بهبود رتبه الکسا

بهبود رتبه الکسا :الکسا چیست ؟ اولین و مهم ترین سوالی که در ابتدا می بایست نسبت به آن پاسخگو بود ماهیت چیستی رتبه الکسا می باشد ؟ رتبه الکسا که در سئو بسیار تاثیر گذار می باشد ، که رتبه الکسا یک رتبه واحد جهت تشخیص میزان عملکرد یک سایت با سایت های رقبا می باشد .در واقع هر سایت که دارای رتبه مطلوب تری می باشد می تواند رتبه الکسا بهتری را داشته باشد و برعکس . و در صورت عدم تمرکز اساسی بر روی سایت خود امکان افزایش و بهبود رتبه وجود نخواهد داشت . و در نهایت میزان قدرت و استحکام هر سایت بر اساس رتبه الکسا او مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

بهبود رتبه الکسا

سوال بسیار مهمی که خیلی از کاربران اینترنتی می پرسند اینکه چگونه رتبه اکسا وب سایت خود را برای خدمات سئو می توانند افزایش دهند ؟

پاسخ این سوال بسیار مهم و حیاتی می باشد زیرا رتبه الکسا می تواند تاثیر مستقیم در کسب و کار هر مجموعه ای داشته باشد ، با ارزیابی دقیق تر در در حیطه کسب و کار مورد نظر با تمام رقبا می توان اطلاعات دقیقی را در حیطه ارزش کسب و کار مجموعه خود به دست آورد و دارا بودن رتبه های مختلف در بین رقبا سبب تفاوت بسیار زیادی در حیطه فروش خواهد شد .

پیش از بهبود رتبه الکسا می بایست یک اطلاعات جامع و کلی در زمینه الکسا کسب نمود .

رتبه الکسا چیست ؟

در واقع رتبه الکسا بیان کننده ی میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایت های رقبا می باشد . رتبه سایت یک مقیاس و میزان نسبی است که با افزایش میزان ترافیک سایت سبب افزایش رتبه سایت می گردد و هر چه میزان ترافیک سایت های رقبا کمتر باشد سبب افزایش رتبه در سایت مورد نظر می گردد .

چگونه الکسا اطلاعات خود را دریافت می نماید ؟

الکسا یک مجموعه از اطلاعات را به طور کاملا” وسیع و بزرگ دارد به گونه ای که این اطلاعات چیزی جز کاربران اینترنتی نیستند ، بنابراین با این حجم اطلاعات انبوه الکسا برآورد می نماید که هر کدام از سایت ها چه میزان کاربر به عنوان بازدید کننده می تواند داشته باشد .

محاسبه ای که بدین صورت الکسا انجام می دهد بسیار پیچیده و مهم می باشد زیرا الکسا در این حالت تمام هرز نامه ها و تعصبات و ترافیک های جعلی را شناسایی می نماید .

چگونه الکسا وب سایت ها را رتبه بندی می نماید ؟

الکسا هر روز میزان بازدیدکنندگان سایت های مختلف را در طی یک روز برآورد می نماید و پس از آن نیز میزان بازدید کنندگان در طی ۳ ماه گذشته را بررسی می نماید و با این اطلاعات به دست آمده هر سایت که دارای بیشترین میزان بازدیدکنندگان در طی یک روز و در طی ۳ ماه گذشته است دارای بیشترین رتبه می گردد و سایتی که کمترنی میزان رتبه را داشته باشد دارای رتبه ۳۰ میلیون می باشد و در صورتی که هیچ شخصی در طی ۳ ماه از سایت ها بازدیدی نداشته باشد آن سایت هیچ رتبه ای نخواهد داشت .

چگونه می توانیم رتبه الکسا را ارتقا دهیم؟

در اینجا به یکسری راهکارها اشاره می گردد که با رعایت این موارد به بهبود رتبه الکسا سایت خود کمک کنید .

بالا بردن ورودی سایت

یکی از راه های بهبود رتبه الکسا بالا بردن ورودی سایت شما باشد به عبارتی رتبه الکسا ارتباط بسیار مستقیمی با تعداد بازدید کننده وب سایت شما دارد هر چه تعداد بازدید کننده وب سایت شما بیشتر باشد رتبه الکسای بهتری را کسب خواهید نمود از تمامی روشهای صحیح و مطابق استانداردهای گوگل که می توانید رتبه وبسایت خود را افزایش دهید به عنوان یک شاه کلید می توانید استفاده نموده و به بهبود رتبه الکسای خود کمک کنید .

