برخی از اشتباهات موثر در سئو سایت

اشتباهات موثر در سئو : پس از اینکه در قسمت اول « ۵ اشتباه بد در سئو که افراد باهوش مرتکب می شوند ! » به نکوهش در اولویت قرار دادن ربات ها به جای انسان و تمرکز بر روی تاکتیک به جای استراتژی پرداختیم ، اینک در یادداشت اشتباهات موثر در سئو به شرح سه مورد دیگر این مقاله می رسیم :

اشتباهات موثر در سئو

  1. عدم شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد(Key Performance Indicators) ارزنده

سن و سال بنده به اندازه ای هست که روزهای ابتدائی فراگیر شدن و ترویج اینترنت به عنوان پدیده ای نوین را در کسوت یک کارشناس به یاد بیاورم . در آن روزها ، زمانی که اولین مجموعه های ایرانی دست به ارائه تبلیغ در اینترنت زدند ، خیلی از کاربرانی که با این پدیده نوظهور آشنایی فراوانی نداشتند ، تعداد کلیک هایی که بر روی یک تبلیغ شده بود را با تعداد بازدید های منحصر بفرد آن اشتباه گرفته و آن را محصولی محبوب و پر بازدید قلمداد می کردند .

در همین رابطه هر بازدید از صفحه یا دانلود محتویات آن با هر کیفیتی نیز به این آمار می افزود ؛ به عنوان مثال چنانچه کاربری در پی کدهای تکی CSS و JavaScript، بود ، از فونت های این صفحه الهام می گرفت و یا تصویری را اخذ می کرد هم در زمره علاقه مندان به محصول مذکور قرار گرفته و ترافیک آن را سنگین تر می کرد .

این عامل به عنوان زیربنای گوشه ای از اشتباهات موثر در سئو سببی شد تا بسیاری از ناشرین سود جو ، با علم اینکه می دانستند وجود تصاویری ولو غیر کاربردی ، بی کیفیت و کوچک هم می تواند به بالا رفتن بازدید از سایتشان بیانجامد ، با قرار دادن تصاویری ۱ پیکس در ۱ پیکس در تعداد زیاد ( از ده تا صدها تصویر ) ، بدون اینکه این تصاویر برای کاربر انسانی قابل تشخیص و مشاهده باشد به تقویت جریان ورودی کاربران برای مشاهده تبلیغاتشان می پرداختند .

مسلماً این روش مقیاسی اسفناک برای رده بندی محصولات مد نظر خریداران بالقوه و همچنین رتبه دهی سایت های مختلف بود.

مثال مذکور نمونه ای از دل تاریخ سئو و جستجوی اینترنتی بوده و امروزه شاهد چنین روش هایی با این غلظت نیستیم (هرچند اگر وبمستری نیز از این روش ها استفاده کند در همان قدم اول توسط فیلترهای گوگل و سایر موتورهای جستجوگر به دام انداخته می شود ) ؛ با این حال توجه به تعداد بازدید هایی که به آن اشاره شد امروزه در قالب لینک های متصل به این مطلب ، تعداد دنبال کنندگان (follower) و همچنین پسندها (like) سنجیده می شود .

پیوند های ورودی یا Inbound links همانند همه مقیاس های دیگر برای سنجش ارزش واقعی یک کالا ، خدمت یا به طور کلی یک صفحه وب ، ممکن است به عنوان ترازی ارزشمند و کلیدی برای دانستن قدر و منزلت پدیده مذکور بکار آید ، ممکن هم هست چنین نباشد .

به عنوان مثال فرض کنید ما به عنوان هدیه با صد لینک مختلف یکی از صفحات سایت شما را به اشتراک گذاشته ، بطوریکه همگان می توانند آن را مشاهده کنند . بی تردید پیش خود این اتفاق را یک پیروزی بزرگ به حساب آورده و از آن خوشحالید .

حال اگر چند قدم به عقبتر آمده و دید خود را وسیعتر کنید ، خواهید دید که به عنوان یکی از اشتباهات موثر در سئو  ممکن است این لینک ها همه از تنها یک سایت آمده باشد ، در قسمت پیام های هرز سایت های گوناگون قرار داشته باشند و از همه بدتر سایت های با کیفیت پایین و بی ارزش به این تبلیغات ناشیانه دست زده باشند . در این حالت است که هیچ عقل سلیمی دیگر چنین ورودی هایی را ایده آل و مطلوب ندانسته و در پی خلاص شدن از شر آن ها گام برمی دارد .

با توجه به این مثال می توان دریافت که چرا گفته می شود برای اینکه یک KPI ، Key Performance Indicator یا همان شاخص های کلیدی عملکرد موثر واقع شود باید با اهداف ، استراتژی و تاکتیک های شما همراستا باشد .

