افزایش رتبه گوگل

جهت افزایش رتبه سایت در گوگل راه های مختلفی وجود دارد که ما در اینجا به بررسی پر کاربرد ترین این روال ها می پردازیم ، این روش ها در کوتاه ترین زمان ممکن سبب ارتقای سایت شما می شود و شما را به صدر نتایج موتور جستجو می آورد، البته بسته به شرایط سایت و شما که در کدامین مرحله از بهینه سازی سایت خود هستید می توانید بهترین گزینه ها را برای خود انتخاب نمایید.

افزایش رتبه سایت در گوگل

۱-انتخاب نام دامنه مناسب

انتخاب یک نام برای دامنه که درخور سایت باشد و همچنین در سئو وب سایت شما تاثیر داشته باشد دارای اهمیت ویژه ای می باشد ، برای سایت خود نامی را در حوزه کاری و برندی که در آن فعالیت دارید انتخاب نمایید زیرا که بر روی سئو شما تاثیر گذار خواهد بود ، به عنوان مثال اگر شما در صنعت درب فعالیت می کنید انتخاب نام درب یا همان “door” اهمیت به سزایی در آمدن شما به صفحه اول گوگل خواهد داشت حداقل این است که یک قدم از سایر رقبا جلوتر هستید.

۲-هاست مناسب

یک سرویس هاست مناسب می تواند سایتتان را به صدر نتایج گوگل بیاورد و در افزایش رتبه سایت در گوگل موثر واقع شود در واقع شما با انتخاب هاست می توانید همیشه در دسترس بودن خود را به کاربرانتان یاد آور شوید ، علاوه بر این که این کار سبب می شود خزنده های گوگل نیز همواره سایت شما را ببینند و به اصطلاح معرف در نتیجه ها دیده شود.

۳-تولید محتوای پیوسته و کاربر پسند

یکی از نکاتی که همیشه در سئویاب مورد نظر ما بوده و در مقالاتمان اطلاع رسانی کرده ایم تولید محتوای کاربردی  ، کاربر پسند و به طور مداوم است به این صورت که  شما مطالبی با چگالی مناسب و محتوای قابل درک ارائه کنید ، این کار باعث میشود که شما به دو صورت از مزایای آن بهرمند شوید ، اول اینکه این کار باعث افزایش بازدید وب سایت شما می شود و دوم اینکه سایت شما با یک مقاله خوب به عنوان بهترین انتخاب به کاربران ارائه خواهد شد و همین موضوع باعث می شود بیشتر و بهتر دیده شوید.

تولید محتوای پیوسته و کاربر پسند
تولید محتوای پیوسته و کاربر پسند

۴-کار بر روی شبکه های اجتماعی

اگر شما یک برنامه ریزی منظم داشته باشید می توان با کار بر روی شبکه های اجتماعی گوگل پسند به صدر نتایج موتور های جستجو راه پیدا کرد، شما اگر تعداد دنبال کننده گان مناسب داشته باشد و از شبکه هایی که برای گوگل اهمیت بیشتری دارند یعنی:

facebook.com

twitter.com

linkedin.com

plus.google.com

استفاده نمایید بدون شک افزایش رتبه سایت در گوگل شما حتمی خواهد بود ، اما همواره بر نکته پیوسته بودن کار و مداوم بودن آن توجه فرمایید.

۵-طراحی واکنش گرا و کاربر پسند وب سایت

از نظر گوگل این که چقدر سایت شما زیبا باشد اهمیتی ندارد اما این به این معنی نیست که در سئو شما نیز تاثیری ندارد ، کاربران زیادی می توانند با یک گرافیک مناسب جذب سایت شما شوند شما می تواند با یک معماری مناسب ظاهر سایتتان را به نحوی آماده کنید که کاربران زیادی جذب شما شوند .

البته برای گوگل این که سایت شما ریسپانسیو باشد و تا چه حد اصول بهینه سازی سایت را رعایت کرده باشید اهمیت بیشتری خواهد داشت ، اما توصیه ما به شما این است که تمامی موارد را در طراحی سایت خود در نظر بگیرد و در این زمینه حتما با یک کارشناس سئو مشورت نمایید ، تا بتوانید بهترین طراحی را با بیشترین کارایی برای خود رقم بزنید.

۶-سئو محلی سایت

شاید شما به انجام فعالیت هایی با رقابت بالا نیاز نداشته باشید و یا شاید شما اصلا به سئو محلی نیازی نداشته باشید این موارد در زمان های امکان سنجی سئو بررسی می شود اما نکته قابل توجه این است که اگر به خدمات یا محصولات خود در محدوده درخواستی سرویس می دهید دیگر نیازی به گستردگی کار ندارید به عنوان مثال اگر خدمات شما برای منطقه ۲ تهران است باید با کلماتی در این موقعیت جغرافیایی کار شود نه کاری به وسعت کل ایران ، زیرا هم زودتر و هم بهتر نتیجه خواهید گرفت.

۷-ایجاد نقشه سایت

یکی از مواردی که به افزایش ایندکس و در نهایت به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک می کند ایجاد نقشه سایت می باشد که به خزنده ها کمک می کند محتوای سایت شما را راحتر پیدا کنند البته باید توجه داشت که در صورت نبود هم باز سایتتان مورد برررسی و ارزیابی موتور های جستجو قرار خواهد گرفت اما این به منزله این نیست که این ارزیابی کامل هست شما به منظور افزایش سرعت ایندکس مطالب بهتر است به گوگل کمک نمایید و نقشه سایت خود را همواره بروز نگه دارید.

