شناسایی میزان توجه به یک پست در شبکه های اجتماعی

شناسایی میزان توجه به یک پست در شبکه های اجتماعی : در قسمت اول  ” ۱۲ شاخص کلیدی عملکرد در شبکه های اجتماعی که اهمیت دارند ! ” که تحت عنوان « جذابیت محتوا در شبکه های اجتماعی » ارائه شد ، گفتیم که دستیابی به آمار دقیق میزان پسند مخاطبین از فعالیت یک صفحه یا پست خاص اطلاعت زیادی به ما می دهد که با توجه به آن ها می توانیم سیاست های خود را انتخاب کنیم ، در صورت وجود رضایت آن ها را ادامه دهیم و یا در صورت ضعف و عدم دستیابی به نتیجه دلخواهمان ، آن ها را عوض کنیم .

شناسایی میزان توجه به یک پست در شبکه های اجتماعی

این در حالیست که مسیر در سئو سایت ، تولید محتوا یا دیجیتال مارکتینگ ، به وفور مشاهده می شود که فرد مراجعه کننده به سایت یا شبکات اجتماعی وابسته به آن ، با مطالعه مطالب – حتی با وجود استفاده یا لذّت بردن از آن – هیچ عکس العملی نشان نداده و بدون گذاشتن یک پیغام یا پسندیدن مطلب ، آن را ترک کرده است . حال سوالی که پیش می آید این است که چنانچه نتوانیم با کمک Reach ، میزان درگیری یا جذابیت محتوا عملکرد آن را ارزیابی کنیم ، چطور می توانیم بفهمیم که در مسیر درستی گام نهاده و به سوی مقصد درستی حرکت می کنیم ؟! برای یافتن پاسخ این سوال به ادامه یادداشت شناسایی میزان توجه به یک پست در شبکه های اجتماعی توجه فرمائید .

۲ – توجه و احساسات

  • منظور از احساسات در سئو وب سایت شبکه های اجتماعی چیست ؟

در این مورد خاص Impression که آن را به صورت احساسات یا توجه مخاطب بیان می کنیم ، در حقیقت زمانی اتفاق می افتد که یک پست در اینترنت به اشتراک گذاشته شده و به Feed یا خوراک خبری بیننده راه یابد . بنا به ماهیت شبکه ای که در آن فعالیت می کنیم ، ممکن است در لحظه انتشار یک مطلب ، مخاطبی تمایل به دیدن آن نداشته باشد و یا برعکس ، از مدت ها قبل برای آن لحظه شماری کرده باشد . به مجموعه این تمایلات که ما باید کیفیت آن را سنجیده و به نفع خود از آن ها استفاده کنیم – آماری که حتی با وجود عدم لایک و کامنت نیز قابل شناساییست – احساس یا توجه مخاطب گفته می شود .

  • چگونه احساسات مخاطبین را ردیابی کنیم ؟

همانند نحوه ردیابی میزان تمایلات و درگیری مخاطبین با یک مطلب که در هر پلتفرم از راه مخصوص و منحصر بفردی به دست می آمد ، در اینجا نیز با بررسی شبکه های اجتماعی پر طرفدار ، نحوه کسب اطلاع از میزان اشتیاق خوانندگانمان را معرفی می کنیم :

  • فیسبوک (Facebook)

در خصوص این شبکه اجتماعی باید گفت که سیاست گذاران آن ، اطلاعات مربوط به میزان احساسات مردم و ویژگی های فنی آن را تنها در اختیار افرادی قرار می دهند که از نسخه های پولی و تجاری یک پست (paid promoted posts) استفاده می کنند و به عنوان یک افزونه گرانقدر ، در ازای مبلغی که از آنان دریافت می کنند این دانسته ها را به ایشان ارائه می دهند ، در نتیجه به عنوان یک مخاطب عادی با پست هایی سازمانی یا organic به دنبال این داده ها  نباشید !

  • توئیتر (Twitter)

بر خلاف میزان درگیری مخاطب که توئیتر در آن کم کار بود ، برای یافتن میزان حساسیت و محبوبیت یک پست نزد مخاطبین می توانید به بر روی آواتار پروفایل خود کلیک کرده و از منوی آبشاری بالا – سمت راست ، گزینه تجزیه و تحلیل یا Analytics را انتخاب نمایید .

در نمایی از پیش تعریف شده ، میزان توجهات به پست های شما در ۲۸ روز گذشته نشان داده می شود ، حال اگر می خواهید در خصوص پست خاصی به این اطلاعات دست پیدا کنید می توانید به گزینه Tweets که در بالای همین بخش قرار دارد سری بزنید .

در همین رابطه توئیت های شما به صورت معکوس در زمان نشان داده می شوند ، لذا می توانید آن ها را با توجه به میزان ریپلای یا استفاده مجدد از آن ( که در برگیرنده کامنت هایی که روی توئیتی اصل نیز می باشد هم می شود) و همچنین توئیت های پولی (توئیت هایی که با paid boost منتشر شده اند) مرتب کنید . در نهایت اینکه در تب توئیت ها (Tweets tab) ، علاوه بر اینکه می توانید مدت زمان کلی نمایش آمار را تغییر دهید ، قادر خواهید بود تا با وارد کردن تاریخی خاص ، تنها آمار مربوط به آن روز را مشاهده کنید .

