نکات نویسندگی سئو در فضای مجازی

نکات نویسندگی سئو در فضای مجازی: گوگل نحوه شناسایی محتوای با کیفیتی بالا را می داند ، از سویی هم ما می دانیم که الگوریتم ها و نحوه رده بندی گوگل به ما در یافتن بهترین شیوه ارائه محتوا و ساخت مطلبی رضایت بخش برای هم موتور هوشمند و هم جستجوگران انسانی کمک می کند . اما نکاتی که کماکان مبهم می باشند این است که گوگل چه محتوایی را خوب قلمداد کرده ؟ چه عاملی باعث بد شدن محتوایی بد می شود ؟ کاربردی ترین نکات نویسندگی سئو در فضای مجازی چه بوده ؟ و چطور می شود که همیشه نوشته های خوش ساخت و پر مغز رتبه خوبی دریافت نمی کنند ؟

سئو در فضای مجازی

در این رابطه گوگل برای ارائه غیر مستقیم نکات نویسندگی سئو در فضای مجازی ، بر طرف کردن شبهات کاربران خود ، نویسندگان در تولید محتوا ، متخصصین بهینه سازی سایت ، و جمله افرادی که قرار گرفتن سایتشان در رتبه ای بهتر در نتایج گوگل برایشان اهمیت دارد مطالعه Search Quality Evaluator Guidelines یا « دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو » را که در باب “محتوای خوب” تهیه شده را پیشنهاد داده است .

این سند که طبق گفته مسئولین مربوطه و روابط عمومی مجموعه مذکور نه به عنوان جزوه ای که نکات موثر در بهبود جایگاه سایت را معرفی کرده است ، بلکه به عنوان حقایقی موثر که تا سال ۲۰۱۵ برای عموم مردم منتشر نشده و سیاست های کلی گوگل را از زاویه دیگری به نمایش گذاشته است معرفی می کند و در آن به روش هایی برای خلق محتوایی بهتر که نهایتاً و به صورت غیر مستقیم به بهبود جایگاه سئو سایت می انجامد منتهی می شود .

دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو

این سند ۱۶۴ صفحه ای ، ماحصل فعالیت کیفیت سنج هایی می باشد ( کیفیت سنج ها عواملی انسانی هستند که به منظور سنجش و ارزیابی محتوای سایت های گوناگون و اندازه گیری عیار آن ها با هوش و عواطف آدمی توسط گوگل استخدام می شوند ) که به صورت دستی به بررسی نقاط ضعف و قدرت الگوریتم های گوگل پرداخته بودند .

در همین راستا این راهنما تنها به صحبت در خصوص نکات نویسندگی سئو در فضای مجازی و محتوایی خوب نپرداخته و عوامل نامطلوب در محتوایی بد را نیز معرفی کرده و به چالش کشیده است که در ادامه به بررسی مهمترین فاکتورهای موجود در آن – زمانی که قصد صحبت در خصوص کیفیت کلی پیجی را داریم – می پردازیم :

·         هدف کلی صفحه : قدم اول شناسایی کلی یک صفحه ، اینکه بتوانیم نوشته هایش را ارزیابی کرده یا نظری کارشناسی در خصوص وضعیت کنونی موکلین یا رقبای خود بدهیم ، دانستن این نکته است که صفحه مورد نظر با چه هدفی به وجود آمده و در پی چه چیزی می باشد !

 

·         تخصص ، اعتبار و اعتماد : این عوامل که در مقاله ای مفصل در خصوص آن ها صحبت کرده ایم ، فاکتورهایی مهم و اساسی در تعیین کیفیت یک نوشته یا صفحه آن هستند . این در حالیست که شناسایی آوازه و اعتبار یک نوشته یا نویسنده آن کار دشواری نیست .

·         کیفیت محتوای اصلی و حواشی آن : رتبه دهی باید بر اساس صفحه های فرودی که از وظایف URL می باشد اعمال گردد .

·         اطلاعات وبسایت : در خصوص وبسایت مورد نظرتان اطلاعاتی کسب کرده و دریابید که مسئول اصلی تولید محتوای آن کیست !

·         شهرت وبسایت : همانطور که اطلاعاتی از خالق اصلی محتوای سایت به دست آوردید ، در خصوص خود آن ، سابقه و جایگاه تارنما نیز تحقیق کنید . لینک ها برای کمک به مخاطبین در جهت افزایش این شهرت ارائه می شوند .

علاوه بر این به منظور خلق نوشته ای خوب و هدفمند ، ارتباط میان موضوع یک مطلب و عنوان آن یا حیطه فعالیت یک سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . در همین رابطه باید گفت ارتباطات مذکور به اندازه ای در رده بندی سایت ها مهم و تاثیرگذار است که هرچقدر هم که مطلب شما خوب بوده ، اما به کلید واژه های جستجو یا عنوان مقاله ربط نداشته باشد ، جایگاه خوبی در نتایج نخواهید یافت . گفتنیست که این روش ها سوای از روش های ناپسندی همانند تکرار بی دلیل کلمات کلیدی و استفاده از عبارات کاملاً تکراری از مقالات دیگر می باشند ؛ در این روش منظور ما استفاده بجا از کلمات کلیدی در جایی که لازم است بوده تا بدین ترتیب مخاطب انسانی هم بتواند پاسخ خود را بگیرد .