۸-سرعت لود سایت

یکی از اصول اولیه سئو وب سایت که به سرعت دیده شدن شما و رتبه شما کمک شایانی می کند بالا بردن سرعت لود سایتتان است ، سعی کنید از چیزهایی که باعث کندی سایت شما می شود دور بمانید هر چند که به جذابیت سایت شما کمک کنند ، مثلا قرار دادن یک اسلایدر تصاویر سنگین در سایت ممکن است برای کاربران جذابیت ایجاد کند ولی مسلما گوگل را خوشحال نخواهد کرد ، بنابراین انتخاب یک سیاست جامع برای کاهش زمان لود سایت نه تنها به شما کمک می کند که سایت شما سریعتر دیده شود  بلکه باعث افزایش رتبه سایت در گوگل نیز خواهد شد.

جمع بندی

در پایان لازم به ذکر است اگر چه موارد فوق باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود اما عوامل بسیار دیگری نیز وجود دارد که می تواند به رشد سایت شما کمک کند ، بنابراین بهترین انتخاب  این است که شما کار خود را به یک شرکت معتبر سئو بسپارید و اگر هم نظرتان در مورد انجام آن این است که از عهده انجام آن بر می آیید با اطلاعات تخصصی تری در این زمینه وارد شوید ، زیرا در سئو با هر قدم اشتباهی که بر میدارید سه قدم از هدف خود فاصله خواهید گرفت.

سئو و بهینه سازی وب سایت امری زمانبر و نیازمند به بررسی و تغییر با توجه به الگوریتم های موتور جستجوی گوگل است این نکته را همیشه بخاطر بسپارید.

سئو و بهینه سازی وب سایت امری زمانبر

با در نظر گرفتن اطلاعات فوق و مجموعه مقالات و یادداشت هایی که تا بدین لحظه در تارنمای سئویاب تقدیم حضورتان شده است ، می دانیم که افزایش رتبه گوگل در نهایت به افزایش فروش و سود کلی یک مجموعه در هر زمینه ای که فعالیّت می کند منتهی می شود . برای تفسیر دقیق تر این فعل و انفعالات باید گفت که ارتقاء جایگاه به معنای قرار گرفتن در معرض دید افراد بیشتر و حضور در دیدرس آن ها به معنای افزایش شانس برگزیده شدن توسط افرادیست که تمایل به انتخاب گزینه های ابتدایی صفحه نخست گوگل را دارند ، لذا در این صف طویل و شلوغ خود را با راه های درست و اصولی به ابتدا رسانده و از آنجا به سرویس دهی به مخاطبینتان بپردازید .

افزایش رتبه گوگل به چندین و چند عامل مهم که هریک دارای زیرشاخه های متعددی می باشند بستگی دارد ، لذا تصمیم داریم تا در ادامه با شرح مهمترینشان در لایه های زیرین سئو سایت نفوذ کرده و بدین ترتیب ارزش و اهمیت هریک را به تفصیل بیان کنیم .

در این طبقه بندی کلی می توان افزایش رتبه گوگل را به سطح دامنه ای ، سئوی درون سایتی ، بهینه سازی صفحات ، ترتیب دادن به لینک های خارجی ، رسیدگی به شبکات اجتماعی و راهبرد های اصلاحی تقسیم کرد که متعاقباً توضیحات خود را از مورد اول آغاز می کنیم .

  • نقش دامنه در افزایش رتبه گوگل

در شرح این قسمت باید گفت که عموم مخاطبین به دو قسمت اصلی تقسیم می شوند ؛ افرادی که هم اکنون دارای سایتی با دامنه مشخص هستند و افرادی که در شرف تهیه یک دامین می باشند . چنانچه دامنه مورد نظر شما ثبت شده و یا سایتی در حال حاضر دارید ، شاید برخی از نکات این بخش کاربردی برایتان نداشته باشد ، این در حالیست که این بند می تواند حاوی اطلاعات مفیدی برای افراد تازه کار یا دوستانی که در تکاپوی انتخاب نام سایتشان هستند ، باشد .

  1. ترکیب نام دامنه

 این مورد که صد البته در مقدمات این بخش توضیح داده شده است به این مسأله اشاره دارد نامی برای سایت (دامنه آن) انتخاب کنید که به با موضوع فعالیتیتان در ارتباط بوده و بدین واسطه علاوه بر القای آرامش و اطمینان در مخاطب با تصدیق انتخاب گزینه ای درست ، گوگل را نیز از ارتباط میان شرح اقدامات خود و سایتی که نزد وی معرفی کرده اید آگاه سازد .

  1. انتخاب هاست

 این مورد نیز به پیروی از توضیح فوق برای دو دسته کاربر عرضه می شود ، افرادی که هاستی نداشته یا به تعویض آن تمایل دارند و افرادی که هاست مشخصی دارند و به این زودی ها قصد همکاری با شرکت دیگری را ندارند .

در همین رابطه به گروه اول باید گفت که نباید از هر هاستی به عنوان میزبان خود استفاده کنند ، چرا که علاوه بر اعتبار و آوازه هریک (در عین تساوی خدمات ارائه شده یا قیمت آن ها) ، میزان قطعی ها و سایر جزئیات کیفی آن ها نیز برای گوگل حائز اهمیت است .

  1. اندازه نام دامنه

 زمانی که روی لینکی کلیک می کنیم و در پی مطالعه محتوای آن هستیم ، شاید برایمان فرقی نداشته باشد که نام آن متشکل از چهار حرف است یا چهل حرف ؛ اما این تفاوت ۳۶ حرفی برای مخاطبی که قرار است آن را به یاد آورده و یا به صورت دستی آدرس مذکور را در مرورگرش وارد کند مهم است .

از سختی و دشواری تایپ که بگذریم ، در مواردی این اسامی (مثلاً نام یک نوشته) به فارسی بوده و از آنجایی که برای تبدیل به زبانی بین المللی و مشترک به صورت اعداد ، ارقام و درصد نمایش داده می شود ، انتخاب عنوانی نامتعارف به تولید لینکی بسیار بلند و دردسر ساز تبدیل می شود . با بازگشت به نام اصلی دامنه باید به این نکته هم اشاره کنیم که URL کوتاه و ساده از دید گوگل مطلوب تر از نمونه های بلند آن می باشد .

