی بر آتش رایانه و اینترنت داشته و ممکن است برخی از اطلاعات کامپیوتری وی از شما نیز بیشتر باشد – اگر به طور تخصصی نیز کار سئو نکرده باشد ، باز هم برخی از اصطلاحات رایج بین ما را متوجه شده و نیازی به ارائه مشروحی ابتدایی و سطح پایین به وی نمی باشد .

 

از طرفی دیگر دسته ای از افراد وجود دارند که در زمینه فروش و بازاریابی فعال بوده و تنها چیزی که نظر آن ها را به  خود به جلب می کند نحوه جذب و دعوت مشتریان توسط یک سایت می باشد . در نتیجه به عنوان کارگزار آن ها اگر در پی ارائه اطلاعاتی مطلوب و باب میلیشان هستید ، حتی اگر ده ها برابر هزینه که پرداخت کرده اند کار فنی انجام داده اید ، به جای اشاره به مسائل تخصصی در خصوص نحوه جلب مشتری ، متدهای فروش و سامانه فروشگاهی سایت مطالبی را عرضه دارید .

 

در گروه دیگر نیز مدیرانی اجرایی وجود دارند که هیچ علاقه‌ای به جزئیات و تاکتیک‌هایی که ما در امور فنی و بازاریابی محتوا به عنوان طرف قراردادشان انجام می دهیم نداشته و تنها چیزی که برای آنها مهم است خروجی کار در قالب اعداد و ارقامیست که رابطه بهتری با آن ها دارند ، پس در تقابل با این افراد نیز داشتن پاسخی بر مبنای اصول منطق و ریاضیات لازم است .

در همین راستا مثال فرض کنید که می ‌خواهیم در خصوص  ROI یا اینکه بازده سرمایه گذاری چیست به مخاطبین خود توضیحاتی ارائه داده و روش های تعامل با کارفرما را عملی کنیم .

بدین منظور پیش از اینکه وارد هرگونه مباحث تعریفی و دستوری شویم ، به این فکر کنید که این پاسخ قرار است به چه شخصی ارائه شده و برای این مجموعه چه عناصری از اهمیت بیشتری برخوردارند . با همین نگرش زمانی که من در پی ارائه پاسخ به سوالی خاص در طی مراحل انجام یک پروژه و پیاده سازی روش های تعامل با کارفرما هستم ، پس از برخورد با تیم اجرایی یا نماینده کارفرما به سه نکته بسیار مهم توجه می کنم :

  • فرصت های بزرگ
  • میزان و منابع در دسترس
  • و نرخ بالقوه بازگشت سرمایه

 

این در حالیست که اگر با توسعه دهندگان اینترنتی و افرادی که با اصطلاحات آن آشنایی بیشتری دارند ملاقاتی را داشته باشم سعی من بر روی تشریح اصطلاحات تکنیکی و توزیع هر آنچه که ممکن است به search-engine friendly یا “موتور جستجوگر دوست” شدن سایت بیانجامد می پردازم .

 

  1. برای ارائه داده های خود یک داستان بسازید !

 برای ارائه داده های خود یک داستان بسازید !

 

در بیشتر مواقع داستان‌سرایی ، شرح اقداماتتان و تاثیر آن ها در قالب یک حکایت تاثیری بسیار بیشتری از سایر روش های روش های تعامل با کارفرما از جمله ارائه آمار و ارقام به زبانی ساده دارد.

به دلیل اینکه ذهن ما توانایی بیشتری در حفظ داستان ها دارد ،  بیشتر مردم ترجیح می دهند تا به داستانی گیرا گوش دهند تا اینکه ذهنشان را درگیر اطلاعاتی خام کنند . به همین دلیل شما می توانید با تعریف یک داستان که حقایق واقعی و گزارش های بصری در آن وجود دارد ، منظور خود را به مخاطب انتقال دهید . ناگفته نماند که منظور از داستان سرایی نقل قصه های بی سر و ته و بی ربط نمی باشد بلکه این پدیده تنها بستری برای قرار دادن آمار و اطلاعات ما در دل خود و شرح هر یک به صورت مستتر می باشد .