ساخت بک لینک خوب

ساخت و ایجاد بک لینک های مرتبط و خوب می‌تواند به ارتقاء وب سایت شما کمک کنند یکی از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در سئو سایت شما ساخت و ایجاد لینک های با کیفیت از سایت های مرتبط و با اتوریتی مناسب می باشد .

استفاده از شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از روش هایی که برای افزایش رتبه الکسای شما خواهد شد استفاده از شبکه های اجتماعی پربازدید هست که در شبکه های اجتماعی مختلف در دنیای مجازی وجود دارد اما برخی از این شبکه های اجتماعی بین ایرانیان طرفدار بیشتری دارد آنان فیسبوک شبکه اجتماعی اینگونه می تواند به رتبه شما در الکسا کمک کرده و باعث بهبود رتبه الکسا شما شود به شما پیشنهاد می کنیم که برای جذاب ورودی از از وب سایت ها و شبکه های اجتماعی پربازدید ایرانی استفاده کرد .

نصب الکسا بار

الکسا بار را بر روی مرورگر خودتان نصب کنید تا بتواند وقت دقیق تری از وب سایت شما داشته باشد درست است که سایت الکسا تمامی سایت ها را رصد کرده و بر اساس آن به شان جایگاه اختصاص می‌دهد اما اگر شما به الکسا کمک کنید که بهتر دیده شوید درصد رتبه بهتری کسب کنید و یکی از مواردی که صبح کار آن بر روی آنها به اشتراک نظر دارند که سبب بهبود رتبه الکسای سایت شما خواهد شد .

ثبت نام در الکسا

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار در کسب رتبه در الکسا این است که شما در وب سایت الکسا ثبت نام کنید و اگر کارت های اشتراک مستر کارت یا ویزا کارت دارید یک نوع از پکیج های الکسا را انتخاب کنید که هم آنالیز بهتری از وبسایت رقبای خود داشته باشید می توانید از این سایت تکنیک مناسب دریافت کنید که ۱۰۰ درصد در جایگاه و ورودی شما تاثیر مناسبی خواهد گذاشت .

بررسی رقبایتان

یکی دیگر از مواردی که سبب ارتقای وب سایت شما بهبود رتبه الکسا می‌شود رصد کردن مداوم و پیوسته رقیب های شما می باشد رقبای شما بی کار نمی شیند تا شما پیشرفت کنید! پس بهتر است در یک رقابت سالم با آن‌ها باشید و همیشه از کارهایی که انجام میدهند مطلع شوید .

تولید محتوا در مورد الکسا

در مورد الکسا در سایت تان بنویسید دوست دارد در سایت شما ببیند و به آن می‌دهد لینک خروجی از شما و یا دیدن مطلبی در مورد خود در سایتتان است که در بهبود رتبه نیز به شما نقش بازی می‌کند و باعث بهبود جایگاه شما خواهد شد .

ساخت و ایجاد بک لینک

یکی دیگر از مواردی که الکسابه آن اهمیت می دهد  و همچنین گوگل ، برای شما تولید بک لینک با کیفیت است . تولید بک لینک با کیفیت همانطور که قبلا گفته شد برای شما بسیار مهم و تاثیرگذار است این کار را می توانید از طریق تبلیغات دیجیتال مارکتینگ آیا خرید ریپورتاژ آگهی انجام دهید و این به نفع وب سایت شما می باشد و سبب افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد.

چگونه رتبه الکسای خود را بررسی کنیم ؟

برای بررسی کردن رتبه الکسای خود ما می توانیم به سایت الکسا مراجعه نماییم که در آن با جستجو کردن آدرس سایت مورد نظر رتبه الکسا آنرا در کشور و در جهان پیدا کنیم یکی دیگر از راه هایی که می توان به واسطه رتبه الکسا را تشخیص داد الکسا تولبار می باشد که با نصب آن هر سایتی را که  در مرورگر باز نماییم رتبه آن به ما نمایش داده خواهد شد .

بهبود رتبه الکسا چه مزایایی برای ما دارد؟

بهبود رتبه الکسا دارای مزایای مختلف این باشد که ما در اینجا به برخی از این موارد اشاره می کنیم .