  1. نام زیر دامنه یا ساب دامین ها

 با در نظر گرفتن سایت های وردپرسی (یا هر CMS دیگری) ، بخشی در تنظیمات وجود دارد که در آن نحوه نامگذاری نوشته یا برگه های جدید سایت را مشخص می کنیم . در این قسمت با توجه به اینکه یک نوشته می تواند به صورت عددی ، تاریخ انتشار ، نام نویسنده ، عنوان مطلب ، صفحه مادر یا بالا دستی آن و … یا ترکیبی از همه این عوامل مطرح شود ، بهتر است تا تنها به نام خود صفحه مذکور بسنده کرده و با مشخص کردن مسیر یا جزئیات دیگر مانع برپایی سئو سایت مطلوب و افزایش رتبه گوگل نشوید .

  1. اطلاعات WHOIS

در پروتکل WHOIS این امکان برای عموم کاربران اینترنت به وجود آمده است تا با درج تارنماهای دلخواهشان در درگاه هایی مخصوص ، این افراد بتوانند اطلاعات عمومی سایت مورد نظر و یا راه های ارتباط با وبمستر آن را ببینند . از آنجایی که بسیاری از ما بر روی اطلاعات شخصی خود حساس هستیم – اطلاعاتی که شاید بی اهمیت بوده و هیچگاه به کار شخص دیگری هم نیایند – این داده ها را از معرض دید عموم خارج می کنیم ، عملی که به دلیل امکان بدگمان شدن گوگل به شما بهتر است انجام نشود .

نقش سازگاری موبایل در افزایش رتبه گوگل

برای اینکه به اهمیت تلفن های همراه هوشمند و یا هر سخت افزار دیجیتالی دیگری که قادر به اتصال به اینترنت است پی ببریم ، کافیست به این مقایسه ساده توجه کنید . امروزه ممکن است هنوز هم خانه هایی را ببینیم که ساکنینش فاقد یک دستگاه PC یا همان کامپیوتر شخصی باشند ، کما اینکه شما نیز به عنوان خواننده این مطلب ممکن است یک رایانه یا لپ تاپ با تعاریف مرسوم آن نداشته باشید ؛ این در حالیست که در همان خانه شاید به تعداد افراد بالغ ساکن در آن (و حتی بیشتر از تعداد نفرات) بتوانید گوشی های تلفن همراه از معتبرترین برندهای دنیا در جدیدترین مدل هایشان را ببینید ، این بدان معناست که نیازهای برخی کاربران که پیش از این رایانه ها را صرفاً به عنوان وسیله ای برای اینترتیمنت و سرگرمی خود میدیده و آن را گاهی از سر چشم و هم چشمی می خریدند ، اینک در بستری منطقی و شخصی تر قرار گرفته و در کسوت گوشی موبایل پاسخ داده می شوند . بدین واسطه فرد قادر خواهد بود تا همان بازی را در گوشی خود انجام داده ، فیلم و سریالش را در تلفن همراه خود مشاهده نماید ، برای دانلود یا گوش دادن به موسیقی این وسیله را کنار خود داشته باشد و ده ها کاربرد دیگری را که رایانه های شخصی به آن ها رسیدگی می کردند ، اینک حتی با سرعت و سهولت بیشتر انجام دهد .

با توجه به این توضیحات غیر طبیعی نیست که حجم قابل توجهی از ترافیک هر سایت را کاربران موبایلی تشکیل داده و توجه ویژه به آن ها به معنای توجه به خیل کثیری از مراجعه کنندگان می باشد . در موارد متعددی دیده می شود که سایت هایی با طراحی های قدرتمند و یدک کشیدن نام های بزرگ به عنوان صاحب امتیازان خود ، به هنگام مشاهده با یک گوشی تلفن مطالب را به خوبی نمایش نداده و با تو در تو یا بی نظم ارائه دادن اطلاعات ، کاربر را به خروج سریعتر از این محیط ترغیب می کنند . با  دستمایه قرار دادن چنین رویدادهایی می توان گفت که وبمستران هوشیاری که در پی افزایش رتبه گوگل خود هستند ، با بکار بستن فنون سئو یا بهینه سازی سایت از بروز چنین مشکلات جلوگیری کرده و با منظم کردن محیط به طریقی ایده آل برای کاربران موبایلی ، آن ها را به ماندگاری بیشتر ، گردش در میان صفحات و بازگشت مجدد ایشان در پی ارائه محتوا ، محصولات یا خدماتی تازه ترغیب می کنند .

در نهایت گفتنیست که برای فردی که بدون تسلط بر فنون سئو سایت در پی دانستن وضعیت خود در نمایش های موبایلیست باید گفت که ده ها تارنمای معنبر با نتایجی قابل اطمینان در اینترنت وجود دارند که می توان آن ها را با کلمه کلیدی Mobile-Friendly Test یافت . در این سامانه ها که از قضا خود گوگل نیز چنین سرویسی ارائه می دهد ، علاوه بر اینکه امکان مشاهده یک سایت از دید کاربران مختلف برای مراجعه کننده به وجود می آید (مثلاً شما با انتخاب ابعاد تصویر یا مدل گوشی دلخواهتان می توانید نوع نمایش در آن را مشاهده نمایید) ، اطلاعاتی هم به صورت آماری به شما ارائه می گردد که در آن نقاط ضعف و قدرت سایت مشخص شده و بدین واسطه و با دردسری حداقلی می توانید شرایط مذکور را بررسی نمایید .