به عنوان مثالی دیگر ، اگر فرض کنیم که بنده در شرکتی عمرانی کار کرده و در پی بهبود جایگاه آن در نتایج جستجو هستم ، بی تردید به دنبال KPI هایی می روم که می توانند من را به شرکت هایی با حوزه فعالیتی مشابه اما با کیفیتی بسیار بالا مرتبط سازند .

در دورنمای سئو سایت ، اینکه سایت شما با لینکی که حاوی محتوایی مرتبط با حوزه فعالیت خودتان باشد می تواند بسیار با ارزش جلوه کند ، اما از آن مهمتر این است که ارتباط پیوند مذکور با صفحه ای که خود در حیطه فعالیت های عمرانی ، راه و ساختمان سازی فعالیت می کند ( در ادامه مثال فوق ) ناخودآگاه باعث همگنی مخاطبین و راهیابی آنان به مسیر بازاریابی هدف شما می شود .

در راه مقابله با اشتباهات موثر در سئو ، KPI های شما باید به طور عینی قابل محاسبه بوده و با هدف خاصی در امور کاریتان درآمیخته باشد که می توان به حصول چشم انداز تعریف شده ، ایجاد ارتباطی موثر با عموم مردم و ارزش افزایی به عنوان مشتی از این خروار اشاره کرد .

عدم شناسایی شاخص

  1. خارج شدن از مسیر درستِ کارایی

اگر ندانید که دقیقاً کیفیت عملکردتان چگونه است ، چگونه می توانید عملیات بهبود آن را طرح ریزی کنید و یا کِی و چگونه می توانید دوره ای مشخص برای بازبینی آن تعریف کنید ؟

متاسفانه بسیاری از بازاریابان با اتکاء به غریزه خود این شرایط را می سنجند . در همین خصوص باید گفت که با وجود اینکه غریزه نیز در مواقعی راهگشای امور فراوانی می شود ، اما در دنیای اعداد ، ارقام ، منطق و دانش جایگاهی نداشته و فاصله فراوانی با مصونیت از اشتباه دارد . علاوه بر اینها امروزه ابزارهای فراوانی وجود دارند که می توانند عملکرد ما را ارزیابی کرده و خوب و بد آن ها از یکدیگر جدا کنند .

در همین راستا ابزارهایی رایگان مانند Analytics و Search Console گوگل در کنار نمونه های پولی مانند Raven ، SEMrush و Moz وجود دارند که می توانند با آنالیز و تحلیلی دقیق از KPI شما ، راهکار خوبی پیش پایتان قرار دهد .

توجه به این ابزار آلات از این جهت کاربردی و مهم است که سبب می شود تا در راه مبارزه با اشتباهات موثر در سئو  ، نقاط قوت خود را بیش از پیش تقویت کرده و نقاط ضعفتان را محدود یا معدوم کنید .

در نهایت توجه به این ابزار به تصحیح دوره های اصلاح به صورت منظم و خلق مسیری موثر و موفقیت آمیز می می انجامد .

 

  1. پیروی از نصیحت های منابع غیر معتبر

یکی از ویژگی های جالب اینترنت این است که اطلاعات موجود در آن می توانند تا ابد زنده بمانند ، در عین حال یکی از ویژگی های غیر جذاب و وحشتناک اینترنت این است که اطلاعات موجود در آن می توانند تا ابد زنده بمانند .

در حالی که مجموعه های فراوانی به زبان های گوناگون با ارائه اطلاعات جامع و به روز نقش پر رنگی در انتشار مفاهیم کاربردی ، با طراوت و نو دارند ، مجموعه های متعددی نیز وجود دارند که گاه ناخواسته و از سر عدم تطابق با داده های روز دنیا دست به اشاعه راهکارهایی قدیمی ، بلا اثر و گاه مضر می زنند .

باقی ماندن در صدر نتایج گوگل برای هر سایتی مستلزم آن است که گردانندگانش دارای اطلاعاتی به روز باشند ، اطلاعاتی که با ارتباط مستمر با صاحب نظران کار کشته و یا مطالعه مطالب سایت های متخصص این حوزه – از جمله سئویاب – حاصل می شود .

در نهایت گفتنیست که یادگرفتن بی وقفه از منابع موثق در راه بهبود جایگاه یک سایت بسیار مهم می باشد چرا که این حوزه کاری بسیار پویا بوده و درجا زدن در این مسیر و رکود در این تلاطم به از دست رفتن جایگاه و تسخیر آن توسط دیگران منتج می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...