  • شما می توانید از سایت الکسا برای برتری جستن به نسبت رقبای خود استفاده کنید بدین صورت که با وارد کردن هر سایت اطلاعات ورودی آنها و همچنین کلمات کلیدی که بر روی آن سایت نمایش داده می شود بنابراین شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات بدانید که رقبایتان روی چه کلماتی تاکید دارد و چه بازدیدی دارد و این به شما در بهبود سایت تان کمک خواهد کرد .
  • مزیت رتبه بندی سایت شما با الکسا این است که در واقع تبلیغ کننده ها و وب مسترها می‌دانند که سایت شما چقدر پتانسیل تبلیغ و دریافت آگهی دارد و بسیاری برای دادن رپورتاژ و آگهی در سایتهای مختلف به رتبه الکسای سایت و تعداد بازدید کننده آن دقت کنند .
  • شما می توانید با استفاده از رتبه الکسای خود میزان موفقیت خود را در دوره‌های زمانی مختلف بسنجید که مثلاً دارای افزایش ورودی بوده اید و یا کاهش ورودی البته ابزارهای دقیق تری مثل آنالیز گوگل و یا کنسول گوگل این اطلاعات را به طور کامل تر به شما می دهند ولی به عنوان یک ابزار ساده برای بررسی سایت‌های خودتان می تواند از این ابزار استفاده نمایید.

الکسا که با قرار داشتن در دهه سوم زندگی خود ، عملاً از یک سایت آرشیوی به منبعی غنی در آنالیز سایت های مذکور و تارنمایی شبه موتور جستجوگری تبدیل شده است ، در کنار صفحه رتبه دهی یا به عبارتی بهتر PageRank گوگل ، ماز و بینگ ، به یکی از مهمترین معیارهای وبمستران و متخصصین سئو به منظور سنجش عیار هر سایت و دستیابی به اطلاعات پر اهمیت آن ها تبدیل شده است .

ارتقاء جایگاه سایتتان

زمانی که در پی یافتن نقاط ضعف و قوت خود برای ارتقاء جایگاه سایتتان هستید ، اینکه بدانید در طول یک روز چه تعداد کاربر از آن دیدن می کنند ، این افراد به چه مطالبی علاقه بیشتری نشان داده اند ، هریک چه مدتی در دامنه های سایت شما گشته اند ، این ورود و توقف ها در چه زمان هایی از بیست و چهار ساعت به اوج خود رسیده و یا در طول یک دوره بلندتر (مثلاً یک ماه) در چه روزهایی پذیرای ترافیک سنگین تری بوده اید ، می تواند کمک چشمگیری به تکرار اقدامات مثبت و تقویت نقاط ضعف کند .

با عنایت به این مزایا ، رسیدگی و بهبود رتبه الکسا سبب می شود تا از یک سو بتوانیم با کمک ابزارهایی که این سایت در اختیارمان قرار می دهد ، به آنالیز دقیق و فنی سایت خود بپردازیم و از سویی دیگر با بهبود رتبه خود در میان سایت های نمایش داده شده ، به افزایش اعتبارمان کمک کنیم . در ترتیب ارزش گذاری سایت ها ، الکسا سایت هایی با جایگاه بهتر را با اعداد تک رقمی نشان می دهد و هرچه این عدد بزرگتر شود ، به عنوان معیاری نامطلوب بدین معناست که جایگاه این سایت از رده نخست فاصله بیشتری دارد (بر خلاف سایتی مانند ماز – Moz – که هرچه معیارهای ارزیابی مانند ترافیک یا قدرت دامنه ای بیشتر بوده و به ۱۰۰ نزدیکتر شود ، عامل مطلوب تری در نظر گرفته خواهد شد ) .

از آنجایی که الکسا به عنوان یکی از زیر مجموعه های آمازون ، یکی از غول های IT و عرضه کننده خدمات دامنه می باشد ، بدیهیست که خود به عنوان الگوی بسیاری از سایت هایی که به آن ها رتبه می دهد دارای ساختار «کاربر دوست» و قابل فهم تری بوده که سبب می شود تا هیچ کاربری با هر سطح اطلاعات و نیازی در آنجا ناتوان و سردرگم نشود .