تصاویر و افزایش رتبه گوگل

تصاویر و افزایش رتبه گوگل

می دانیم که بخش قابل توجهی از محتوای رسانه ای اینترنت را تصاویر تشکیل می دهند . به عنوان مثال همین اپ موبایلی تلگرام یا شبکه ای اجتماعی مثل اینستاگرام عمده اطلاعاتی که در خود به گردش درمی آورند فرمت های JPG، PNG و GIF می باشد که مشخصاً پسوندهایی برای تصاویر هستند . از این روی برای اینکه در زمینه رسانه ای سایت خود حرفی برای گفتن داشته باشیم ، بهتر است تا تصاویری که تهیه کرده ، طراحی می کنیم و یا حتی از سایت دیگری به عاریه می گیریم ، علاوه بر اینکه به موضوع مرتبط بوده و دارای کیفیت خوبی باشد ، حجم کمی نیز داشته باشد که مخاطبینی از سراسر دنیا ، کشور و در مواردی که تنها عرضه محلی پدیده ای مد نظر است کاربران یک محدوده کوچک برای بارگذاری یا مشاهده آن دچار مشکل نشوند . با این اوصاف استفاده از نرم افزارهایی که بدون کاهش کیفیت تصویر حجم آن را کم کرده و این فایل را بهینه می کنند لازم است .

در ادامه اشاره به این مطلب هم خالی از لطف نیست که این تصاویر بدون توضیحاتی کاربردی اما خلاصه آنچنان هم پرطرفدار نیستند . چنانچه تصویری دارای این اطلاعات باشد ، به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا با خواندن و تجزیه و تحلیل کردن اطلاعات و ارتباط دادن آن با محتوای تصویری ، فردی را که به صورت نوشتاری در پی مشاهده تصویری می باشد راحت تر هدایت کرده و بدین وسیله به افزایش رتبه گوگل سایت مورد نظر کمک کند . از دیگر مزایای این اطلاعات یا همان تگ ALT می توان به این مطلب هم اشاره کرد که متون جایگزین تصاویر این امکان را به وجود می آورند که در صورت عدم بالا آمدن تصویر به هر دلیلی ، مخاطب قادر به مشاهده متن توصیفی آن باشد و چشم اندازی کلی از آن به دست آورد .

بارها به این نکته اشاره کرده ایم که یکی از اصلی ترین معیارهای گوگل برای تخصیص مکانی مناسب به سایت های با استحقاق ، وجود محتوایی کاربردی و عامه پسند در آن ها می باشد که سبب می شود تا مخاطب غیر متخصصی که آن را می خواند ، به راحتی با این مقوله ارتباط برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را به صورت کامل ، عمیق و همه جانبه دریافت نماید .

با توجه به این مطلب ، حتی اگر خود شما نیز به جای گوگل در مسند تصمیم گیری بودید ، آیا سایتی با مطالب تکراری را به جمع بزرگان راه می دادید ؟ مسلماً خیر ؛ چرا که اگر مطلبی ارزنده و پرمغز نیز در این سایت وجود داشته باشد ، با عنایت به اینکه پیش از این در وبگاه دیگری قرار داده ، توسط گوگل شناسایی و نهایتاً رتبه دهی شده است ، لزومی ندارد تا مجدداً در کسوت و شمایلی دیگر در مقابل دیدگان مخاطبین قرار گیرد . در ادامه اینکه این موتور جستجوگر همانند فردی که از جمع کردن اسناد تکراری گریزان است ، نسخه اصلی را نزد خود و در معرض دید نگه داشته و تا جایی که ممکن است کپی های آن را از خود دور می کند ، پس انتظار نداشته باشید که با مطالبی تکراری به صدر نتایج برسید .

با گذر از این مطلب ، گاهی هم پیش می آید که به طور ناخواسته محتوایی نوشتاری از سایت شما با نوشته ای در جای دیگر این اقیانوس پهناور اطلاعات یکی درآمده و مقدمات سوء برداشت گوگل را فراهم کند . علاوه بر این رویداد که در مباحث و موضوعاتی تخصصی با انعطافی کم بیشتر خودنمایی می کند – جایی که دست نویسنده برای جولان دادن در میدان کلمات بسته است – گاهی هم پیش می آید که دو یا چند صفحه از سایت خود شما حاوی مطالبی تکراری هستند که باز هم برای گوگل به منزله سرقت ادبی می باشد . طبیعیست که این اطلاعات برای شما مهم بوده که در قسمت های مختلفی از آن استفاده کرده اید ، از سویی دیگر گوگل شما را به اولویت دهی و انتخاب تنها یک مکان برای گماردن این اطلاعات وادار می کند ؛ پس با وجود این شرایط چه باید کرد ؟

با وجود راه های فراوان برای مقابله با این معضل ، استفاده از تگ کانونیکال (rel=canonical) یکی از ساده و در عین حال کاربردی ترین راه حل هاییست که می توان به گوگل گفت که این مطالب با یکدیگر متفاوت بوده و یا با تعریف قوانینی جدید در سایت این امکان را فراهم می آورد که این عناوین از چشم robots.txt دور بمانند .

در ادامه لازم به ذکر است که به عنوان یکی از اصلی ترین پیشنیازهای افزایش رتبه گوگل با سئو سایت ، باید به نوشته های خود نظم و ترتیب ببخشید . وجود دسته ها و امکان درست کردن زیرمجموعه های فراوان این امکان را به شما می دهد تا به عنوان وب مستر از وضعیت مقالات مرتبط با هر کلمه کلیدی مطلع شده و به صورت اصولی نواقص آن ها را بر طرف کنید ، به مخاطب انسانی این فرصت را می دهد تا بدون گردش زیاد و سردرگمی اصل مطلب مورد نیازش را بیاید و نهایتاً به گوگل بهانه ای می دهد تا بد

ین ترتیب شما را بالاتر از سایت هایی با شرایط مشابه کلی قرار دهد .

