تاثیر جلوه های بصری در تولید محتوا

تاثیر جلوه های بصری در تولید محتوا ، یکی از قوای پنجگانه ما برای درک اتفاقات و پدیده های پیرامونمان ، قدرت بیناییست . استفاده از این حس که در مکاتب گوناگون الهی و انسانی بر روی آن تاکید شده است ، سبب می شود تا ما با انتقال تصاویر توسط چشمان خود به مغزمان ، آن ها را تحلیل و پردازش کرده ، در ذهن خود نگه داریم ، مفاهیم آن را آموخته ، در برابرش واکنش نشان دهیم و در نهایت با تکیه بر آن تصمیم گیری کنیم . در همین رابطه ، اگرچه قدرت بینایی تنها راه فراگیری علوم نیست ، اما شاید بتوان آن را مهمترین درگاه ارتباط بشر با دنیایی که در آن زندگی می کند دانست . به عبارتی دیگر ، اگر به زندگی خود از بدو آموزش های کاربردی آن – اعم از تحصیل در مدرسه یا مراحل پیش از آن – بنگریم ، خواهیم دید که تاثیری که قدرت دید ما فراگیری مهارت ها داشته اند ، قدرت شنوایی ، بویایی ، لامسه و چشایی ما نداشته اند . اگرچه روشندلان به عنوان نمونه های ملموس و الگوهایی نظیر “هلن کلر” که با فقدان قدرت شنوایی و بینایی به مدارج بالای علمی و ادبی رسید به عنوان نمادی بین المللی اثبات کرده اند که تحصیل و پیشرفت در گرو این نعمت خدادادی (به تنهایی) نیست ، اما نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت که اراده پولادین این افراد نیز در برابر دیدگان سایر انسان ها در مواردی کارآمد نیست .

تاثیر جلوه های بصری در تولید محتوا

با بازگشت به موضوع اصلی این یادداشت ، قصد داریم تا در خصوص اهمیت استفاده از جلوه های بصری جذاب – از قبیل ویدئو ، تصاویر ، نمودار ها ، اینفوگرافی ها و … – برای ارتقاء جایگاه و میزان مخاطبین یک سایت و بهبود سئو آن سخن بگوییم . بی تردید برای شما نیز پیش آمده است که از میان مجلات ، فارغ از محتویاتشان مجله ای که دارای رنگ و لعاب بهتری بوده است انتخاب نموده اید و یا کتابی را برای مطالعه بر گزیده اید که کیفیت صفحات و تصاویر آن بهتر بوده است . در مثالی دیگر تناول غذا در رستورانی را انتخاب کرده اید که جانمایی و دکور بهتری داشته و یا تصمیم به مطالعه مطالب سایتی گرفته اید که گرافیک دلنشین تری روی آن اعمال شده است . همین مثال های کوچک که از مصادیق اثر گذاری فراوان قدرت بینایی و نقش پر رنگ آن در تصمیم سازی ها می شود ، به دستاویزی برای مبلغان تجاری در حوزه های گوناگون تبدیل شده است تا با تحریک آن به جذب مشتری بیشتر بپردازند ؛ لذا به همین دلیل می باشد که بسیاری از کتاب فروشی های دنیا کتب خود را در جلد های متحد الشکلی ارائه می دهند تا خواننده از روی جلد آن – جلوه بصری – تصمیم نگرفته و با توجه به محتویات کتاب آن را بر گزیند . لازم به ذکر است که ما به عنوان افرادی که در پی معرفی سایت خود به عموم کاربران اینترنت در حیطه ای خاص و تبرّج آن هستیم ، بر خلاف کتابفروشان مذکور باید مطالب خود را به نحوی مزین کنیم که کاستی های متون را نیز کاسته و در انتقال مفاهیم آن یاری رسان باشد ، لذا به مرور سه دلیل مهم استفاده از این پدیده ها می پردازیم .

