تجسس برای یافتن موضوع محتوا

۴ روش تولید ایده های ناب برای پست های وبلاگی – قسمت اول  ، تجسس برای یافتن موضوع محتوا :بازاریابی محتوا کار بسیار دشواریست و چنانچه کسی این عقیده را نداشته باشد یا از این شغل شناختی ندارد و یا کارش را به درستی انجام نمی دهد . این سختی ها در هر جایگاه و منصبی به طرق گوناگونی به نمایش در می آیند که در هر کدام مساله ای بسیار حائز اهمیت و حیاتیست .

به عنوان مثال اگر شما محتوایی را تولید کرده اید اما در جایگاهی هستید که به دنبال عرضه کننده مناسب آن می‌گردید ، پیدا کردن شخص مناسب قسمت سخت ماجرا می باشد . اگر هم اکنون در مرحله هدف گذاری و مقدمات استراتژی هستید ، اینکه چه نوع محتوایی را انتخالب کرده و چگونه آنها را با یکدیگر ترکیب کنید قسمت سخت کار است و نهایتاً اگر به صورت تخصصی برای وبسایت خود (یا مشتریانی که تحت عنوان سئوی تضمینی به شما مراجعه کرده اند) در حال تولید محتوا هستید ، می توان گفت که تجسس برای یافتن موضوع محتوا ، تمرکز بر روی اینکه چه ایده ای به اندازه کافی خوب است تا بتواند سئو سایت شما را بهبود ببخشد و مورد توجه عموم مخاطبین قرار گیرد ، سخت ترین قسمت فعالیت مذکور می باشد .

تجسس برای یافتن موضوع محتوا

در مورد حالت سوم می توان گفت که اگر به کاری که در حال انجام آن هستیم مسلط باشیم ، تا حدودی میتوانیم موضوعات مورد نظر برای تولید محتوا را پیش بینی واستخراج کنیم ، اما چنانچه در این کارتازه وارد یا بی تجربه باشیم ، با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد و نیازمند تجسس برای یافتن موضوع محتوا خواهیم بود . در همین رابطه همه ما به خوبی می دانیم که جایی به نام “سرزمین ایده ها ” وجود ندارد که ما به آن مراجعه کرده و موضوعی را انتخاب کنیم یا به گسترش آن بپردازیم ، اما وجود نداشتن این سرزمین به این معنا نیست که نمی توان آن را به صورت اختصاصی برای خودمان به وجود آوریم ؛ به همین منظور من تصمیم گرفتم تا در سلسله مقالات «۴ روش تولید ایده های ناب برای پست های وبلاگی» ، مجموعه نکاتی که کمتر به آنها توجه شده و در سایت سئویاب هم به آن‌ها نپرداخته‌ایم را مورد بررسی قرار داده و یک گام دیگر در جهت تقویت قلم نویسندگی خود گام برداریم .

 

  1. چشمان خود را درگیر کنید !

