نقش شیر و ریتوییت در سئو

نقش شیر و ریتوییت در سئو : امروزه خلق محتوایی جدید در قالب متن ، تصویر ، ویدئو و سایر رسانه های رایجی که می تواند افکار و اطلاعات ما را در دنیای بی حد و مرز اینترنت به نمایش بگذارد ، از اهمیت بالایی برخوردار است . این منش و راهکار که سبب شده است تا گوگل نیز با استناد به آن به رتبه دهی سایت ها در نتایج جستجوهای خود بپردازد ، آنچنان از اهمیت بالایی برخوردار است که مجموعه های فراوانی با فعالیت تنها در این شاخه ، صرفاً به تولید محتوا در قالب های گوناگون می پردازند و با این کار بخشی از عملیات بهبود سئوی سایت یک مجموعه را در دست می گیرند .

نقش شیر و ریتوییت در سئو

با گذر از این توضیحات ، در برخی مواقع – به ویژه در شبکه های اجتماعی – به مطلبی برمی خوریم که آنچنان جذاب ، گیرا و آموزنده می باشد که نمی توانیم به راحتی از آن چشم پوشی کنیم . این محتوا که ممکن است یک نکته نغز ، لطیفه و تصویری خنده دار باشد ، چنانچه توسط ما کپی شده و بدون اجازه مولف آن به منظور جلب رضایت مخاطبین خودمان استفاده شود ، علاوه بر اینکه اخلاقی نبوده ، به سادگی توسط خوانندگانمان شناسایی شده و باعث دلسردی و نا امیدی آن ها از ما می شود ؛ این در حالیست که استفاده از آن ها در خود سایت نیز به سادگی توسط گوگل ردیابی شده و به علت ارتکاب به این سرقت ادبی ، به افت جایگاهمان منجر می شود .

حال اگر از طرف مولف به این پدیده نگاه کنیم ، به اشتراک گذاری مطالب ما در یک شبکه اجتماعی – حسابی کاربری که بی تردید اطلاعات سایت اصلی مجموعه شما در آن یافت می شود – سبب می شود تا هشتگ ، لینک و اطلاعات همراه پست نیز به دست هزاران نفر دیگر رسیده و این افراد علاوه بر بهره مندی از خدمات و محصولاتتان از مجرای دیجیتال مارکتینگ ، به ارتقاء سئو سایت شما نیز بپردازند ؛ به همین دلیل شناسایی و تخمین میزان به اشتراک گذاری ها در شبکه های اجتماعی گوناگون و تعریف سیاستی کلی برای آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است که در ادامه به آن می پردازیم .

 

معنی به اشتراک گذاری (Share) و دوباره توئیت کردن (Retweet) چیست ؟

 

زمانی که یکی از دنبال کنندگان شما در شبکه اجتماعی به صورت عمدی یکی از پست هایتان را برای مخاطبین خود به نمایش می‌گذارند ، به این عمل اشتراک گذاری یا “شِیر کردن” می‌گویند ، اقدامی که چنانچه در توئیتر اتفاق افتد ، تحت نام “ریتوئیت” از آن یاد می‌شود . بدیهیست که در این اقدامات این فرد به عنوان واسطه عمل کرده و نام شما به عنوان صاحب امتیاز و نگارنده اثر حفظ می شود ، در غیر این صورت این سهیم شدن مصداق سرقت ادبی و معنوی می باشد .

 

 چگونه رد «به اشتراک گذاری» و «ریتوئیت» ها را بگیریم ؟

 

همانطور که در خصوص میزان جذابیت یک پست و میزان دیده شدن آن در مقالات پیشین صحبت کردیم ، گرفتن رد و نشانه ای از نحوه به اشتراک گذاری پست های ما در هر پلتفرم و میزان نقش شیر و ریتوییت در سئو متفاوت بوده که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم :

 

  • فیسبوک (Facebook)

شما می توانید تعداد ” Share” هر پست را در زیر آن ببینید ، اما برای اینکه به صورت اختصاصی و دقیق تر شاخص‌های به اشتراک گذاری را مشاهده نمایید ، می‌توانید به صفحه پروفایل خود مراجعه کرده و تب بینش یا Insights tab را انتخاب نمایید. پس از این کار را در منوی راهنمای سمت چپ با کلیک بر روی گزینه ی ” پست ها ” (Posts) امکان دیدن این آمار برای شما فراهم می شود .

