اشتباهات رایج در سئو سایت

اشتباهات رایج در سئو سایت : اشتباهات همواره اتفاق می‌افتند ؛ اینکه از چه زمانی تاکنون در حوزه سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر فعال بوده و در این راه چه میزان تجربه دارید اصلا مهم نیست ، خود من به شخصه بارها و بارها دیده ام که باهوش ترین همکارانم که که ید طولایی نیز در این کار دارند گاه با خطاهایی فاحش و بچگانه همه رشته های خود را پنبه کرده اند .

اشتباهات رایج در سئو سایت

با این وجود اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که ارتکاب یک اشتباه و انجام آن از شما یک انسان نادان نساخته و از سوی دیگر انجام چنین اعمالی منعکس کننده روند نزولی و نا امید کننده سئو سایت شما نمی باشد ، پس با این خیال راحت از  اینکه همه – حتی حرفه ای ها – اشتباهاتی را مرتکب می شوند به ادامه مطالعه این مقاله پرداخته و با مشاهده اشتباهات رایج دیگران (و شاید خودتان) از آن ها درس بگیرید .

همه ما از صفر شروع کردیم

چرا  اشتباهات رایج در سئو سایت وجود دارد ؟ در ابتدای امر و ورود مبتدیان به این کار ، می توان گفت که داشتن حجمی از اطلاعات نادرست و درک ناصحیح از اتفاقاتی که در سئوی یک سایت می‌افتد باعث می شود تا مشکلاتی در ادامه راه وجود بیاید . خود من زمانی که به گذشته فکر می کنم ، میبینم که همه دانسته هایی که نزدیک به ۲۰ سال فعالیت در زمینه طراحی وب سایت و سئو به دست آورده ام ذره ذره جمع گشته و این ظرف در روزهای اول کارم مملو از دانسته هایی غلط و اشتباهات رایج در سئو سایت بوده است .

خوشبختانه در آن دورانی که فکر می کردم از همه چیز سر در می آورم ، با فرومی که همینک دیگر وجود ندارد آشنا شدم که مسیر کسب و کار مرا عوض کرد . این فروم که در آن سال ها توسط مورگان کری ( Morgan Carey) – موسس Real Estate Webmasters – اداره می شد ، با آغوش باز پذیرای علاقه مندانی بود که تشنه یادگیری بودند و با آموزش اصولی و روان مفاهیم به انتقال آن ها به نسل جدید وبمستران کمک می کرد .

در همین رابطه یکی دیگر از خوش‌شانسی هایی که من آوردم این بود که سرعت یادگیری ام زیاد بود و بیش از اینکه خیلی طول بکشد توانستم تا تمریناتی که توسط او به من منتقل شده بود را در سئوی سایتم به کار بگیرم . در این دوره “کری” و بسیار دیگری از متخصصین سئو سایت الهام بخش علاقه مندانی چون من بودند و سنگ بنای اولیه سئوی اصولی سایت را قرار دادند ، روندی که خوشبختانه تا به امروز هم ادامه داشته و چنانچه با فعالین سرشناس این حوزه آشنا باشید ، بی تردید نام های نظیری دیو دیویس (Dave Davies) ، دیو هری (David Harry) ، راجر مونتی (Roger Montti) ، بیل اسلافسکی (Bill Slawski) و … به گوشتان خورده است ؛ افرادی که با آغوش باز تجارب و وقت خود را برای کمک به افرادی که مشتاق یادگیری نسل بعدی سئو هستند گذاشته و آنها را در مسیر رفع اشتباهات رایج در سئو سایت راهنمایی می کنند .

 

این مقدمه از این رو بیان شد که بگوییم حتی اگر کوله باری از تجربه را نیز به همراه داشته باشیم  نباید خود را عاری از اشتباه دانسته و فکر کنیم که همه کارها را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهیم ، چرا که هنوز هم هستند افرادی که در عین باهوشی و تجربه اشتباهات مهلکی انجام می دهند !

به  همین دلیل بر آن شدیم تا در ادامه ( این مقاله و شماره بعدی آن ) با معرفی چندی از اشتباهاتی که ممکن است شما نیز درگیر آن ها باشید ، به رفع این معضلات بپردازیم .

 

  1. در اولویت قرار دادن ربات ها به جای انسان در اشتباهات رایج در سئو سایت

در اولویت قرار دادن ربات ها به جای انسان

روزهایی که می‌توانستیم الگوریتم های گوگل را دور زده و بدتر از آن سر موتورهای جستجوگر را کلاه بگذاریم مدت ‌هاست که به سر آمده است .

این نکته از این رو به ذهنم رسید که هنوز هم افراد زیادی را می بینم که به اشتباه ربات ها و هوش مصنوعی را نسبت به انسان ها برتر دانسته و برای رضایت آنها کار می کنند . بدین ترتیب که با چینش متعدد کلمات کلیدی خود در یک مقاله ، نگارش محتوا به اندازه کلماتی مشخص و یا لینک سازی های دستی که جملگی دردی از کاربر انسانی دوا نمی کنند در قالب اشتباهات رایج در سئو سایت در پی کسب رضایت بوت ها می روند .