در همین رابطه تصمیم گرفتیم که با بررسی زیرمنوهای این سایت ، توضیحاتی ساده و روان برای کاربران فارسی زبان این سایت تهیه کنیم :

SOLUTIONS یا راه حل ها

  • SOLUTIONS یا راه حل ها

در این بخش که خود به دو زیر گروه BY NEED یا بر اساس نیاز و BY TEAM یا بر اساس گروه کاربری تقسیم می شود ، مجموعه ای از پرکاربردترین خواسته های متخصصین سئو گردآوری شده و چنانچه فردی در پی سنجش ساختار داخلی و خارجی سایت و لینک های خود باشد ، می تواند به سادگی در این بخش به خواسته خود برسد .

 

  • BY NEED ( بر اساس نیاز )
  1. Check Backlinks یا بررسی بک لینک ها
  2. Keyword Research یا تجسس کلمه کلیدی
  3. Competitive Website Analysis یا تجزیه و تحلیل وبسایت های رقیب
  4. SEO Analysis یا تجزیه و تحلیل سئو
  5. Target Audience Analysis یا تجزیه و تحلیل مخاطبین هدف
  6. API (Application Programming Interface) یا رابط برنامه‌نویسی کاربردی
  • BY TEAM ( بر اساس کارگروه )
  1. For Marketers یا برای بازاریابان
  2. For Agencies یا برای کارگزاری ها

TOOLS یا ابزارها

  • TOOLS یا ابزارها

اگر قسمت قبلی را مجموعه ای از راه حل های کاربردی پیش از شروع سئو و کار بر روی بهینه سازی یک سایت بدانیم ، بخش ابزارها در حقیقت مخزنی از برنامه های کاربردیست که سبب می شود تا متخصص یا وبمستری که می داند در پی چه چیزیست و به صورت هدفمند در پی کسب چه تیپ اطلاعاتی است ، به خواسته های خود برسد و به صورت مصداقی ، تنها به بررسی جزئی عاملی ویژه بپردازد .

  • PREMIUM TOOLS ( ابزارهای حق العملی )
  1. Audience Overlap یا همپوشانی مخاطبین
  2. SEO Audit Tool یا ابزار بازرسی سئو
  3. Competitor Keyword Matrix یا ماتریس کلیدواژه رقبا
  4. Site Comparisons یا مقایسه سایت ها
  5. Keyword Difficulty یا سختی کلمه کلیدی ( شدت رقابت )
  6. On-Page SEO Checker یا بازرس سئوی داخل صفحه ای
  7. Competitor Backlink Checker یا بازرس بک لینک رقبا
  • FREE TOOLS ( ابزارهای رایگان )
  1. Website Traffic Statistics یا آمار ترافیک سایت
  2. Find Similar Sites یا یابنده سایت های مشابه
  3. Top Sites یا سایت های مطرح

Top Sites

  • Top Sites

  با گذر از تقسیم بندی های بصری سایت ، می توان گفت که بهبود رتبه الکسا علاوه بر اینکه امری جهانی و بین المللیست ، می تواند اقدامی لوکال و در ابعاد کوچکتر (مثلاً درون مرزی و داخل کشوری) نیز انجام پذیرد ؛ به همین دلیل است که وقتی در پی جستجوی سایت های برتر الکسا میرویم ، علاوه بر اینکه اطلاعات موجود در ابعاد جهانی ارائه می گردند ، امکان کسب اطلاعات هر کشور نیز وجود دارد . به عنوان مثال در این جستجو چنانچه روی گزینه Global کلیک کنیم ، سایت های گوگل ، یوتیوب ، بایدو (موتور جستجوگر چینی) ، فیسبوک و تی مال (فروشگاه اینترنتی چینی) ، به عنوان پنج سایت پربازدید دنیا نمایش داده می شوند .