با اینکه درگیری چشم ها با آن “ارتباط چشمی” که قبلاً شنیده ایم و می‌شناسیم تفاوت هایی دارد ، اما از جهات بسیاری نیز همانند یکدیگر عمل می کنند . در این نوع روش که می‌توان آن را یکی از مهمترین مهارت های تجسس برای یافتن موضوع محتوا برای بهینه سازی سایت دانست ، شما باید این توانایی را در خود تقویت کنید تا بتوانید به هر جا که نگاه می کنید محتوایی را از درون آن بیرون بکشید . در همین رابطه هر وقت من مطلبی را می خوانم ، ویدیویی را نگاه می کنم ، به پادکستی گوش می دهم و یا در یک سخنرانی حضور پیدا می کنم ، یک چشم و یک گوشم به خود محتوا توجه کرده – چرا که برای دانستن مطالب آن وقت خود را صرف می کنم – و چشم و گوش دیگرم معطوف استخراج ایده های گوناگون از این رسانه و سخنرانی ها می باشد . من به شدت اعتقاد دارم که هر نوع محتوایی می‌تواند برای شما منبعی برای دریافت ایده های نو باشد ، حتی اگر به صورت مستقیم ارتباطی به حوزه فعالیت شما نداشته باشد . به عنوان مثال ایده اصلی برقراری ارتباط با چشم که در حال حاضر درباره آن می‌نویسم از فیلم “حس ششم” (The Sixth Sense) گرفته شده است که هیچ ارتباطی با سئو تضمینی و بهبود جایگاه سایت ندارد . اگر این فیلم را دیده باشید و در خاطرتان باشد ، در صحنه‌ای پسر بچه‌ای فیلم یا همان شخصیت اصلی که نقش آن را هالی جوئل آزمنت (Haley Joel Osment) بازی می کرد ، به شخصیت بروس ویلیس (Bruce Willis) در فیلم می‌گوید که آدم‌های مرده را می بیند ؛ به عبارتی دیگر او می‌توانست چیزهایی را ببیند که هیچ فردی در اطراف وی قادر به دیدن آنها نبود .

اگرچه در نگاه اول هیچ ارتباطی میان این موضوع و تجسس برای یافتن موضوع محتوا نمی باشد اما همین جملات باعث شد تا من از محیط پیرامون خود به عنوان منشأ مقالات و موضوعاتم ایده بگیرم و چیزهایی را ببینم که دیگران – بویژه رقبا – قادر به دیدنشان نبودند .

بدین ترتیب که در مواردی که برای دیگران جذابیتی نداشتند ، من می‌توانستم نکاتی را استخراج کنم و دستمایه مقالات جدید خودم قرار دهم . در همین رابطه اگر بخواهم برقراری ارتباط با چشم را در یک عبارت ساده خلاصه کنم می‌توانم بگویم که این سخن به معنای توانایی دیدن موضوع یک مقاله در همه جا می باشد . حال پس از اینکه دانستیم که معنی برقراری ارتباط با چشم چیست ، نوبت به آن می رسد تا به تحقق این هدف بپردازیم . در همین رابطه زمانی که به محتواهای گوناگون نگاه می کنید اقدامات ذیل را عملی کنید :

  • در مورد همه چیز سوال بپرسید !

زمانی که با محتوایی جدید روبرو می شوید سعی کنید تا همه جوانب آن را به چالش کشیده و در مورد هر چیزی که می‌توانید از خود سوال بپرسید . انجام این کار سبب می‌شود تا از یک سو مولف نتواند سر شما شیره مالیده و یا این کار شما را گول بزند و از سوی دیگر سبب می‌شود تا هر کدام از این سوال ها بتوانند شبیه سازی یک ایده جدید در مغزتان باشد . به عنوان مثال زمانی که شما یک مقاله یا کتاب را می خوانید ، سوالاتی از قبیل اینکه این سازوکار چگونه عمل می کند ؟ نویسنده چطور از این ماجرا اطلاع دارد ؟ آیا واقعاً چنین چیزی امکان پذیر است ؟ و سوالاتی از این قبیل برای خودتان طرح کرده ، آنها را نوشته و سپس در مورد هر یک تحقیق کنید و آن هایی را که ارزش مطالعه بیشتری را دارند به موضوع محتوای جدید خود تبدیل کنید .

  • رادار سوال پرسی خود را روشن کنید !