  • لینکدین (LinkedIn)

در ادامه معرفی روش های شناسایی میزان توجه به یک پست در شبکه های اجتماعی ، با کلیک بر روی آواتار حساب کاربری خود در بالا – سمت راست صفحه لینکدین ، از منوی آبشاری گزینه صفحه کمپانی خود را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید ( که مسلماً این کار در صورت ادمین بودن شما میسر است) . در قسمت Analytics در بالای صفحه جدید ، گزینه بینندگان یا Visitors را انتخاب نمایید . در نمای پیش فرض ، آمار واصله تعداد بازدید کنندگان کلی صفحه مذکور را طی ۱۵ روز گذشته نشان می دهد . این اطلاعات که خلاصه ای از رفت و آمد های دیگران به صفحه شما می باشد ، با تغییر تاریخ می تواند داده هایی از بازه های زمانی دیگر را نیز مشخص کند .

وسط لینکدین

برای دیدن احساسات دیگران در خصوص هر پست موجود به صورت تکی نیز می توانید با مراجعه به قسمت به روز رسانی ها یا Updates ،  نموداری مختص هر پست را که به صورت روز به روز – در بازه ۱۵ روزه – اطلاعاتی را به شما ارائه می دهد ببینید .  در زیر این نمودار ها ، شاخص هایی در بردارنده احساسات مردم – که در لینکدین به آپدیت ها معروفند – در خصوص هر پست وجود دارد که به تفکیک قبل مشاهده هستند .

  • اینستاگرام (Instagram)

برای حصول این بخش در اینستاگرام به صفحه کاربری خود رفته و بر روی آیکون نمودار ها که در سمت راست نامتان است (در صفحات تجاری) ضربه بزنید . در راستای شناسایی میزان توجه به یک پست در شبکه های اجتماعی ، در این قسمت که همه اتفاقات پشت پرده فعالیت بینندگان صفحه شما را به نمایش می گذارد ، صفحه را به پایین هدایت کنید تا به گزینه اکتشاف یا Discovery برسید . در این قسمت که گزارشی از یک هفته گذشته به شما می دهد (و مدت آن قابل تغییر هم نمی باشد) ، شما قادر خواهید بود تا احساسات مخاطبین و کیفیت برخورد آنان با پست های خود را ببینید . لازم به ذکر است که اینستاگرام قابلیت نمایش میزان تمایل خوانندگان به یک پست تکی را ندارد .

  • اسنپ چت (Snapchat)

این ویژگی در اسنپ چت تنها مختص فعالان این برنامه با دنبال کنندگان فراوان می باشد ، امری که به آنان در کنترل بهتر فالوورهایشان کمک می کند ؛ پس چنانچه کاربری معمولی با دنبال کنندگان انگشت شمار هستید ، در پی یافتن این قسمت نباشد .

  • پینترست (Pinterest)

پینترست

از گزینه Analytics موجود در بالا – سمت چپ صفحه ، منوی آبشاری را گشوده و گزینه Overview را در آن انتخاب کنید . در این قسمت ، شاخص سمت چپ اطلاعاتی را در خصوص احساسات روزانه مخاطبین به کل صفحه در همان روز و همچنین ۳۰ روز گذشته را نمایش می دهد . در سمت راست تصویر نیز همین داده ها را داریم ، با این تفاوت که در خصوص پین ها و تصاویری هستند که به سایت شما متصل بوده و دیده شده اند و همچنین امکان ردیابی ۵ پست پرطرفدارتان در یک ماه گذشته را به شما می دهند .

در ادامه چنانچه در پی اطلاعاتی دقیقتر از تصاویر موجود در حساب کاربری یا متصل به سایتتان هستید ، آبشاری مذکور گزینه های حساب کاربری (Profile) یا وبسایت (Website) را انتخاب کنید . برای دیدن میزان احساسات مردم روی یک پست ، گزینه ” پروفایل من ” (My Profile) را انتخاب کرده و در بخش باز شده ، با انتخاب هر تصویری که قصد مشاهده آمارش را دارید ، بر روی آیکون نموداری که به صورت بند انگشتی در زیر آن قرار دارد کلیک کنید . در همین رابطه عددی که پس از عبارت Your Pin has appeared ظاهر می شود ، تعداد احساسات منحصر بفرد به پست مورد نظر بوده و شناسایی میزان توجه به یک پست در شبکه های اجتماعی را محقق می سازد .

چگونه احساسات به پست یا صفحه خود را بهبود ببخشیم ؟!

چگونه احساسات مخاطبین را ردیابی کنیم ؟

اگر به دنبال بهبود این شاخص کلیدی عملکرد هستید باید بدانید که کار سختی در پیش دارید ، چون عملاً اقدام مستقیمی برای بهتر کردن آن وجود ندارد ، اما به صورت کلی هرآنچه که تعداد درگیری مخاطب با یک پست را که در مقاله قبلی به آن پرداخته شد را انجام دهیم ، ناخوداگاه میزان احساسات و توجهات به آن را نیز بالا برده ایم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...