بر اینکه تعداد به اشتراک گذاری های هر پست خود توسط دیگران را به صورت اختصاصی ببینید ، باید بر روی آیکون فلش رو به پایینی که در این صفحه وجود دارد کلیک کرده و از میان گزینه‌های موجود گزینه  Reactions, Comments & Shares به معنی عکس العمل ها ، اظهار نظرات و به اشتراک گذاری ها را انتخاب نمایید . در حالت عادی و پیش فرض همه این اطلاعات یکجا نمایش داده می شود ، به همین دلیل اگر به دنبال اطلاعات دقیقی از کم و کیف نقش شیر و ریتوییت در سئو و به اشتراک گذاری یک مطلب خاص هستید ، با توجه به گزینه های موجود در این صفحه به هرآنچه می خواهید دست پیدا کنید .

بین فیسبوک و توئیتر

  • توئیتر (Twitter)

در این محیط شما می توانید در زیر هر پستی که منتشر کرده اید ، تعداد به اشتراک گذاری های آن را ببینید ، با این حال به منظور مشاهده همه شاخص‌ های ریتوئیت های انجام گرفته ، می توانید بر روی آواتار پروفایل خود که در قسمت بالا – سمت راست صفحه وجود دارد کلیک کرده و گزینه Analytics را ازمنوی آبشاری انتخاب نمایید . پس از اینکار با کلیک بر روی گزینه Tweets از منوی راهنمای فوقانی امکان تجزیه و تحلیل جداگانه هر پستی که مد نظرتان است ، برای شما فراهم می شود .

در بخش آنالیز توئیتر ، آمار کلی ریتوئیت ها در یک بخش جمع آوری و نمایش داده می شوند ، به همین منظور برای مشاهده فعل و انفعالات انجام گرفته بر روی پستی خاص می توانید با کلیک بر روی گزینه View Tweet Activity یا مشاهده فعالیت توئیت ، در خصوص داده مورد نظرتان و نقش شیر و ریتوییت در سئو اطلاعاتی را کسب کنید .

 

  • لینکدین (LinkedIn)

با کلیک بر روی آواتار حساب کاربری خود که در قسمت بالا – سمت راست تصویر وجود دارد ، از منوی آبشاری گزینه نام کمپانی خود را انتخاب کرده و چنانچه از ادمین های پیج هستید وارد صفحه مورد نظر شوید .

با کمک تبAnalytics  از منوی فوقانی و انتخاب گزینه به روزرسانی ها (Updates) ، پدیدار می‌شود که اگر در بالای نمودار موجود بر روی گزینه Impressions و سپس Shares که در منوی کشویی وجود دارند کلیک نمایید ، می‌توانید نقش شیر و ریتوییت در سئو  ، کیفیت و نحوه به اشتراک گذاری ها را ببینید .

در این قسمت نموداری از همه به اشتراک گذاری های موجود در صفحه شما به صورت روزانه  – در دوره زمانی ۱۵ روزه که قابل تغییر نیز می باشد – وجود دارد که آمار کلی صفحه را نشان می دهد . در همین رابطه جدولی که در زیر این نمودار می بینید ، متغیرهای به روز رسانی را نشان می دهد اما برای مشاهده نحوه اشتراک گذاری های مجموع باید به گزینه engagements مراجعه کنید .

 

  • اینستاگرام (Instagram)

تا بدین لحظه اینستاگرام گزینه ای برای به اشتراک گذاری عمومی یک پست برای مخاطبین تعریف نکرده است .