پیش از اینکه به ادامه بحث بپردازیم باید بگویم که بنده بشخصه منطق پشت انجام این اعمال را می دانم اما این نوع طرز فکر که قصد دارد عموم مخاطبین را به سمتی بکشاند که ربات ها ، موتور های جستجوگر و به طور دقیق تر الگوریتم آن ها می روند ، امروزه فکر خوبی به نظر نمی رسد .

جالب است بدانید که در حال حاضر هر تارنمایی که در جایگاه خوبی قرار می گیرد ، دقیقاً همان چیزیست که مخاطبین انسانی به آن نیاز داشته و بینندگان از آن راضی می‌شوند . به عنوان مثال سایتی را در نظر بگیرید که علاوه بر اینکه “موبایل فرندی” بوده و تجربه خارق العاده ای را برای کاربر رقم میزند (user experience) ، به سرعت بالا آمده و مملو از اطلاعات مفید ، اصیل و خوش گویشی نیز می باشد که باب طبع دنبال کنندگان است ، مسلماً چنین سایتی بدون اینکه نیاز باشد تا ربات و الگوریتم ها آن را تصدیق کنند توسط خود مخاطبین انسانی به جایگاهی والا می رسد ، مثالی که خود گواهی بر اهمیت کاربران حقیقی یک وبسایت می باشد .

 به همین دلیل است که گفته می شود اولویت اول شما همواره باید راضی نگه داشتن مخاطبین انسانی باشد و در این راه باید به این نکته بیاندیشیم که این انسان ها هستند که می خواهند محصولات شما را خریداری کرده و از خدمات شما استفاده کنند و نه مجموعه ربات ها و الگوریتم های اینترنتی .

 به بیانی دیگر اگر مخاطبین شما از مطالبتان راضی نباشند ، از شما چیزی نمی خرند و چنانچه آنان دست به خرید از شما نزنند ، آیا قرار گرفتن در رده های نخست گوگل ارزشی دارد ؟!

  1. تمرکز بر روی تاکتیک به جای استراتژی در اشتباهات رایج در سئو سایت

تمرکز بر روی تاکتیک به جای استراتژی

یکی از مشتریان قدیمی ما با این ذهنیت که تاکتیک های سئو همانند گوشی تلفن همراه است و باید با آمدن مدل جدیدتری به روز شود ، به محض اینکه نمونه پیشرفته تری از تاکتیک های بهینه سازی سایت ترویج می یافت به سوی آن شتافته و قبلی را رها می کرد . این بدان معنا بود که متاسفانه هیچ وقت نمی توانست به تاکتیک خاصی چسبیده و با بکارگیری آن در بلند مدت به نتایج دلخواهش برسد .

این روند ادامه داشت تا اینکه در کمال خوشبختی – برای مجموعه مذکور – فرد مورد نظرمان از مقامش برکنار شده و مدیر داخلی جدیدی که به جای وی منصوب شده بود خط مشی مشخصی را تعریف کرده و همان راه را تا رسیدن به هدفش ادامه داد .

 در همین رابطه یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم کرده و صدمه می بیند این است که به درستی تفاوت میان تاکتیک و استراتژی را ندانسته و در اثر تغییر آن ها و یا عدم تعریف درست هر یک ، تاثیر بدی پذیرفته و متضرر می شوند ، لذا بر همه افرادی که قصد بهبود جایگاه یک سایت در اینترنت را دارند لازم است تا به منظور رسیدن به اهداف بلند مدتشان به درستی فرق بین این دو عامل را کشف کرده و برنامه ای دقیق برای برقراری ارتباطی تنگاتنگ و همسو میان آن دو بچینند .

استراتژی : تصویر بزرگی از آینده که به شما انگیزه و نیروی کافی برای حرکت داده و به عنوان هدف کارتان به سایر امور سر و شکل می ‌بخشد .

 تاکتیک : مجموعه اقداماتی که شما برای رسیدن به هدف یا تحقق استراتژی به کار می بندید .

به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت ساختمان سازی مدرن در تلاش است تا با استفاده از استراتژی های سئو بالاتر از  همه رقبای خود قرار گرفته و بازار پر رونق ملک میان افرادی که قصد دارند از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برای خرید یک خانه هزینه کنند را در دست بگیرد .

 اگر این هدف بلند مدت را استراتژی شرکت مذکور در نظر بگیریم ، به مجموعه اقداماتی که برای تحقق این هدف انجام می شود تاکتیک می گویند . به عنوان مثال این مجموعه می‌تواند با شرح و توضیح فواید استفاده از تجهیزات مدرن یا  وسایل خانگی که خود این شرکت روی ساختمان‌های ساخت خودش قرار داده است ، عموم مشتریان بالقوه را به خرید واحد های مذکور تحریک کرده و همچنین با به کارگیری تجهیزات منحصر بفرد و غیر رایج نسبت به همکارانش در این ساختمان ها ، یک وجه تمایز بزرگ بوجود آورد . همانطور که می بینیم حتی اگر تاکتیک های بازاریابی عوض شوند ، استراتژی در طول مسیر ثابت است که این عامل سبب می شود تا همواره حرکتی رو به جلو و در مسیر دستیابی به هدف خود داشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...