شش پرسش در تولید محتوا

شش پرسش در تولید محتوا :چندی پیش کتابی تحت عنوان « بازاریابی محتوای حماسی » را که اثری از “جو پولیتزی” بود را می خواندم ، کتابی که ای کاش زودتر با آن آشنا شده بودم . در این کتاب نویسنده بر روی این نکته تأکید کرده بود که کسب و کارهای قدرتمند روزگار ما – همچون کوکا کولا یا ادوبی  – همچون کمپانی های سنتی رسانه ای فکر کرده و اقدام می کنند . در این طرز فکر که با شواهد و قراین صحیح به نظر می رسد ، مجموعه های بزرگ تمرکز و توان خود را بر روی فروش محصولات و خدمات به صورت عینی و مستقیم نمی گذارند ، بلکه برای مخاطبین خود داستان های متعاقد کننده و باور پذیری را تعریف کرده و سپس آن ها را در وادی تصمیمی گیری رها می کنند . با توجه به این مقدمه ، این سوال برای خود من پیش آمد که چنانچه ما نیز بخواهیم به نوبه خود  پای در جای پای بزرگان تجارت بگذاریم ، چگونه باید به قصه گویی بپردازیم  و هدف ما از نگارش یک مقاله یا تولید یک محتوای تصویری برای وبسایتمان چیست ؟

شش پرسش در تولید محتوا چیست ؟

 

شاید به تعداد افرادی که در حال مطالعه این یادداشت هستند پاسخ های مختلفی وجود داشته باشند ، اما چنانچه بخواهیم چکیده همه آن ها را گرفته و در قالبی مشترک بیان کنیم باید بگوییم که چه در سایت هایی با موضوعات اجتماعی یا پیام رسانی ، تارنماهایی که وابسته به مجموعه های تجاری و معامله کالا ها هستند ، وبگاه هایی که در پس آن امور خدماتی عرضه می شود و هر سایت دیگری که به ارسال منظم و دوره ای مطالب مبادرت می ورزد ، جذب مخاطبین بیشتر ( در راستای تحقق اهداف دیجیتال مارکتینگ ) و ماندگاری بیشتر این نام تجاری در ذهن خواننده مد نظر است .

حال در همین رابطه ساختار و اسکلت بندی این سیاست در طبقات مختلفی تعریف می شود که قسمتی از آن می تواند استفاده از مقالات ، ویدئو یا تصاویر دست اول باشد ، بخشی از آن استفاده از گزاره هایی ریز بینانه تر مانند استفاده از اصوات در قالب پادکست و نوای تبلیغاتی باشد و در سطحی دیگر حتی با تعریف رنگی خاص به جذب مخاطب از راه های روانشناسانه بپردازد .

 

به همین دلیل مجموعه هایی که قصد برون سپاری امور بهینه سازی سایت خود را داشته و یا با هدف بهبود رتبه سایت در گوگل خود دست به استخدام کارشناسی برای این جای خالی می زنند ، همواره بر روی افرادی مترکز می شوند که در رشته های مربوطه تحصیل کرده و دارای سابقه کار در حیطه امور مذکور باشند ، فارغ از اینکه روزنامه نگاران با وجود تسلط به پیشنیازهایی که شاید کمتر وبلاگ نویس و تولید کننده محتوایی دیجیتالی آن ها را دارد ، می تواند تاثیر بسزایی در روند سئو و محتوای سایت داشته و به نحو احسن حکایتی جذاب از کسب و کار ما روایت کند .

در همین اثنا باید گفت که یک روزنامه نگار یا ژورنالیست با توجه به اینکه اسلوب و روشی خاص در نگارش خود دارد ، شاید در مواردی ده ها برابر یک تولیدکننده محتوای معمولی کارایی داشته باشد ، چرا که نگارشی قوی ، توجه به هدف و تعریف استراتژی رسیدن به آن ، حفظ بهینگی همه امور و سرعت عمل از جمله پدیده هاییست که در گوشت و خون وی نهادینه شده و بی آنکه توانی اضافه صرف آن کند ، بخشی از ناخودآگاه او این کارها را پیش می برد .