 

  • پینترست (Pinterest)

همانند سایر اقداماتی که برای مشاهده آمار پروفایل خود در پینترست انجام می دادیم ، از منوی بالا- سمت چپ گزینه بررسی اجمالی یا Overview  را انتخاب می کنیم . با علم به اینکه در پینترست به اشتراک گذاری را تحت عنوان پین ، سنجاق ، سنجاق کردن یا pins یا و همچنین ذخیره یا saves می شناسند ، شما می توانید با کمک منوی analytics که در بالای صفحه کاربری شما وجود دارد ، آمار مربوط به تعداد پین ها را با توجه به بُرد (board یا تخته در حقیقت زمینه و آلبومیست که سنجاق مورد نظرمان به آن چسبیده است) و تک تصاویر موجود در آن مشاهده کنید .  در زیر تب “boards” ،  تعداد پین هایی که در آن وجود دارند نمایش داده می شوند ، این در حالیست که اگر بر روی تب ” pins” کلیک کنید ، می توانید تعداد دفعات ذخیره شدن هریک را به تفکیک دیده و نقش شیر و ریتوییت در سئو را مشاهده نمائید .

 

چگونه کیفیت و کمیت شیر و ریتوییت خود را بهبود ببخشیم ؟

چگونه کیفیت و کمیت شیر و ریتوییت خود را بهبود ببخشیم ؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است ، برای افزایش تعداد شیر یا ریتوئیت ها محتوایی خلق کرده و به اشتراک بگذارید که با جذابیت بالای خود ، نزد همگان محبوب بوده و اصطلاحاً shareable باشند . به عبارتی دیگر هر پستی که به نحوی مخاطب را هیجان زده کرده و به او انگیزه دهد بسیار مفید می باشد .

با توجه به تحقیقاتی که مجموعه شاخص های اجتماعی Buzzsumo انجام داده است ، پست هایی که به کرّات به اشتراک گذاشته شده اند حداقل یکی از این ویژگی ها را داشته اند :

 

 

  • نوشته های بلند به جای نوشته های کوتاه
  • وجود حداقل یک تصویر در آن ها
  • داشتن لحنی جذّاب ، خنده دار یا هیجان انگیز
  • وجود یک لیست یا اینفوگرافیک برای تفکیک سرفصل ها
  • وجود اصل صداقت در ارائه مطلب ( که در خصوص منابع تولید محتوا نیز صادق است .
  • و در نهایت به اشتراگ گذاری توسط حداقل یک فرد تاثیرگذار .

 

در همین رابطه “نیویورک تایمز” هم با انجام تحقیقی حول علل ذهنی به اشتراک گذاری یک مطلب – که به پیشرفت سئو وب سایت می انجامد – به این نتیجه رسیده است که :

  • انتقال یک مطلب با ارزش یا جذاب به دوستان
  • تعریف شخصیت خود برای دیگران
  • گسترش و تقویت روابط دوستانه
  • خودباوری و تقویت حس جهان شمولی بیشتر و
  • تبلیغ پدیده هایی که دیگران به آن اهمیت می دهند

از جمله مهمترین علل نقش شیر و ریتوییت در سئو ، به اشتراک گذاری یک مطلب در اینترنت می باشد . لازم به ذکر است که مطالبی را که به اشتراک می گذارید باید با اهداف کسب و کارتان هم راستا باشند و تنها در این حالت است که اگر این اطلاعات به مذاق مخاطب خوش بیاید آنها نیز آن را به اشتراک می گذارند . به این نکته توجه داشته باشید که اگر تنها به منظور به جذب مخاطب مطلبی را آپلود می کنید –  مطلبی که ممکن است به حرفه و تخصصتان ارتباطی نداشته باشد – این فریبکاری از سوی مخاطبین شناسایی شده و به از دست رفتن اعتمادشان به شما با عدم دنبال کردنتان می انجامد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...