سئو و افزایش رتبه گوگل

سئو و افزایش رتبه گوگل

پیشتر گفته شد که سئو یا بهینه سازی سایت در حالت کلی به دو بخش سئوی داخل صفحه یا ON-Page SEO و خارج از صفحه یا Off-Page SEO  تقسیم می شود . از سویی دیگر می دانیم که برای پیشرفت در هر کاری – از جمله همین ارتقاء جایگاه در میان نتایج یک جستجو – نیازمند حرکتی پیوسته و متعادل هستیم ، لذا چنانچه به دو زیر شاخه فوق الذکر به نحوی متناسب و هم ارز برسیم ، به مراتب نتایج بهتری از اینکه تنها یکی از آن ها را تا حد اعلاء و قابل توجهی تقویت کنیم و از دیگری غافل شویم خواهیم یافت . همه این ها در حالیست که شما به عنوان خواننده این مطلب ممکن است نه متخصص سئو باشید ، نه یک طراح حرفه ای سایت و نه حتی دانشجوی رشته های IT و سایر زیرشاخه های مرتبط با کامپیوتر ، از این روی با بسیاری از اصطلاحات تخصصی و ثقیل به کار رفته در این مطالب ارتباط برقرار نخواهید کرد . با توجه به این شرایط در ادامه قصد داریم تا با ارائه راه حل هایی ساده که حتی وبمستران بی تجربه و تازه کار نیز مشکلی با اعمال آن ها ندارند ، جایگاه تارنماهایی را که پیش از این در قعر نتایج مرتبط با کلمه کلیدیشان بوده اند را به منزلگاهی در خور آن ها برسانیم .

سئوی خارج صفحه ای

اگر فضای داخلی سایت مورد نظرمان را به یک خانه ، راه های رسیدن به این سایت را شریان های ارتباطی یا خیابان های منتهی به این پناهگاه و بازدیدکنندگان را مهمانانی بدانیم که بی صبرانه منتظر ورودشان هستیم ، بدیهیست که باید علاوه بر هموار کردن راه ورودی آنان ، فضای داخلی خانه را هم تمیز و آماده حضور ایشان کنیم . پیرو توضیحات فوق ، رسیدگی به تنها یکی از این دو ناحیه نتایج مطلوبی نخواهد داشت ، در نتیجه چنانچه این پتانسیل را در خود دیده و یا به هر دلیلی در پی بهینه سازی سایت با توانایی های خودمان هستیم باید با حداکثر توان در پی اعمال نکاتی فنی باشیم ، در غیر این صورت سپردن امور به دستان کارشناسانی زبده – به طور مشخص سئویاب – می تواند این خانه را چه از نظر فضای داخلی و چه از نظر راه های ورودی سروسامان دهد ، به گونه ای که تا سال ها پس از اتمام پشتیبانی سئو نیز این ساختار شکوهمند به کار خود ادامه دهد .

آیا تا به حال به این نکته فکر کرده اید که افرادی که به سایت شما وارد می شوند از کدام درگاه ها وارد شده و به چه طریقی شما را پیدا کرده اند ؟ با بررسی هایی که پیش از این انجام شده است در صد کمی از مخاطبین بواسطه مشاهده سایت شما در شبکه های اجتماعی به آن وارد شده اند (همانند لینک هایی که در خلال پست های جذاب یا کاربردی فیسبوک ، پینترست یا تلگرام به مخاطبین عرضه می شود) . چنانچه لینک های تبلیغاتی موجود در صدر نتایج موتورهای جستجوگر ، ورود مستقیم آدرس سایت و دیگر راه های غیر رایج را هم به این لیست اضافه کنیم ، باز هم مجموع آن ها نصف مراجعین کلی نمی شود ، پس سایر مهمانان این سایت از کدام مسیر وارد شده اند ! برای پاسخ به این سوال باید گفت که شاهراهی به نام گوگل وجود دارد که عمده مراجعین بواسطه قدم نهادن در آن به ما رسیده اند و هر فعالیتی که تحت نام سئو می کنیم برای آباد کردن مسیر آن می باشد .

بک لینک سازی در راستای افزایش رتبه گوگل

 

  • بک لینک سازی

اگر تولید محتوا را مهمترین مهره سئوی داخلی بدانیم ، بی تردید وجود و تعدد لینک هایی باکیفیت و تقویت و ازیاد آن ها می تواند مهمترین مهره سئوی خارج سایتی لقب بگیرد . لینک با معنای لغوی پیوند ، در حقیقت لفظیست که برای ارتباط دادن میان دو چیز به کار می رود . حال اینکه این دو پدیده در حقیقت دو سایتی هستند که با درج آدرس دامنه یا دامنه های یکی در دیگری به وجود آمده و باعث ایجاد رابطه ای معنادار از دید موتورهای جستجوگر میان آن ها می شود .

  • فایده لینک دهی به سایتی دیگر در چیست ؟

یادمان باشد که هدف ما از این لینک دادن ها بیشتر از اینکه معطوف به ساخت راه هایی به سمت خانه خود (وبسایت) باشد ، در پی این نکته است که با ارتباط گرفتن با سایت هایی معتبر و بزرگتر ، کم کم به عنوان عضوی از گروه آن ها شناخته شویم و در پی این روابط اعتبار دوچندانی کسب کنیم . حال شاید توجه به اینکه قصد داریم سایت های پرطرفدار و قدرتمند را به نردبان خود تبدیل کنیم توجیه پذیر باشد و متعاقباً این نکته را نیز بیان کند که چرا نباید به هر سایتی یا وبلاگی که می رسیم تبادل دامنه داشته باشیم .

در ادامه گفتنیست که سایت های معتبر همانند معتمدین محله ای هستند که همگان آنان را قبول داشته و اعتبار و درستکاریشان بارها به اثبات رسیده است . حال چنانچه سایت نوپایی را نیز به جوانی ناشناس تشبیه کنیم که با این افراد نشست و برخاست داشته ، مورد تائید ایشان بوده و در مواردی نیز نامی از وی ذکر می کنند ، تبعاً همه نگاه ها به این فرد مثبت شده و او توانسته است تا با ایجاد و استفاده از همین لینک دهی ها ، ره صد ساله را یک شبه بپیماید . با توجه به این مثال برماست که بواسطه بک لینک سازی در سایت های معتبر یا درج نام و دامنه های خود در خلال صفحات آن ها به نحوی خود را با آن ها درآمیخته و به گوگل معرفی کنیم .