اگر شما با جستجوی عباراتی همچون شش پرسش در تولید محتوا یا دیگر اصطلاحات مشابه آن به این صفحه رسیده اید ، بدین معناست که یا خود وبمستری هستید که به دنبال راه و چاه نویسندگی می گردید ، یا تولید کننده محتوایی هستید که نیاز به الهام گرفتن یا تقویت مهارت های خود دارید و یا به آشنایی با اصل و ذات نویسندگی علاقه مندید ؛ در هر صورت اگر بخواهیم قلم خود را تقویت کرده و از سویی دیگر هزینه ای نیز برای آن متحمل نشویم ، بررسی عملکرد روزنامه نگاران قهّار می تواند تاثیر بسزایی در کار ما گذاشته و نوشته ما را در چارچوبی عامه پسند قرار دهد . به همین دلیل قصد داریم تا در مقاله شش پرسش در تولید محتوا و قسمت های بعدی «۱۰ مهارت در روزنامه نگاری که هر تولیدکننده محتوا به آن نیاز دارد » به بررسی عادات روزنامه نگاران که به ما در امر نویسندگی در دنیای مجازی کمک می کند بپردازیم :

 

از شش پرسش در تولید محتوا استفاده کنیم !

از شش پرسش در تولید محتوا استفاده کنیم !

چنانچه به زندگی حرفه ای یک ژورنالیست دانش آموخته و متبحّر نگاه کنیم خواهیم دید که از روز اول کاری شش پرسش در تولید محتوا به وی آموزش داده شده و این تکنیک همچون الفبای نگارش مورد استفاده او قرار گرفته است . شش پرسش در تولید محتوا که در زبان انگلیسی به ” ۵Ws & How”  یا “۵W 1H”  که مخفف Who ، What ، When ، Where ، Why و How می باشند معروف هستند ، با برگرداندن به زبان فارسی عبارت اند از کلمات استفهامی :

  • چه کسی (کی)
  • چه چیزی (چی)
  • چه زمانی (کِی)
  • چه مکانی (کجا)
  • چرا
  • چگونه

که می توانیم آن ها را « شش چ » بنامیم . شش پرسش در تولید محتوا  فرمول ساده ای را تشکیل می دهند که با استناد به آن می توان هرآنچه که در هنگام جمع آوری اطلاعات نیاز داریم و ممکن است از قلم بیافتند ، گرد هم آورده شوند . بر خلاف گذشته که مصاحبه به معنای صحبت رو در روی دو نفر بود (هرچند هم اکنون نیز بهترین خروجی های ممکن را به همراه دارد) ، امروزه مصاحبه می تواند در ورای خطوط تلفن ، چت و یا روش های برپایی کنفرانس های برخط – مانند اسکایپ یا گوگل چت – محقق شوند . زمانی که شما از تکنیک « شش چ » استفاده می کنید ، همه مقدمات لازم برای پاسخگویی به سوالات یا حل مشکلات مربوطه را به عنوان دو عنصر اصلی برپایی یک کمپین بازاریابی محتوا فراهم کرده اید . به همین دلیل است که در این راهکار ژورنالیستی تاکید ما بر این است که برای تولید هر قطعه دیجیتالی – اعم از مقاله ، صفحه خدمات ، ایفوگرافیک یا ویدئو – پاسخ دهی به این پرسش ها مد نظر قرار گیرد .

شاید در خلال مطلبی که مشغول به نوشتن آن هستید ، پاسخگویی به همه این استفهامات امکان پذیر نبوده ، لزومی نداشته و یا حتی عملاً جوابی برایشان نباشد ، به همین دلیل تا جایی که ممکن است از آن ها استفاده می کنیم و نه به صورت افراطی و با حساسیت زیاد . این در حالیست که همواره بر روی فاعل و مفعول ، علل وقوع ، پدیده های تاثیرگذار و نحوه عمل آن ها تاکید فراوانی می شود ، لذا نمی توان به سادگی از کنارشان گذشت و در صورت فقدان هریک ، نبودن قطعه گمشده ای در پازل یادداشتتان به چشم خوانندگان می آید .

در نهایت لازم به ذکر است که اگر به تازگی قصد شروع نویسندگی در فضای مجازی را کرده اید ، این عوامل را نادیده نگیرید و چنانچه بدون توجه به این گزاره ها مدتی به این کار مشغول ، برگشت به عقب کوچکی داشته و خروجی تلاش هایتان را بررسی کنید تا در صورت عدم اعمال آن ها ، این مشکلات را در مقالات آتی برطرف نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...