حال چنانچه به صورت By Country یا کشوری این نتایج را بررسی کنیم ، به طور مثال در کشور ایالات متحده آمریکا پنج سایت گوگل ، یوتیوب ، آمازون ، فیسبوک و یا هو در صدر نتایج دیده شده ، در کشوری مانند فرانسه گوگل ، یوتیوب ، گوگل فرانسوی (Google.fr) ، آمازون فرانسوی (Amazon.fr) و ویکی پدیا به چشم می خورند و در کشور خودمان هم گوگل ، آپارات ، دیجی کالا ، ورزش ۳ و نمناک پربازدیدترین وبسایت ها در بین کاربران اینترنتی است . همانطور که مشاهده می شود ، در بسیاری از کشورهای دنیا الگوریتمی نانوشته وجود دارد که طی آن سایت های صدرنشین عموماً مشابه یکدیگر بوده و در همه جا از محبوبیت یکسانی برخوردارند ، هرچند فیلترینگ ، عدم امکان خرید از آن ها یا فقدان درک صحیح از مطالب ارائه شده توسط آن ها و … سبب می شود تا این تارنماها را در برخی کشورها در رده های پایین تری ببینیم .

نرخ دفع کاربر یا Bounce rate

  • نرخ دفع کاربر یا Bounce rate

زمانی که الکسا میزان جذابیت و گیرایی یک وبسایت را مورد بررسی قرار می دهد ، عواملی چون تعداد بازدیدکنندگان در دوره زمانی مشخص ، زمان متوسط حضور روزانه افراد در سایت ، نسبت مشاهده صفحات به تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحات دیده شده توسط یک فرد را می سنجد . عواملی که بدان ها اشاره شد ، با اینکه فاکتورهایی تخصصی و مفلهیمی عمیق در سئو هستند ، اما برای مخاطب عام نیز فهم پذیر بوده و هرکس می تواند با مطالعه عنوان هریک به کلیاتی از آن ها پی ببرد . این در حالیست که در میان شاخص های مورد بررسی ، عاملی با نام Bounce rate (بانس ریت) به معنی نرخ دفع کاربر به چشم می خورد که شاید معنای آن در نظر اول به وضوح دیگر موارد نباشد ، لذا قصد داریم تا به تشریح آن بپردازیم .

اگرچه Bounce rate  ( با معنی لغوی گزافه گویی یا پرش به سمت عقب که هر دوی آن ها نیز با ماهیت عمل مورد نظرمان سنخیت دارند ) اصطلاحی رایج در زمینه بازاریابی آنلاین است ، اما این بدان معنا نیست که پیش از تولد اینترنت و فضای مجازی وجود نداشته و وجود آن وابسته به رسانه های دیجیتالیست . برای درک بهتر مفهوم نرخ دفع کاربر یا پرش آن ها به این مثال ساده توجه کنید . فرض کنید در یک فروشگاه لوکس فروشی مشغول به کار هستید . در همین راستا در یک روز کاری ده ها تن از پشت ویترین مغازه شما رد شده و اجناستان را نگاه می کنند .

از میان این نفرات ، عده ای هم وارد فروشگاه شده و اجناسی را خریداری می کنند . طبیعتاً عده ای هم با مشاهده کالای مورد نظرشان از نزدیک ، به دلیل عدم ارضای خواسته های ایشان ، قیمت بالا ، نداشتن کیفیت لازم و … از خرید آن امتناع می ورزند ؛ اما در بین افرادی که از چارچوب درب گذشته و وارد مغازه شده اند ، عده ای وجود دارند که مصداق واقعی « مشتریان پریده » بوده و نرخ پرش را افزایش می دهند . این افراد پس از ورود به نمایشگاه ، بدون اینکه محصولات شما را مشاهده کرده ، سوالی پیرامون آن ها بپرسند و حتی کالای مورد نظرشان را به خوبی برانداز کنند ، محل مورد نظر را ترک کرده و می روند .

برای افرادی که سابقه فروشندگی دارند مشاهده اینگونه افراد طبیعیست ، اما با افزایش تعداد آن ها ، صاحب امتیاز این کسب و کار باید نگران شده و برای جبران این مراجعات بی ثمر فکری کند . در اینجا دو رویکرد کلی وجود دارد : اول اینکه آیا محصولی خاص در نگاه نخست مشتریان را جذب کرده و سپس آنان را می راند یا در حالت دوم تمامی اجناس داخل مغازه از دید مشتریان نامطلوبند ! اگر مورد اول مشکل این مجموعه باشد ، می توان با بهبود شرایط این کالا و رفع مشکلات موجود در آن ، بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت صندوق هدایت کرد ، اما چنانچه این مشکل را همه فروشگاه داشته باشد می توان گفت مالک این واحد تجاری با مشکلی جدی و بنیادین روبروست .