  • پست مهمان

با فرض اینکه سایت ما دارای ساختار خوبی از لحاظ جلوه های بصری بوده و تجربه ایده آلی را از هر نظر ( محتوا و خوانایی ) برای مخاطب ایجاد کند ، اما اگر فردی به دیدن آن نیاید همه اطلاعات و نقاط برتری آن نسبت به سایر رقبایش تنها برای خودمان مانده و طبیعتاً در پی عدم مراجعه بازکنندگان جدید و مشتاق ، با سرعت قابل توجهی به رده های بالاتر صعود نخواهیم کرد .

به همین منظور ما نیازمند بیشتر دیده شدن هستیم ، دیده شدنی که هدفمند بوده و باید در عین صرف کمترین هزینه و انرژی ، بیشترین بازدهی را داشته باشد . با وجود اینکه برای این کار راه و روش های فراوانی وجود دارد ، اما حضور در مراجع و جوامع قدرتمند به عنوان نویسنده مهمان می تواند تاثیر چشمگیری در روند فوق داشته باشد . بسیاری از وبلاگ ها و فروم ها دارای موضوع ، تالار اختصاصی یا انجمن های گفتگوی فعّال هستند که صاحب نظران حوزه ای خاص را گرد هم می آورند ؛ پس چرا ما نباید از این فرصت استفاده کرده و در میان همکاران خود یا مجموعه متقضایانی که در پی دریافت محصول یا خدمات ما هستند به فعالیت بپردازیم .

تولید یک محتوای قدرتمند سبب می شود که از دیگران متمایز شویم و همچنین مخاطبینی که با آن مقاله ، عکس ، فیلم یا دیگر داده ها ارتباط برقرار کرده اند در پی نویسنده اثر ، سایت وی و نهایتاً کسب و کار او بگردند ، در نتیجه اینکه مستقیماً وارد سایت ما شده و در آنجا با وبگاه قدرتمندی که پیش از این نرخ ورودی زیادی نداشته است روبرو می شوند . با تکرار این عمل در سایت های معتبر ، قدرتمند و دارای ” دامین اثوریتی ” بالا ، کاربران بیشمار آن ها به شما متصل شده و در نهایت میزان بازدید و رتبه آن را افزایش می دهند .

در ادامه اشاره به این دو نکته هم خالی از لطف نیست که اولاً هر سایتی نمی تواند بستر مناسبی برای دربرگرفتن لینک های ما شود ، پس بهتر است در انتخاب آن ها دقت کرده و نمونه های مطرح تر آن ها را انتخاب نماییم و ثانیاً پس از یافتن این موارد ، اصل تعادل را در استفاده از پیوندهای خود رعایت کرده و با استفاده بیش از حد آن ها ارزش و سوددهی آن ها را کاهش ندهیم .

  • خطای ۴۰۴ و ریدایرکت ۳۰۱ خیلی دور خیلی نزدیک

یکی از مهمترین ویژگی های افراد یا مجموعه های موفق این است که می توانند تهدیدات پیرامونشان را به فرصت تبدیل کرده و یا در راه رسیدن به جایگاه والایی که اینک دارند ، ( در گذشته ) به چنین اقداماتی دست زده اند . از آنجایی که عنوان این نوشته افزایش رتبه گوگل است ، موضوع بحث ما نیز پیرامون وبسایت های مستعد پیشرفت می باشد و نه اشخاص سرشناش یا سازمان های کوچک و بزرگ ! اما آیا برای یک سایت نیز تهدیدی به وجود می آید که بتوان آن را به فرصت تبدیل کرد ؟

اخطار 404

  • خطای ۴۰۴

خطای ۴۰۴ که آن را با عبارت « یافت نشد » می شناسیم ، در حقیقت برگردان عبارت ” Not Found ” بوده و به صورت فنی تر به صورت ” HTTP 404 ” نمایش داده می شود . می توان ادعا کرد که کاربری در اینترنت وجود ندارد که به صورت حرفه ای به وبگردی پرداخته و اهل سرچ در موتورهای جستجوگر باشد و تا به حال به چنین خطا و صفحات حاوی آن برخورد نکرده باشد .

با عنایت به اینکه این مطلب با عدم ایجاد ارتباط با سرور تفاوت دارد ، باید گفت که وقتی وارد یک سایت شده و آدرسی را در تب مخصوص دامنه ها وارد می کنیم ، چنانچه برگه ، نوشته یا هر صفحه ای با عنوان مورد نظر ما وجود نداشته باشد با خطای ۴۰۴ مواجه می شویم . به عنوان مثال فرض کنید دامنه ABCD***.com آدرس مورد نظر ما بوده و در آن به دنبال مطلب خاصی می گردیم!  در چنین شرایطی با فرض اینکه در این تارنما صفحه ای با عنوان gallery  وجود نداشته باشد ، چنانچه آدرس gallery /ABCD***.com را وارد کنیم ، به صفحه ۴۰۴ هدایت شده و در آنجا پس از اینکه با توضیحی مبنی بر عدم وجود این صفحه مواجه شدیم ، مجبور به خروج از سایت می شویم .

حال چرا پیشتر از عبارت خیلی دور خیلی نزدیک یا اهمیت تبدیل تهدیدات به فرصت ها سخن گفتیم ! زیرا اولاً این صفحات که با بی نهایت طریق مختلف می توان به آن ها رسید پتانسیل بالایی برای هدایت کاربران دارند ، در نتیجه چنانچه به صورت هدفمند طراحی شوند ، می توانند جریان مرده ای را بازیابی کرده و ترافیکی که به سمت درب های خروجی در حال حرکتند ، با دوربرگردانی به صفحات دیگر سایت بکشانیم . ثانیاً این نوع صفحات همیشه در کنار ما بوده اند ، همیشه آن ها را دیده ایم و همیشه تب یا پنجره آن ها را بسته ایم ! این پدیده های نزدیک ، به این دلیل از ما دور شده اند که هیچگاه به عنوان عواملی که می توانند برای ما ارزش افزوده یا سودی ولو اندک به همراه داشته باشند ، بدان ها توجه نشده است .