راهنمایی بنیادین برای نگارش مقالاتی با کیفیت

راهنمایی بنیادین برای نگارش مقالاتی با کیفیت

دانستن این نکته حیاتیست که نوشتن مطلبی گیرا ، خوب و جذاب کار ساده ای نیست اما از آن مهمتر این است که بواسطه این سادگی هرکسی توانایی انجام آن را ندارد ؛ پس چنانچه در کار خود موفقید از این دشواری خوشحال باشید چون همه رقبایتان قدرت شما را ندارند و از سویی دیگر با حفظ جایگاه خود که اینک به اسلوب و کلیات نویسندگی آشنا شده اید می توانید برای دیگران نیز دست به نوشتن مقاله بزنید . ناگفته نماند که محکم کاری بیش از حد باعث از بین رفتن وضعیت کنونی می شود ، پس بیش از اندازه به جذب رضایت و توجه موتورهای جستجوگر فکر نکنید .

این اتفاقات در حالی می افتد که سایت ها و نویسندگان فراوانی برای اینکه خود را فعال نشان دهند ، با عجله و بدون ساخته و پرداخته کردن مطلبی مفید ، برای پر بودن عریضه مطلبی را آپلود می کنند که این کار نه تنها به آن ها از جهات مختلفی آسیب می زند ، بلکه حتی به جذب کلیک نیز منتهی نمی شود .

در ادامه به برخی نکات موثر نویسندگی در فضای مجازی و نگارش مقاله ای با کیفیت می پردازیم :

  •       تعریف هدف : در قدم اول همه مقالات نیازمند هدفند . پس از اینکه موضوع ما معطوف مطلبی خاصی شد ، باید بدانیم که هدف قرار دادن قشری خاص و طبقه بندی قصد و نیات مختلف این مخاطبین از اهمیت بالایی برخوردار است .
  •     تحقیق کامل : برای نوشتن مقاله ای خوب نباید وارد کار شد و سپس به ادامه آن فکر کرد . اگر می خواهید محتوای جذابی داشته باشید پس از اینکه در بدو امر تحقیقات همه جانبه و کاملی کردید ، مقدمه ، متن اصلی و نتیجه گیری آن را یکبار مرور کنید و سپس دست به قلم ببرید .
  •      مقاله را خوب بنویسید و آن را ویرایش کنید ( و دوباره آن را ویرایش کنید ) : لازم نیست به عنوان نماد ویراستاری “همینگوی بازی” درآورده و غرق در دستور زبان ، گرامر یا صرف و نحو شوید ؛ اما توجه به نهاد و گزاره ، اجزای کوچکتر جمله ، علائم ، اندازه جملات ، ربط پاراگراف ها به دیگری ، عدم تکرار کلمه ای خاص و مجموعه باید ها و نباید های دیگری که یک نویسنده باید بداند سبب می شود تا نوشته شما بهتر از آب در بیاید !

 

  •      بیوگرافی داشته باشید : گوگل به اینکه مقاله ای از کجا آمده اهمیت می دهد و اینکه چه شخص یا برندی پشت آن قرار دارد برایش حائز اهمیت است . به همین منظور با ارائه اطلاعاتی از خود ، نویسنده اثر را به وی شناسانده و رزومه ای ارزشمند برای خودتان بسازید !
  •      عمیق ، کامل و آموزنده بنویسید : از اینکه مقاله شما حرفی برای عرضه دارد مطمئن شوید . حالا که هدفی برای یادداشت خود تعریف کرده ایم ، آیا این هدف راضی کننده است ؟ آیا به همه جوانب آن پرداخته ایم ؟ لذا به مخاطبین خود چیزی بیاموزید تا آن ها نیز از شما قدردانی کرده و همراه همیشگیتان شوند .
  •      منابع را ذکر کنید : همیشه منبع اطلاعاتی را که به آن ها استناد کرده و یا پرورش داده اید را ذکر کنید ، چرا که آمار و ارقام بی آنکه مشخص باشند از کجا آمده اند ، غیر قابل اعتماد و مبهم خواهند بود ؛ پس ذکر منابع در صورت امکان سبب می شود تا مخاطب شما با اعتماد بیشتری آن را خوانده و بپذیرد .

جمع بندی سئو در فضای مجازی

نهایتاً لازم به ذکر است که توجه به این نکات نویسندگی سئو در فضای مجازی ، در کنار مجموعه توصیه هایی که در نحوه نامگذاری ، طریقه شروع و اتمام یک نوشته ، ویژگی تصاویر و … در سایر مقالات این تارنما شده است ؛ می توانید با تمرین و تکرار به نویسنده خوبی در حوزه کاریتان تبدیل شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...