با بازگشت به دنیای سئو و بهبود رتبه الکسا باید گفت که در حقیقت این فروشگاه همان سایت ماست . با تأسی از آن ویترین مغازه متادیسکریپشن های نمایان شده در موتوهای جستجوگر ، محصولات داخل آن مقالات و محتویات سایت ، خریداران خوانندگانی که محصولی را خریداری کرده یا حداقل چند صفحه را به مدتی طولانی مطالعه کرده اند و دست آخر مشتریان پرشی مراجعه کنندگانی هستند که بلافاصله پس از ورود و انجام هیچ کاری – گویی همانند توپ به یک دیوار خورده و به عقب برگردانده شده اند – سایت شما را ترک می کنند .

همانطور که مشکلات یک محصول فیزیکی مشتریان را از فروشگاهی می راند ، ریسپانسیو نبودن یک سایت ، وجود اشتباهات زیاد املایی و انشایی در متون ، عدم وجود ظرافت در طراحی یا همان ضعف واسطه های گرافیکی ، قدیمی بودن مطالب ، عدم صحت اطلاعات ، تک صفحه ای بودن سایت و ده ها عامل دیگر می تواند خواننده ای را رانده و وی را به سمت رقبایتان سوق دهد .

چنانچه شما هم به جای موتورهای جستجوگر بوده و نرخ دفع کاربران را مشاهده می کردید ، طبیعتاً مواردی را که افراد بیشتری را به خود جذب می کنند را سایت هایی قدرتمند و لایق حضور در رده های برتر دانسته و از سویی دیگر دامنه هایی با نرخ پرش بالا را به صفحاتی دورتر به منظور عدم ارائه مطالبی غیر مفید به کاربران تبعید می کردید .

چه عددی برای نرخ دفع کاربر مناسب است ؟

چه عددی برای نرخ دفع کاربر مناسب است ؟

همانطور که تا بدین جا متوجه شده اید ، به دلیل اینکه نرخ بازگشت ، نسبتی از مراجعین بیرون رفته به کل خوانندگان است ، هرچه این عدد کوچکتر باشد بهتر است . با توجه به این توضیحات آیا نرخ بازگشت ۱۰ عددی ایده آل است ؟ آیا می توان نرخ بازگشتی را به صفر رساند ؟ چرا با بررسی برخی سایت های قدرتمند و رده بالا بانس ریت ۳۰ را مشاهده می کنیم ؟ آیا این عدد می تواند بیش از ۱۰۰% یا منفی هم شود ؟

برای پاسخ به این سوالات در وهله اول باید خاطر نشان کرد که نه تنها نرخ دفع کاربر ، بلکه خود پروسه بهبود رتبه الکسا هم یک شاخص می باشد ، بدین معنی که این اعداد و ارقام تنها به ما کمک می کنند که جایگاه خود را شناخته و در مقایسه با رقبایمان ، عیارمان را بسنجیم . در چنین شرایطی شما کدام یک را ترجیح می دهید ؟ اینکه با بانس ریت ۲۵ در صفحه نخست قرار بگیرید یا با بانس ریت ۵ در صفحه سوم ؟ طبیعیست که مورد اول باب میل شماست ، چرا که ما در پی بهبود رتبه الکسا هستیم تا سئوی خود را تقویت کنیم .

در این رابطه غیر دو طرفه ، تقویت سئو به افزایش مخاطب منجر شده و این عوامل رتبه الکسا را بالا می برند ، اما خلاف آن صادق نیست ؛ در نتیجه اینکه نباید در قید و بند این اعداد بود و لازم است نمرات ارائه شده در مقایسه با تعداد مشاهدات ، جایگاه و نمرات قبلی سایت ، بانس کلی حوزه فعالیتی شما و ترافیک سایتی مشخص آنالیز شود . پس در پاسخ به سوالات فوق می توان گفت :

نرخ بازگشت ۱۰ می تواند برای سایتی که ۹۰ روز قبل بانس ریت ۱۴ داشته است خوب و برای وبگاه دیگری که شاخص آن ۶ بوده است بد باشد . نرخ بازگشت منفی ، ۰ یا ۱۰۰ نمی شود ، چرا که طبق اصول ابتدایی ریاضی ، نه صورت منفیست و نه مخرج ، پس خبری از درصد منفی نخواهد بود ! تعداد خروجی ها (صورت) از تعداد ورودی ها (مخرج) تحت هیچ شرایطی بزرگتر نیست ، پس این عدد بیش از %۱۰۰ هم نمی تواند باشد .