پس از اینکه در روش قبلی در خصوص اهمیت پرسش سوال از خود در مورد محتواهای گوناگون نکاتی را عرض کردیم ، اینک وقت این است تا بدانیم نه تنها سوالات خودمان بلکه سوالات دیگران نیز از ارزش زیادی برخوردار هستند . در همین رابطه یکی از اصلی ترین راه هایی که من می توانم موضوع جدیدی برای مقالات خود پیدا کنم این است که سوالاتی را که مخاطبین در زیر پست هایی که می گذارم می پرسند را بررسی می‌کنم و آنهایی را که پتانسیل تبدیل شدن به مقاله جدیدی را دارند بر می گزینم . در همین رابطه نکته ای که بسیار خودنمایی می کند این است که خیلی از پاسخ هایی که زیر سوال مخاطبین توسط دیگر خوانندگان نوشته می‌شود یا ناقص بوده و یا پاسخ های به کلی نادرست و بی ربطی می باشند . از این روی من به عنوان یک نویسنده به سادگی می‌توانم استنباط کنم که اطلاعات موجود در جامعه آماریم بسیار کمتر از آن چیزیست که تصور می کردم و نیاز به ارائه اطلاعاتی جدید با زبانی روان در این حوزه وجود دارد . لذا به جای اینکه وقت خود را صرف این کنم که به تک تک این سوالات پاسخ دهم ، سعی می کنم تا انرژی و زمان خود را بر روی تالیف مقاله ای کامل و جذاب گذاشته تا همه جوانب سوال را پوشش دهم و پرسش هایی احتمالی که در پس آن هست را جواب دهم . در همین راستا فراموش نکنید که اگر یک نفر در خصوص مطلب خاصی سوالی دارد ، پس حتما ده ها نفر دیگر نیز ممکن است این سوال را داشته باشند ، پس با بررسی دقیق سوالات مطرح شده در جاهای گوناگون می توانید به جای تجسس برای یافتن موضوع محتوا به یک منبع نامتناهی از موضوع مقالات – آن هم موضوعاتی که برای خوانندگان مهم هستند – دست یابید .

  • استفاده از نمودار های ون

استفاده از نمودار های ون

آیا می دانید نمودار وِن چیست ؟ اگر به صورت دقیق با آن آشنا نیستید ، بدون شک نمونه هایی از آن را قبلاً دیده اید ! اینگونه نمودارها که کاربرد اصلیشان نمایش مجموعه ها می باشد ، معمولاً به صورت دو یا چند دایره نمایش داده می‌شوند که قسمت‌های مشترکی با یکدیگر دارند . در همین راستا هر یک از این دایره ها که خود نمایانگر یک مجموعه هستند ، دارای عضو هایی می باشند که ممکن است با مجموعه های دیگر اشتراک داشته باشند ، در نتیجه در این ناحیه تلاقی که جزئی از هر دو دایره است ، عضو های مشترک این دو مجموعه نمایش داده می شوند .

در رابطه با تجسس برای یافتن موضوع محتوا کاربردی که نمودارهای ون داشته و کمکی که به ما در تجسس برای یافتن موضوع محتوا می کنند این است که می‌تواند با نمایش تفاضل ، اجتماع و اشتراک چند مجموعه دستمایه ای برای نگارش مقاله به ما بدهد . به عنوان مثال فرض کنید دو مجموعه داریم که یکی از آن ها شامل افراد سالخورده و بازنشسته باشد و دایره بعدی حاوی علاقه مندان به فیلم های اکشن – تخیلی امروزی . در حالت کلی انتظار می رود تا افراد سالخورده ارتباطی با فیلم های اکشن امروزی برقرار نکرده و از سوی دیگر عمده طرفداران فیلم های تخیلی نیز افرادی جوان و نوجوان باشند ، حال چنانچه این دو مجموعه با یکدیگر در نقطه ای مشترک بوده و عضوی یکسان داشته باشند ( به عنوان مثال پیرمردی که عاشق فیلم های ابرقهرمانی است ) پرداختن به این موضوع به عنوان مطلبی که پوشش دهنده هر دو مجموعه بوده ، می‌تواند برای هر دو دسته جذاب باشد . از سویی دیگر اگر تضاد میان آنها مد نظر باشد می‌توانیم به این موضوع بپردازیم که “چرا افراد سالخورده به این‌گونه فیلم‌ها علاقه‌مند نیستند ” . در نتیجه از هر دو سو این گونه نمودار ها می توانند برای ما سودند بوده و موضوعات جدیدی را برایمان تولید کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...