  • انسان ها جلوه های بصری را ترجیح می دهند

انسان به عنوان باهوشترین ذاتی که در این دنیا زندگی می کند ، خود پدیده ای بصری بوده و گرایش فراوانی نیز به آن دارد . شاید در نگاه اول اینگونه استنباط شود که به دلیل سرعت بالای زندگی مدرن ، کمبود وقت ، کمبود منابع در دسترس ، سرعت بالای انتقال داده ها در فایل های تصویری ، رواج استفاده از سخت افزار های هوشمند یا دسترسی آسان به این منابع و سایر عوامل مشابه است که انسان را به تماشای ویدئو ، تصاویر ، نقاشی های متحرک و سایر اطلاعات مدیایی سوق داده است ، اما حقیقت این است که انسان در وجود خود تمایل به دیدن حوادث و فعل و انفعالات در قالبی بصری دارد ؛ به گونه ای که حتی جنس معجزات پیامبران الهی نیز عمدتاً دیداری بوده و بدین واسطه عقاید مردم را به چالش می کشیدند . این اصل که سبب شده است تا کارشناسان فن در “پروژه های سیسکو” ۸۰% ساختار اینترنت را در سال ۲۰۲۱ را متشکل از ویدئوهای گوناگون بدانند ، بیان می دارد که با پیشرفته تر شدن وسایل دیجیتالی ، این محصولات که همینک محدودیاتی در ارائه تصاویر دارند ، دیگر در پس سدهای کیفیت ، سرعت اینترنت و نارسایی فرمت های گوناگون نمانده و با تطابق بیشتر خود به تمایلات کاربران ، بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرند .

  • جلوه بصری به برقراری ارتباط می انجامد

با توجه به سرعتی که پیشتر به آن اشاره شد ، قرار گرفتن در مسیر دیدگان فردی که حرکت می کند نیز دشوار تر است . اگرچه منظور از سرعت صرفاً مفهوم فیزیکی آن نیست ، اما طی مثالی ساده و گیرا چنانچه شما در حال قدم زدن باشید ، پدیده های اطراف خود را بهتر می بینید تا زمانی که با سرعتی زیاد از کنار آن ها با خودرویتان عبور کنید . این در حالیست که اگر متحرک دیگری با سرعت متناسب با شما در حال حرکت باشد ، همواره مقابل دیدگانتان بوده و مدت زمان بیشتری را برای خودنمایی به دست می آورد . با استناد به همین مثال ، جلوه های بصری به عنوان راه هایی برای انتقال سریع مفاهیم ، خود را با زیر ساخت های الکترونیکی روز هماهنگ کرده و با سازگاری کامل با آنچه مخاطب وی می خواهد ، در قالب موسیقی ، فیلم ، کلیپ ، تصویر و سایر شمایل های دلپذیر او پدیدار می شود . لازم به ذکر است که استفاده از این مفاهیم خلاقانه و تحریک کننده ، به مرور زمان رشته اتصال مبلّغ با کاربر را ضخیم تر کرده و علاوه بر تحریک حس وفاداری وی ، نام و آوازه خود را نیز بیش از قبل سر زبان ها می اندازد .

  • جلوه بصری به جذب مقطعی مخاطب می پردازد

شاید برایتان پیش آمده باشد که مقدمه خسته کننده یک مقاله ، عاملی برای بسته شدن آن توسط شما گردد . این بدان معناست که شما به عنوان یک مخاطب زمانی ولو اندک به این تیتر اختصاص داده اید ، اما ناشران مطلب مذبور نتوانسته اند از این زمان به نحو احسن برای جذب خوانندگان خود استفاده کنند .  در همین ارتباط ، یک ویدئو با در اختیار داشتن زمانی محدود – که بینندگان مختلف بنا به میزان صبر و حوصله خود آن را تعیین می کنند – به همان میزان که می تواند جذاب باشد ، می تواند عاملی مخرب برای دلزدگی مشاهده کنندگان نیز باشد . در نتیجه جلوه بصری خوب با سرآغازی قدرتمند و گیرا می تواند ناظران خود را مسحور کرده و پای دستگاه خود میخکوب کند . نهایتاً همین درگیری انظار با نام تجاری شماست که سبب می شود تا تمایل جستجوی بیشتر در دل و ذهن آنان افتاده و با جدیت بیشتری بیاناتتان را دنیال نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...