این عدد روی کاغذ می تواند صفر یا صد شود ، اما در عمل نمی توان سایتی را یافت که همگان به محض ورود به آن مسخ شده و در صفحه مذکور و به صورت طبیعی ماندگار شوند و یا برعکس ، همه مراجعین پس از ورود و به صورت بلافاصله آن را ترک کنند . گفتنیست که این اعداد می توانند بسیار نزدیک حد بالا و پایین شوند ، اما اینکه به ۰ و ۱۰۰ برسند خیر !

و در نهایت اینکه سایت مطرحی که نرخ بازگشتش ۳۰ می باشد ، با اینکه ۳۰% هم عدد کمی نبوده و آماری ناخوشایند به نظرمی رسد ، اما این درصد از چه مقداری گرفته شده است ؟ به عنوان مثال در سایتی با بازدید روزانه یک میلیون نفر ، ریت ۳۰ بدین معناست که ۷۰۰ هزار نفر از مطالب این مجموعه بهره برده و ۳۰۰ هزار نفر آن را ترک کرده اند که با وجود مراجعات فراوان این امر غیر طبیعی نیست . از سمتی دیگر سایتی فعال در حوزه تارنمای قبلی روزانه ۱۰ بازدید کننده دارد و ۹ تای آنها را نیز جذب می کند ، آیا ریت %۱۰ اینجا نشان دهنده کاربرپسند و بهتر بودن این سایت نسبت به مورد فوق الذکر است ! مشخصاً خیر . در نتیجه اینکه این اعداد و ارقام باید نسبت به شاخصی مشخص تفسیر و سپس استفاده گردند .

تأثیر استفاده از خرده نان در بهبود رتبه الکسا !

پیشتر در همین یادداشت عنوان کردیم که اگرچه مجموعه عملیات های سئو سایت و تلاش برای کسب امتیازی بهتر از الکسا دو مفهوم کاملاً جداگانه می باشند ،  اما به دلیل ارتباط تنگاتنگی که میان آن ها وجود داشته و تأثیراتی که روی یکدیگر می گذارند در یک چارچوب قرار گرفته و اعمال تغییرات روی یکی از آن ها به تغییر وضعیت دیگری منجر می شود .

در همین رابطه اصطلاحاتی مانند User experience یا تجربه کاربری ، User Friendly یا کاربر پسندی ، Bounce rate یا نرخ دفع کاربر و همچنین لزوم شناخت سایت توسط موتورهای جستجوگر از جمله عباراتی هستند که هم در راستای بهینه سازی ساختار یک سایت و هم بهبود رتبه الکسای آن تاثیرگذارند ، لذا می توان با کمک روش هایی که به تقویت این عوامل می انجامند شرایط هر دو معیار ارزیابی فوق الذکر را بهبود بخشید .

Breadcrumb با نام کامل کامل تر Breadcrumb trail به معنای « خرده نان » یا « دنباله خرده نان » یکی از همین عواملیست که رسیدگی به آن موجب کاهش سردرگمی مخاطبین تازه وارد و نا آشنا به سایت ما ، افزایش سازگاری سایت با خواسته های وی ، کاهش نرخ خروج آن ها از سایت و نهایتاً کاهش رتبه الکسای یک سایت می شود .

 

  • Breadcrumb (بِرِدکرامب) چیست ؟

اگر با آثار برادران گِریم ( خالقین آثاری همچون  سفید برفی ، سیندرلا ، شاهزاده خانم و قورباغه ، شنل قرمزی و … ) آشنایی داشته باشید ، بی تردید نام یکی دیگر از آثار مهم آن ها یعنی « هانسل و گرتل » را نیز شنیده اید . در این داستان که بخشی از آن به پناه بردن یک خواهر و برادر به یک خانه آبنباتی در دل جنگل اشاره دارد ، این دو کودک در طول مسیر تکه نانی را خرد و پشت مسیر حرکتشان پخش می کنند تا بدین واسطه راه بازگشت خود را بیابند .