با بررسی وبسایت های معتبر ، خوش سلیقه در طراحی و خلاق در مارکتینگ می بینیم که این مجموعه ها با قرار دادن تصاویری جذاب ، نگاشتن جملاتی بامزه و فکاهی ، تعبیه لینک هایی برای کشش مخاطب به داخل سایت و یا عرضه راهنمایی هایی کاربردی در پیشفرض صفحات غیر موجود یا پروتکل انتقال ابر متن ، حتی اگر قدم از قدم در راه پیشرفت و رسیدن به اهدافشان برندارند ، حداقل تجربه خوشایندی برای کاربر ساخته و بواسطه قرار دادن صفحه ای سفید و بی روح ، همانند بسیاری از سایت های دیگری که به این نکات توجه نمی کنند ، آنان را از درگاه خود نمی رانند .

ریدایرکت 301

  • ریدایرکت ۳۰۱

 گاهی پیش می آید که به دلایلی نیازمند انتقال یک محتوا به دامنه جدیدی هستید . در چنین مواقعی ، ظاهراً با کار دشواری روبرو نیستیم ! متون مورد نظرمان را کپی کرده ، در صفحه مورد نظر می چسبانیم ، صفحه قبلی را پاک کرده و بدین ترتیب به یو آر ال جدید وارد می شویم . اما داستان به همینجا ختم نشده و شرح اتفاقات افتاده به این سادگی ها نمی باشد . به عنوان مثال با ورود به آدرس جدید ، آیا این دامنه ارزش ، جایگاه ، افزایش رتبه گوگل و سئوی دامنه قبل را هم با خود به همراه آورده است ؟ اگر چنین بود هر فردی که مطالب شما را بی اجازه کپی کرده و در سایت خود استفاده می کرد نیز باید دارای جایگاه ایده آلی می شد ! از سویی دیگر ، آیا همه کاربران قدیمی و وفادارتان از این تغییرات مطلع هستند ؟ چنانچه این افراد آدرس مربوطه را وارد کرده و با صفحه ای پاک شده مواجه شوند ، چگونه می توان دوباه آن ها را جذب خود کرد ؟ در مجموع آیا امکان آن وجود دارد ؟ از همه مهمتر اینکه آیا دامنه یا وبسایت جدید دارای سوابق پاکی می باشد ؟ آیا مستعد پنالتی شدن از سوی گوگل نیست ؟ چه مدت طول می کشد تا با شرایط جدید به همان جایگاه قبلی بازگردیم ؟

با بررسی همه این سوالات میبینیم که بهترین کار ایجاد ارتباطی منطقی و اصولی میان صفحه قدیمی و جدید است ، انتقال ابرمتنی با کمک –            ریدایرکت ۳۰۱ . کد وضعیت ۳۰۱ یا HTTP 301 هم مانند مورد قبلی یکی از پرکاربردترین کدهای وضعیت در دنیای وب است که توسط عده زیادی از وبمستران به فراموشی سپرده شده است . این کد خاص که به معنی «انتقال همیشگی» است (در برابر ریدایرکت ۳۰۲ که برای انتقال های موقتی به کار می رود و سایر اعضای این خانواده) زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سایتی در شرف تغییر آدرس ، بهبود آن یا از دست دادن بخشی از ساختار خود به علل گوناگون باشد . در چنین شرایطی ریدایرکت ۳۰۱ به عنوان یکی از عوامل افزایش رتبه گوگل وارد عمل شده و با ایجاد امکان انتقال بینندگان آدرس قدیمی به جدید ، مانع از پراکندگی یا سردرگمی ایشان می شود . در بیشتر مواقع و با درصد قابل توجهی این روش می تواند ارزش و اعتبار یک سایت را نیز انتقال دهد و بدین ترتیب زحمات طولانی مدت فرد یا مجموعه پشتیبان سئو سایت آن را تضییع نکند .

  • رسیدگی به مقالات قدیمی

اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که برای سایت خودتان مطلب نوشته و یا در زمره نویسندگانی قرار می گیرید که برای موکلینی این کار را انجام می دهند ، حتماً تجربه سرکشی به نوشته های قدیمی تر خود را دارید . بازگشت به عقب و بررسی آثاری که پیش از این از خود به جای گذاشته ایم همواره دارای لذّت فراوانیست ، به ویژه اگر این آثار پدیده های مثبتی بوده و با گذر ایام ارزش خود را از دست نداده باشند . از سویی دیگر تا معیاری از قدیم وجود نداشته باشد ، انسان قادر به پذیرش جایگاه فعلی خود نخواهد بود . به عنوان مثال تا سری به آلبوم های قدیمی عکس های خود نزنیم نمی فهمیم که نسبت به سالیان پیش چه تغییرات عمده ای کرده ایم ، چقدر چاق یا لاغر شده ، چقد زیبا یا شکسته تر شده ایم ، چه تغییراتی در سبک زندگی ما به وجود آمده است و چگونه “بار گردوی عمرمان دانه دانه کم شده است ” . این اتفاقات که عامل پیدایشش تغییرات آهسته در گذر زمان است ، در خصوص افزایش رتبه گوگل نیز صادق بوده و می توان این اصل را به طرق مختلف به سئو سایت نیز ارتباط داد .

