بازاریابی و سئو سایت

آیا “بازاریابی تأثیرگذار” به سئوی سایت آسیب می زند ؟بازاریابی در تجارت و اقتصاد مفهوم تازه ای نیست ، اما این مفهوم در سال های اخیر بیش از هر زمان دیگری مهم و اثر بخش شده است . بازاریابی و سئو سایت در جذب مشتری و ترغیب آنان به بهره گیری از کالا و خدمات شما راه های گوناگونی دارد که با ظهور و گسترش اینترنت ، مصادیق فراوانی را نیز با خود معرفی کرده است .

مثال در خصوص بازاریابی و سئو سایت

به عنوان مثالی برای توضیح بیشتر رابطه بازاریابی و سئو سایت ، همین بازاریابی تأثیرگذار ، یکی از روش های نوین و زیرکانه جذب مخاطب می باشد که به جای هدف گرفتن عموم مردم و شلیک کور تبلیغات ، به صورت هدفمند در کمین مشتریان بالقوه خود می نشیند . بازاریابی تأثیرگذار یا Influencer Marketing در حقیقت به عملی گفته می شود که در آن ، کارفرما ، صاحب سرمایه ، فروشنده و حتی مدیر یک سایت ، خود را به عنوان فرد سومی جا زده و در بیانی ساده با تعریف و تمجید از محصولات خود به تشویق سایر مخاطبین برای بهره گیری از عامل مذکور می پردازد .

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در پی شلوغی یک مغازه ، کنجکاو به دیدن اجناس آن و درک علت ازدحام جمعیت شده و یا در هنگام خرید جملاتی با مضمون “برای خودم هم برداشتم” و یا “خانواده ام هم از این محصول استفاده می کنند” از فروشنده شنیده باشید ؛ در این مثال ساده ، با صرف نظر از اینکه یک فروشگاه ممکن است محصولات منحصر بفرد و مقرون بصرفه ای داشته باشد ، ممکن است هسته اولیه این همهمه خود فروشندگان این مجموعه بوده باشند که با قرارگیری در کسوت خریدار ، این واحد تجاری را ارزشمند برای مشاهده نشان داده و با این حربه خریداران واقعی را جذب خود نموده اند .

بازاریابی تأثیرگذار در دنیای وب و سئو سایت نیز به صورت های گوناگونی خودنمایی می کند (به طور مثال فردی در قالب کامنت های یک شبکه اجتماعی یا باکس خود سایت به تعریف و تمجید از محصولاتش می پردازد ) . در همین رابطه پس از آگاهی از مفهوم این عمل قصد داریم تا به مضرات و آسیب های این روش جالب توجه بپردازیم .

بازاریابی و سئو سایت

فکر صحبت در خصوص اینکه آیا بازاریابی تأثیرگذار به سئوی سایت آسیب می زند از آنجایی به ذهن ما خطور کرد که سخنانی جسته و گریخته در خصوص مضرات اعمال این روش خواندیم . اما نکته قابل تأمل این مطلب اینجا بود که چنانچه فرد دیگری (مثلاً یک رقیب سرسخت) در وبلاگ خود به تعریف و تمجید از کالا یا خدمات شما پرداخته و یا آن را کوبیده ، نقد بیجا و نکوهش کند و دست آخر لینک های سایتتان را نیز به آن مرتبط سازد ، چه تضمینی وجود دارد که دود این عمل ناجوانمردانه در چشمان شما نرفته و آسیب نبینید !

در این خصوص باید گفت که معضل فوق یکی از نقاط خنثی در راهنمایی های گوگل می باشد ؛ گوگلی که طبق ادعای درست بسیاری از کاربران ، خود از لینک های به دست آمده بهره می جوید اما از کاربران خود می خواهد که جایگاه “اینفلوئنسر” ها را nofollow کنند .

بازاریابی تأثیرگذار راهی قابل توجه برای جذب مخاطب است و اینکه با ارائه پیشنهادی رایگان برای استفاده از محصولات یا خدماتتان ، آن ها را به صرف هزینه وا می دارید عمری بیش از ظهور اینترنت دارد . گفته می شود که در حال حاضر دستورالعمل هایی از FTC (Federal Trade Commission یا همان کمیسیون تجارت فدرال ) وجود دارد که از دور خارج شدن محصولات به منظور بررسی و یا ارتقاء آن ها را در دستور کار قرار داده است ، لذا پیش از طرح ریزی برای شروع یک فعالیت اقتصادی بر پایه این فن ، دانستن آخرین تغییرات آن الزامیست .

همه افراد تاثیرپذیر از این نوع تبلیغات آدرس سایت شما را لینک نکرده ، همه محصولاتتان را نپسندیده و همه آنان به دوستانشان از شما نخواهند گفت . پیشنهاد محصولی به آنان به امید مشاهده این افراد ، ساخت یک ویدئو پیرامون موضوع و استفاده از این عنصر در برنامه های پیش رو سبب می شود تا نتیجه ای را ببینیم که انگار خریدار در فروشگاه و در شرف خرید محصول است .

دلیل اینکه دستور العمل های فوق غیر منطقی خوانده می شود همین است که گوگل راهی برای شناسایی صحت این سناریوها در اختیار ندارد . حال اگر شما در سایتتان عنوان کنید که هر بازدید کننده با نگارش گزارشی ۵ ستاره می تواند محصولی را به رایگان دریافت کند ماجرا به طریق دیگری پیش می رود . اما اگر بازاریابی تأثیرگذار را از طریقی استاندارد پیش ببرید – جایی که مشاهده محصولی توسط افراد بیشتری مد نظر است و نه تنها افزایش ترافیک سرازیر به سایتتان – پس گوگل هیچ دلیلی برای پنالتی تارنمایتان نخواهد داشت .

همچنین قابل ذکر است که در دوره حاضر لینک دهی ها ، مطابق آنچه که در گذشته بوده است آرای موافق و مخالف شمرده نمی شود . چنانچه گوگل به عدم احتساب لینکی مُصر باشد ، شما به عنوان کاربری معمولی به هیچ عنوان نخواهید فهمید .

در نتیجه تا زمانی که به وضوح قوانین گوگل را نشکسته و در کنسول جستجوی این سامانه اقداماتی دستی انجام نداده اید ، با خیال راحت به عمل خود ادامه داده و از جریمه این مجموعه نهراسید . در همین رابطه اگر هم از وجود این شرایط راضی هستید ، دستورالعمل های موجود را دنبال کرده و از نفوذی های خود بخواهید که لینک هایشان را nofollow کنند . قدمی که پس از آن عده ای بر استفاده از nofollow پافشاری کرده و عده ای هم وجود دارند که حتی معنای آن را نمی دانند .

نتیجه گیری از بازاریابی و سئو سایت

در بازاریابی و سئو سایت در نهایت گفتنیست که این خود شما هستید که مشخص می کنید مقصد و هدف از این اقدامات چیست . اینکه آیا سایت به نفوذگران تعلق داشته و شما اختیاری در هدایت آن ندارید و یا اینکه هدف گسترش نام و آوازه محصولاتتان به جای تقویت یک لینک خاص و بازدیدکنندگان آن می باشد . اگر بخواهیم تجربیات خود را منتقل کنیم ، لازم به ذکر است که ما تاکنون کاربری را ندیده ایم که با اعمال influencer marketing دچار آثار نامطلوب سئو شده باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...