با توجه به این داستان ، دست اندرکاران طراحی برنامه های کامپیوتری ، وب سایت های مختلف و حتی سیستم های عامل ، به منظور اینکه به کاربران خود نشان دهند که همینک در کجای سایت یا برنامه آنان قرار داشته و چه مسیری را تا بدین جا پیموده اند از روشی آدرس دهی استفاده می کنند که به بردکرامب یا پخش خرده نان موسوم است . این افزونه کاربردی که گاهی با نام های “کوکی کرامب” و “مسیر ناوبری” هم از آن یاد می شود عاملیست که در هر وبسایت ، معمولاً به صورت افقی در بخش های بالایی صفحه دیده شده و نشان می دهد که در کدام قسمت ، دسته یا زیرمجموعه از سایت حضور داریم .

  • بردکامب ها چه مطالبی را نمایش می دهند ؟

برد کرامب ها که نوعی سامانه مسیریابی ثانویه هستند ، با دو قالب کلی موقعیت و ویژگی خودنمایی می کنند . در حالت اول ، همانطور که اشاره شد مخاطب می تواند با بررسی محل قرارگیری خود بین صفحات حرکت کرده ، در موضوع خاصی از یک زیرمجموعه نفوذ کرده ، به لایه های بالایی آن برود یا مطالبی مرتبط با موضوع صفحه پیش رویش را ردیابی کند و از سویی دیگر به جای اینکه برای بازگشت و پیشروی از دکمه های “Back” و “Forward” مرورگر استفاده کند (که به عنوان یک کاربر فضای مجازی با مشکلات این روش ها آشنایی دارید) می تواند از این خرده نان ها کمک بگیرد .

در حالت دوم که مربوط به خصوصیت مشترک عوامل موجود در سایت می باشد ، به عنوان مثال محصولاتی که دارای یک ویژگی مشترک هستند گرد هم آمده ، از میان آن ها موارد هم برند در یک شاخه قرار می گیرند ، رنگ یا ابعاد آن ها در دسته بعدی جای گرفته و بدین ترتیب خرده نان ها به جای توالی صفحات ، سلسله مراتب نقاط مشترک آن ها را به نمایش می گذارد . پر واضح است که این روش در سایت های فروشگاهی نمود و کاربرد بیشتری دارد .

 

  • استفاده از بردکرامب در یک سایت چه فوایدی دارد ؟

بر خلاف گذشته که درج آدرس سایت در نوار نشانی مرورگرهای مذکور (همانند ورود از دروازه اصلی یک شهر) تنها ترین راه ورود به هروبسایت بوده است ، امروزه جستجوی طبیعی در موتورهای جستجوگر به محبوب ترین روش ورود به یک شهر تبدیل شده است ، در نتیجه اینکه دیوار پیرامون این سرزمین برچیده شده و هر نقطه از مرز آن می تواند معبری برای پذیرایی از تازه واردین باشد . به بیانی ساده تر ، حالا که هر صفحه از سایت ما پس از ایندکس شدن در موتورهای جستجوگر پتانسیل پذیرش یک مهمان را دارد ، باید بتوانیم از حضور این فرد استفاده کرده و سایر صفحات ، برگه ها ، دسته ها و به طور کلی خدمات و محصولات خود را به وی نشان دهیم . بردکرامب به عنوان نقشه راه این افراد سبب می شود تا آن ها از مکان فعلی خود مطلع شده و با امکان مشاهده قسمت های دیگر ، به بازدید از آن ها ترغیب شوند .

وجود بردکرامپ ها برای یک سایت ضروری نیست ، اما مخاطبین را به سمت مطلوب ترین نتایج هدایت می کنند ، یعنی همان عملی که گوگل به دنبال آن است . پس اگر به دنبال جلب نظر گوگل هستید یکی از ده ها روش پیش رویتان استفاده از خرده نان های راهنماست . از این گذشته خود خزندگان گوگل نیز در پی بررسی ساختار بردکرامپ ها ، با سهولت بیشتری ساختار سایتتان را بررسی می کنند ؛ عملی که سبب می شود تا تجزیه و تحلیل آنان با سرعت و کیفیت بیشتری انجام گرفته و در نهایت علاوه بر ایندکس شدت سریعتر مطالب جدید سایت ، به روز رسانی مقالات یا حذف برگه های بی کیفیت ، جایگاه سایت نیز در زمان کوتاه تری ارتقاء یابد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 50 votes, average: 0٫00 out of 5 (0 votes, average: 0٫00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this.
Loading...