به عنوان مثال در امر نویسندگی ، به مجرد اینکه نوشته های اولیه خود را نگاه می کنید ، عیوب و نواقصی را در آن ها خواهید دید که امروزه تحت هیچ شرایطی مرتکب آن ها نمی شویم . استفاده از اصطلاحات و عبارات نامربوط ، غلط های املایی ، عدم رعایت اصول علامت گذاری ، وجود تناقض در مفهوم به دلیل اطلاعات کم ، عرضه مطالبی نادرست به واسطه منبع قرار دادن سایت هایی غیر معتبر، بی سرانجام ماندن مقالات ، کوتاهی آن ها و عدم توانایی پرورش بیشترشان در زمان نگارش و ده ها عیب کوچک و بزرگ دیگر ، مجموعه ای از ناهمخوانی هایی هستند که اینک دیده و حس خجالت یا تلخند به گذشته به ما دست می دهد . این در حالیست که ممکن است با متنی مواجه شویم که به قدری پخته نوشته شده باشد که پس از گذشت سال ها نیز به آن افتخار کنیم . در هر صورت وجود مطالبی که اینک دیگر سودی نداشته ، تاریخ مصرفشان گذشته است ، مملو از اشتباهات غیر عمدی بوده اند و یا در رقابت با سایر مطالب هم موضوع خود حرفی برای گفتن ندارند و … طبیعیست ، لذا باید فکری به حال آن ها کرد .

اگر هر مقاله را به یک بوته بار ده و بلاگ سایتمان را به باغچه خانه خود تشبیه کنیم ، هر بار که مقاله ای را نوشته و در سایتمان قرار داده ایم ، درست مانند این است که این بوته ها را یک به یک درون خاک کاشته ایم . در این آمد و شد ها ، بالاخره روزی فرا می رسد که فضای در اختیارمان پر شده و عملاً گنجایش پذیرش عضو دیگری را نداریم ؛ این در حالیست که علاوه بر جای استقرار ، نور خورشید ، آب ، هوا ، مواد مغذی یا رسیدگی باغبان به آن ها نیز میانشان سرشکن شده و حق گیاهی که استعداد رشد و بالندگی بیشتری دارد ، توسط علف های هرز و بوته های بی اهمیت تر خورده می شود . اگرچه در فضای مجازی وجود مقالات جدید عملاً درصد قابل توجهی از فضای در دسترسمان را اشغال نمی کند ، اما زمانی که خزنده های گوگل در پی شناسایی مطالب سایت ما و گزینش مطالب پر اهمیت آن هستند ، بخشی از زمان محدود آنان برای بررسی مقالات کم اهمیت تر صرف می شود ، در نتیجه اینجا هم حق نمونه های مستعدتر ضایع می شود . حال راه حل فائق آمدن بر این مشکل چیست ؟

راه آن بسیار ساده است ! هرس علف های هرز این باغچه . همانطور که چینش گیاهانی که مصرف کننده بوده اما دیگر میوه ای به ما نداده ، سایه ای ندارند ، خشک شده و حتی به زیبایی محیط هم کمک نمی کنند می تواند سودمند باشد ، از بین بردن مقالاتی که میانگین قابل توجهی از بازدید را نداشته اند نیز می تواند عرصه را برای مشاهده مقالات اصلی سایت باز کند . در نتیجه اینکه نباید از حذف نوشته یا سایر محتویاتی که از بن و پایه اشکال داشته و دیگر قابل تغییر نیستند هراسان شویم . با فرض بررسی و تفکیک نوشته ها و پس از اینکه متحوای نامطلوب را با تعریف ریدایرکت های ۳۰۱ به مشابه ترین سرفصل ها از سایت خود حذف کردیم ، خواهیم دید که برخی مطالب با وجود اینکه ارزش نگهداری داشته اند ، اما در شرایطی آرمانی هم قرار ندارند ، پس باید در جهت بهبود و ارتقاء آن ها گام برداشته و به سمت به روز رسانی آن ها حرکت کنیم .

اگر به سخنان ابتدایی ” رسیدگی به مقالات قدیمی”  برگردیم ، خواهیم دید که در آنجا به بهبود و افزایش مهارت و تجربه اشاراتی شده است . با بازگشت به آن نقطه باید بگوییم که بررسی مجدد متون قدیمی با سطح دانایی و توانایی فعلیمان سبب می شود تا پختگی نوشته های ما به اندازه دانسته های امروزمان شده و از قافله رقبایی که پیرامون آن موضوع مطالبی را منتشر کرده اند عقب نمانیم .

این به روز رسانی ها از جنبه های مختلفی اهمیت داشته و مورد توجه قرار می گیرند . مقدم بر هر چیز اینکه بیشتر پدیده هایی که پیرامونشان می نویسیم ، قابلیت کامل تر شدن را داشته و همواره می توان مطلبی را به آن اضافه کرد . شاید افزودن مطلبی به یک مقاله در حوزه تکنولوژی امری غیر طبیعی و دشوار نباشد (با توجه به اینکه هر روز مطلب تازه ای در این دنیای پر رمز و راز منتشر شده که می توانند در حکم اطلاعاتی تکمیلی نقشی را ایفا کنند) ، اما آیا می توان به بیوگرافی فردی که سال هاست از بین ما رفته ، شرح یک رویداد تاریخی یا پدیده ای که دیگر به روز رسانی نمی شود ، مطلبی را اضافه کرد ؟

پاسخ این سوال هم مثبت است ! به یاد داشته باشید که به روز رسانی یک نوشته همواره به این معنا نیست که مطلبی را که در سرخط خبرهای روز است بدان اضافه کنیم ؛ گاهی عرضه اطلاعاتی قدیمی که پیش از این ندیده بودیم ، نکته ای که به دلایلی اجازه نشر آن را نداشته یا در آن دو دل بودیم و همچنین افزودن رسانه های تصویری و جلوه های گرافیکی جذاب نیز می تواند در زمزه مطالب به روز آورنده در آیند . در نهایت گفتنیست که با استمرار در به روز کردن مطالب ، می توان طول مقالات را نیز افزایش داد که این خود تاثیر مستقیم و محسوسی روی اولویت بندی های گوگل برای تخصیص رده های برتر خود به سایت های مختلف دارد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...