در نهایت لازم به ذکر است که همانطور که در مبحث محتوای همیشه سبز  نیز گفته شد برخی از مطالب ما با وجود قدیمی شدن نیز باز هم معنای خود را از دست نداده و تا وقتی که تعریف جدید و به روزتری از آنها ارائه نشده است هم دارای تاریخ انقضا نمی باشد (بدین معنا که ارزش خود را حفظ می کنند) از همین روی چنانچه برخی از اطلاعات پایه و اساسی کار خود را در قالب این داستان ها ساخته و ارائه دهید سبب می شود تا نه تنها در مسیر روش های تعامل با کارفرما  ، مخاطبینی که همواره با شما همراه هستند به این مطالب دست پیدا کرده و به راحتی آن را فرا گیرند بلکه همه کاربران اینترنتی که در پی جستجوی کلمه کلیدی مقاله شما می باشند نیز بتوانند با همان مطالعه بار اول آن را فراگیرند .

 

  1. با مستندات از کار خود دفاع کنید !

 با مستندات از کار خود دفاع کنید !

اگر شما در زمینه سئو تضمینی سایت فعالیت می‌کنید و مدت های مدیدی است که به این کار مشغول هستید ، بی‌تردید حسرت این را می خورید که چرا این قدم را در همان روزهای اولیه کاری خود برنداشته و چرا سرپرست ، همکار یا استادتان این مطالب را به شما گوشزد نکرده است ! چنانچه در این راه ، نو رسیده و تازه کار هستید هم باید بدانید که شناخت و عمل به این قدم تاثیر بسزایی در روند کاری شما در سال های آینده خواهد داشت .

جمع آوری اسناد و گزارشات کاری که  انجام می دهید سبب می شود تا علاوه بر شفافیت اقداماتتان ، نتیجه همه آنها نیز ملموس تر شود . نه تنها در مسیر بهینه سازی سایت ، بلکه در اغلب کارهایی که به صورت روزمره انجام می دهیم و به روش های تعامل با کارفرما  نیازمندیم ، به دلیل اینکه در حریم شخصی خودمان انجام می شوند ، تنها برای خودمان شفاف بوده و برای دیگران رمز آلود و ناپیداست ؛ به همین دلیل اگر تاثیر آن را ندیده و حس نکنند ، علاوه بر اینکه تصور می‌کنند هیچ کاری انجام نشده است بلکه ارزش اقدامات تاثیرگذار شما را نیز زیر سوال می برند .

از این روی تهیه اسناد و مدارک از کاری که انجام داده اید و ارائه آن در هنگام تسلیم گزارش مقطعیشان سبب می‌شود تا سرپرست یا کارفرمای شما از فعالیت‌های انجام پذیرفته آگاه شود و به ارزش واقعی کار پی ببرد .

بعد از اینکه محتوایی را تولید می‌کنید – به ویژه اگر حیطه کاری شما رقابتی و پر تنش است – اسناد مالکیت و خلق این اثر را ذخیره کرده و یا به اشتراک بگذارید تا علاوه بر جلوگیری از استفاده سودجویان ، نتیجه زحمات شما نیز به نام خودتان نمایان گردد.

به عنوان مثالی برای تحقق این گام شما می‌توانید در پایان هر ماه لیستی از کارهایی که انجام داده اید را بنویسید و به کارفرما ارائه دهید و یا با درست کردن اسناد «قبل از» و «بعد از» ، تفاوت پیش و پس فعالیت هایتان را نشان دهید .

البته ناگفته نماند که ارائه این اطلاعات تنها در قالب گزارش های نرم افزاری خشک و سرفصل هایی که انجام داده اید نمی باشد ، بلکه با داشتن توضیحاتی در قالب کامنت و همچنین شرحی مختصر از مطالب آن باعث خواهید شد تا هر کسی که این گزارش را می خواند علاوه بر دانستن فعالیت های روزانه شما در ماه اخیر از اینکه کار به خوبی پیش رفته و مشکلی در آن وجود ندارد خاطر جمع گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...